سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پروژه کارآفرینی تولید و بسته بندی نمک ید دار

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

پروژه کارآفرینی تولید و بسته بندی نمک ید دار دارای 35 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه کارآفرینی تولید و بسته بندی نمک ید دار کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه کارآفرینی تولید و بسته بندی نمک ید دار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه کارآفرینی تولید و بسته بندی نمک ید دار :

پروژه کارآفرینی تولید و بسته بندی نمک ید دار

1- 1 مقدمه :
کمبود ید سلامتی انسان ها را از راه های مختلف به مخاطره می اندازد. مهمترین تأثیر منفی کمبود ید، عدم رشد مغز انسان است. بعضی از عوارض ناشی از کمبود ید، در صورت بروز، غیر قابل جبران می باشند اما همه این عوارض به طور کلی و به سادگی با استفاده از یک سری تکنیک ها و روش های افزودن ید به مواد مصرفی قابل پیش بینی هستند، به طوری که مسئولین بهداشت و سلامتی و سازمان های بین المللی به طور فزاینده ای تشخیص داده اند که پیش گیری از عوارض ناشی از کمبود ید یک هدف قابل حصول می باشد که منافع زیادی برای مردم جهان خواهد داشت.

روش های اضافه کردن ید :
الف- نمک ایده آل ترین وسیله برای اضافه کردن ید است زیرا هر فردی به طور روزانه احتیاج به حد معمولی از نمک خواهد داشت. تکنیک های اضافه کردن ید به نمک بسیار ساده هستند. ضمن اینکه اضافه کردن ید، ظاهر و مزه نمک را تغییر نمی دهد.
ب- اضافه کردن ترکیب ید دار به آب آشامیدنی.
پ- توزیع قرص های حاوی ترکیبات ید.
ت- تزریق روغن های حاوی ترکیبات ید.

نحوه ید دار کردن نمک:
الف- مخلوط کردن خشک: این روش برای نمک پودر مورد استفاده قرار می گیرد.
ب- اضافه کردن ترکیبات ید به صورت قطره ای: که برای نمک کریستال مورد استفاده قرار می گیرد.
پ- روش اسپری کردن.
ت- تماس محلول اشباع شده نمک و ترکیبات ید با هم و سپس خشک کردن نمک.
از بین روش های فوق الذکر روش اسپری کردن و مخلوط کردن خشک کوفقیت آمیز تر از سایر روش ها هستند.

با توجه به اهمیت مصرف ید و تأکید مسئولین بر توزیع سراسزی نمک های ید دار، توجیه اقتصادی اجرای این طرح مناسب بوده ضمن اینکه با اجرای این طرح، می توان بستر مناسبی را برای اشتغال نیروهای ماهر و نیمه ماهر فراهم آورد که با توجه به ماهیت صنایع غذایی بانوان می توانند سهم بسزایی در آن داشته باشند.

1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید و بسته بندی نمک ید دار

محل اجرا :

1 – 3 – مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
با توجه به اهمیت مصرف ید و تأکید مسئولین بر توزیع سراسزی نمک های ید دار، توجیه اقتصادی اجرای این طرح مناسب بوده ضمن اینکه با اجرای این طرح، می توان بستر مناسبی را برای اشتغال نیروهای ماهر و نیمه ماهر فراهم آورد که با توجه به ماهیت صنایع غذایی بانوان می توانند سهم بسزایی در آن داشته باشند.

 

1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
این طرح از جهات گوناگون برای جامعه مفید است ، شکوفایی اقتصادی و خودکفایی در تولید یکی از محصولات ، سوددهی و بهبود وضعیت اقتصادی ، اشتغالزایی ، استفاده از نیروی انسانی متخصص در پرورش کالای داخلی و بهره گیری از سرمایه ها و داشته های انسانی در بالندگی کشور .

1 – 6 – وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 7 نفر میباشد .

 

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
ید یکی از ریز مغذیهایی است که به میزان 20 تا 50 میلی گرم در بدن انسان وجود دارد ، که حدود 70 تا 80 درصد آن در غده تیروئید وجود دارد. این ریز مغذی که مقدارش بسیار ناچیز است چه تأثیر سوئی بر رشد مغزی و جسمی انسان دارد. حدود یک میلیارد نفر از کمبود ید رنج می برند و 20 میلیون نفر گواتر دارند . در ایران به طور گسترده کمبود ید وجود دارد . چند سالی است که وزارت بهداشت و وزارت صنایع اقدام به تهیه نمک ید دار برای رفع این مشکل کرده اند.
ید در مواد غذایی مختلفی وجود دارد ، بهترین منابع غذایی ید انواع سبزی های سبز و ریشه ها مثل اسفناج است .
وجود ید در مواد غذایی بستگی به وجود آن در خاک منطقه دارد. اگر خاک منطقه ای از نظر ید فقیر باشد غذاهای تولید شده در آن منطقه از نظر ید فقیر خواهد بود. اگر ید آبی در منطقه ای از 2 میکروگرم در لیتر کمتر بود ، مسلماً مشکل کمبود ید در آن منطقه وجود دارد . بعد از سبزی ها و

میوه ها طبیعتاً فرآورده های دریایی مخصوصاً ماهی های آب شور ، مهمترین منبع ید هستند. با وجود این بستگی به آب دریا دارد که ید در آن وجود دارد یا نه . به عنوان مثال بر اساس بررسی های انجام شده آب دریای خزر از ید فقیر است و بر عکس آب خلیج فارس از نظر ید غنی است. بنابراین درست نیست که بگوئیم همه فراورده های دریا از ید غنی هستند .
ید در دستگاه گوارش به راحتی جذب می شود ، پس از جذب به غده تیروئید می رود، قس

مت قابل توجهی از آن توسط غده تیروئید برداشت می شود و راه دفع ید از طریق ادرار است. بنابراین یکی از آزمایشهایی که می توان برای تشخیص ید انجام داد ، اندازه گیری ید خون است.
البته ید به اشکال مختلف در خون وجود داردکه به دلیل غیر قابل نفوذ بودن ، ید متصل به پروتئین در درون گلبول ها ، برای اندازه گیری از این نظر مناسب است.
ید با اسید آمینه تیروزین ترکیب می شود و در ابتدا مونو ید و تیروزین و دی ید و تیروزین و سپس تری ید و تیروزین و تترا ید و تیروزین را تشکیل می دهد . تترا ید و تیروزین با تیروگلوبولین ترکیب می شود و بدین ترتیب در غده تیروئید ذخیره می شود .
در صورت وجود کمبود ید یا به هر دلیلی که غده تیروئید بزرگ شود ، فرد دچارگواتر میشود.
دو نوع گواتر وجود دارد که عبارتند از :
• گواتر ساده
• گواتر سمی
در گواتر ساده علی رغم اینکه غده تیروئید بزرگ می شود اما با مکانیسم های جبرانی تیروکسین کافی تهیه می شود . بنابراین مشکلی از نظر تیروکسین نداریم. منتها غده تیروئید بزرگ شده است. در صورتیکه در گواتر سمی تیروکسین کافی تولید نمی شود و سلامتی فرد به طور جدی در معرض خطر قرار می گیرد و باید اقدامات پزشکی صورت گیرد. اگر درمان دارویی موثر نشود، عمل جراحی صورت می گیرد .
در بررسی های علمی گواتر درجه بندی می شود :
گواتر درجه یک ( A) : بزرگی غده تیروئید در آن قابل لمس نیست. در معاینه

زیر انگشتان پزشک معالج لمس می شود.
گواتر درجه یک ( B ) : بزرگی غده به گونه ای است که اگر فرد سر را بالا نگاه دارد و آب دهانش را قورت دهد. از حرکتی که در این ناحیه ایجاد می شود ، بزرگی غده تیروئید قابل رویت است.
گواتر درجه دو : هنگامی که بیمار سرش را راست نگه می دارد غده قابل رویت است.
گواتر درجه سه : غده کاملاً بزرگ است ، به طوری که از فاصله دور هم نمایان است در این حالت ممکن است پوشیدن و در آوردن لباس برای بیمار مشکل ایجاد کند.

اگر مادر در دوران بارداری دچار کمبود باشد احتمال اینکه فرزند کرتین یا عقب مانده ذهنی به دنیا آید زیاد است . در مناطقی که کمبود ید وجود دارد توجه به دختران در سنین بلوغ و مادران باردار اهمیت ویژه ای دارد . زیرا عدم توجه به دوران بارداری خطر تشکیل غده تیروئید ناقص و در نتیجه تولد نوزاد کرتین یا عقب مانده ذهنی را بالا می برد.
در مناطقی که کمبود ید وجود دارد مشکل کمبود ید را از طریق زیر می توان جبران کرد :
• مواد غذایی را از جایی وارد کنیم که مطمئن باشیم غنی از ید است .
• اضافه کردن ید به نمک طعام ، شکر و آب .
اما ثابت شده است که بهترین شیوه استفاده از نمک ید دار است که وزارت بهداشت و صنایع چند سالی است که نمک ید دار تهیه شده در دسترس همگان قرار می دهد .
البته اگر در منطقه ای کمبود ید وجود نداشته باشد ، مصرف نمک ید دار نگران کننده نیست. مقدار یدی که در نمکها وجود دارد ، حتی اگر برابر این مقدار هم باشد عارضه و مشکلی ایجاد نمی کند.
علاوه بر کمبود ید که می تواند ایجاد گواتر کند . در برخی از مناطق آب های آلوده نیز می توانند باعث ایجاد گواتر شوند . در مناطقی که آب های زیر زمینی بالاست و نزدیک به دریا هستند به علت آلوده شدن آب آشامیدنی با آب فاضلاب میتوانند ایجاد گواتر کنند.
بعضی از مواد غذایی که دارای ترکیبات گوگردی هستند مثل شلغم و کلم گواتر زا هستند.
دو سوم ید موجود بدن، در غده تیروئید است؛ به علّت اینکه غده تیروئید متابولیسم را کنترل میکند و ید در کار این غده بسیار مؤثر است. کمبود این ماده معدنی میتواند به تدریج موجب اختلالات روانی، اضافه وزن، سستی و بیحالی گردد.

این عنصر پنج عمل مهم در بدن انجام میدهد:
• سبب رشد متناسب میشود.

• در نشاط روانی مؤثر است
• در داشتن پوست، مو، ناخن و دندان های سالم مؤثر است.
• در رژیم لاغری به منظور سوزاندن چربیهای اضافی بدن به شما کمک میکند.
• انرژی بیشتری به شما میبخشد.

منابع طبیعی ید
گیاهانی که در زمینهای سرشار از ید رشد کرده اند و همچنین پیاز و تمام غذاهای دریایی از این ذسته میباشد.
چرا و چگونه نمک یددار مصرف کنیم؟
ید یک عنصر حیاتی برای زندگی انسان است که به صورت عمده در خاک یافت می‌شود. البته خاک بسیاری از مناطق جهان حاوی مقادیر کافی از این ماده مغذی ضروری نیست و لذا محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی این مناطق، دچار کمبود ید هستند. بدین ترتیب رژیم غذایی انسان‌ها که به این منابع وابسته است نیز به مقدار کافی ید نخواهد داشت.
مقدار ید مورد نیاز یک فرد بالغ به طور متوسط 150 میکروگرم در روز است (یک مقدار جزئی که می‌تواند به اندازه سر سوزن باشد) و مقدار مورد نیاز ید در تمام طول عمر متوسط انسان یک قاشق چایخوری است. ید به خصوص در اوایل دوران کودکی، بلوغ، حاملگی و شیردهی، به دلیل افزایش نیاز فیزیولوژیک بدن، بیشتر مورد نیاز است و دریافت مقدار کافی آن اهمیت حیاتی دارد.

گواتر حداقل اختلالی است که در اثر کمبود ید به وجود می‌آید. فرد مبتلا به گواتر به سرعت

خسته می‌شود و فعالیت کمتری نسبت به افراد طبیعی دارد. در دوران بارداری در صورتی که جنین به مقدار کافی ید دریافت نکند، مغز در حال رشد او قادر به ایجاد شبکه‌ای متراکم از ارتباطات سلول‌های مغزی نخواهد بود و توانایی ذهنی او قربانی حفظ حیات می‌شود. در مناطقی که با کمبود شدید ید مواجه هستند کودکان از عقب‌ماندگی شدید ذهنی رنج می‌برند.

حتی در مناطقی که کمبود ید، شدت زیادی نداشته باشد نیز کودکان دچار کاهش 10 تا 15 درصدی در قدرت یادگیری می‌شوند. مشکل کاهش ظرفیت ذهنی ناشی از کمبود ید معمولا نامشهود است و تمامی کودکان شاغل به تحصیل در مناطقی که با کمبود ید مواجه است دچار افت تحصیلی می‌شوند و تعداد اندکی از آنان قادر به ادامه تحصیل خواهند بود.

به همین دلیل اختلالات ناشی از کمبود ید به عنوان مهم‌ترین عامل قابل پیشگیری معلولیت‌های ذهنی در جهان شناخته شده است. اکثر اختلالاتی که در اثر کمبود ید به وجود می‌آیند دائمی و غیرقابل برگشت هستند. حتی کمبود ید در حیوانات اهلی و دام‌ها باعث س

قط جنین و نازایی می‌شود و در دامداری‌ها صدمات اقتصادی جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد.
پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید به منظور مبارزه با اختلالات ناشی از کمبود ید باید مقادیر ناچیزی از این عنصر را به رژیم غذایی روزانه افزود. این کار به بهترین نحو و با کم ترین هزینه با یددار کردن نمک مصرفی انسان و دام انجام می‌شود.
یددار کردن نمک‌های مصرفی به عنوان بهترین روش یدرسانی در بسیاری از کشورهای جهان به کار رفته است. امروزه حدود 70 درصد از خانوارهای جهان به نمک یددار دسترسی دارند و یددار کردن جهانی نمک باعث خواهد شد که هر ساله مغز نود میلیون نوزاد در برابر کاهش چشمگیر قدرت یادگیری محافظت شود.
نحوه مصرف و نگهداری نمک تولیدکنندگان نمک یددار در کشور یکی از ایفاکنندگان نقش در پیشبرد برنامه مبارزه با اختلالات ناشی از کمبود ید هستند. در حال حاضر تعداد 18 واحد تولیدکننده نمک مجهز به سیستم تصفیه نمک و 15 واحد نیز دارای سیستم شستشوی نمک وجود دارد. تولیدکنندگان نمک برای راه‌اندازی سیستم تصفیه نمک با یکدیگر رقابتی سازنده داشته و روز به روز به تعدادشان افزوده می‌شود.

نمک تصفیه، نمکی است کاملا بهداشتی که ناخالصی‌های آن طی مراحل فرآیند تصفیه (کریستالیزاسیون مجدد) حذف شده است. ناخالصی‌های نمک معمولا به دو صورت محلول و نامحلول وجود دارد. موادی مانند شن، ماسه یا خاک که حین استخراج وارد نمک می‌شوند از ناخالصی‌های نامحلول و کلسیم، منیزیم، سولفات و فلزات سنگین نظیر سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم از ناخالصی‌های محلول نمک محسوب می‌شوند.

وجود این ناخالصی‌ها در نمک می‌تواند منجر به بروز ناراحتی‌های گوارشی، کلیوی، کبدی و حتی ممانعت در جذب آهن شود، به همین منظور در کشور استاندارد نمک تصفیه شده تدوین و به تصویب رسیده است و به موجب این استاندارد کارخانه‌های تولیدکننده نمک ملزم هستند نمک را با رعایت درجه خلوص و دیگر مشخصات آن تولید و عرضه کنند.
به طور کلی توصیه می‌شود که نمک به مقدار کم مصرف شود و همان مقدار کم نیز نمک تصفیه شده یددار باشد.

نمک‌های تصفیه شده یددار به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت بیشتری حفظ می‌کنند. نمک‌های یددار نباید به مدت طولانی در معرض نور خورشید یا رطوبت قرار گیرند چرا که ید خود را از دست می‌دهند. بهتر است نمک یددار را در ظروف بدون منفذ پلاستیکی، چوبی، سفالی یا شیشه‌ای رنگی با سرپوش محکم نگهداری کرد. همواره باید به تاریخ مصرف نمک و وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت و قید عبارت تصفیه شده بر روی بسته‌بندی دقت کرد.

کمبود ید در ایران تحت کنترل قرار گرفته است ایران کشوری موفق در کنترل و پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید بوده است. براساس تصمیم دولت در سال 1373 کلیه نمک‌های مصرفی خانوارهای ایرانی در کشور یددار شده و در بین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی، ایران نخستین کشوری است که اقدام به بررسی کشوری گواتر و تولید و توزیع نمک یددار در سطح جامعه کرده است.
در حال حاضر بیش از نود درصد خانوارهای ایرانی از نمک یددار استفاده می‌کنند و بر اساس آخرین بررسی کشوری در سال 1380 میزان شیوع گواتر به نحو چشمگیری کاهش یافته است، به طوری که از 52 درصد در سال 1375 به 8/9 درصد در سال 1380 رسیده است. در سال 1375 کشورمان با احراز دو شاخص عمده تحت عناوین مصرف بیش از نود درصد خانوارها از نمک یددار و بالاتر بودن میانه ید ادرار از ده میکروگرم در دسی‌لیتر در دانش‌آموزان مدارس از نظر استانداردهای سازمان جهانی بهداشت در حد مطلوب بوده است و به عنوان کشور عاری از اختلالات ناشی از کمبود ید در منطقه شناخته شده است.
دست‌اندرکاران سلامت جامعه علی‌الخصوص دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقدند، برای این‌که با مشکل اختلالات ناشی از کمبود ید مواجه نشویم بر مصرف نمک یددار تصفیه شده در برنامه غذایی روزانه افراد تاکید کردند هر چند برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی – عروقی و افزایش فشارخون، مصرف کم ‌نمک توصیه شده است اما همان مقدار کم باید از نمک یددار باشد تا ید مورد نیاز بدن تامین و نمک مصرفی نیز حتما از نوع تصفیه شده انتخاب شود تا عوارض احتمالی ناشی از وجود ناخالصی‌ها در نمک را از میان بردارد.

رعایت این نکات مهم در سلامت تغذیه‌ای مردم اثرات جدی و همیشگی داشته و با در نظر گرفتن شیوه‌های صحیح زندگی می‌تواند موجب شادابی، سلامت و بهبود تغذیه جامعه شود.

نمک تصفیه چگونه نمکی است؟
نمک نامی است عام که به کلرور سدیم گفته می‌شود، کلرور سدیم به صورت بلورهای سفید مکعبی شکل با دانه‌های بسیار ریز در طبیعت وجود دارد. نمک طعام محصولی است متبلور، شورمزه و بدون بو که عمدتاً از کلرور سدیم تشکیل شده است.
از آغاز تاریخ زندگی بشری کاربرد کلرور سدیم به عنوان یک نوع چاشنی که به رژیم غذایی افزوده می‌شود کاملاً روشن است و خواص ضد میکروبی نمک و خاصیت نگهداری مواد غذایی و جلوگیری از فساد آن‌ها روشی متداول در زندگی بشر بوده است.

امروزه با توجه به شیوع بالای بیماری‌های قلبی و عروقی و پرفشاری خون مصرف زیاد نمک به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل خطر در بروز این بیماری‌ها شناخته شده است، آمارها نشان می‌دهد که از هر 800 مورد مرگ و میر در کشور 300 مورد آن ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشد. سرانه مصرف نمک در کشور ما 15-10 گرم در روز برای هر فرد می‌باشد که این میزان بنا به توصیه سازمان‌های بین‌المللی بایستی به 3-2 گرم در روز کاهش پیدا کند.

نمک در طبیعت به دو صورت جامد (معادن نمک) و محلول در آب دریا وجود دارد. در نواحی مختلف ایران، معادن نمک به صورت کوه‌های نمک و نمک دریا دیده می‌شوند. نمک به دست آمده از معادن، دارای ناخالصی‌هایی است که برای سلامتی انسان بسیار مضر می‌باشد.

ناخالصی‌های نمک:
مواد نامحلول مانند شن، ماسه، خاک، گچ و مواد آلوده کننده و مواد محلول نظیر سختی (کلسیم و منیزیوم) سولفات و فلزات سنگینی از قبیل سرب، جیوه، ارسنیک، کادمیوم و ; می‌باشند.
وجود این ناخالصی‌ها در نمک می‌تواند منجر به بروز عوارض نامطلوب در اندام‌های گوارشی، کلیوی، کبدی و ریوی و در مواردی ایجاد مسمومیت نموده، حتی باعث ممانعت در جذب آهن بدن بشود. بنابراین واحدهای تولیدکننده نمک با تجهیز سیستم تصفیه توانسته‌اند با روش تبلور مجدد (کریستالیزاسیون مجدد) ناخالصی‌های محلول و نامحلول موجود در نمک را حذف نمایند و نمکی کاملاً بهداشتی تحت نام «نمک تصفیه شده» تبلور مجدد را تولید و عرضه نمایند.
کلیه واحدهای تولیدکننده نمک ملزم هستند نمکی بهداشتی با رعایت درجه خلوص و دیگر مشخصات آن مطابق با جدول زیر تولید نمایند.

ویژگی‌های نمک تصفیه شده یددار
ویژگی میزان قابل قبول
وضعیت ظاهری رنگ سفید شفاف تا مات

طعم و بو شورمزه و عاری از هرگونه بوی خارجی
مواد خارجی فاقد هرگونه مواد خارجی
خلوص حداقل 2/99 درصد
مواد نامحلول در آب حداکثر 16/0
ید 10 ± 40 ppm

سولفات برحسب حداکثر 46/0 درصد
رطوبت حداکثر 1/0 درصد
کلسیم Ca+2 حداکثر 15/0 درصد
منیزیوم Mg+2 حداکثر 03/0 درصد
قلیائیت برحسب Na2Co3 حداکثر 03/0 درصد
آرسنیک حداکثر 5/0 ppm
مس حداکثر 2 ppm
سرب حداکثر 1 ppm

کادمیوم حداکثر 2/0 ppm
حیوه حداکثر 05/0 ppm
آهن حداکثر 10 ppm

برای تصفیه نمک از ناخالصی‌های فیزیکی، حذف فلزات سنگین و رسیدن به نمک خالص بهداشتی مراحل زیر اجرا می‌گردد:

بخش انحلال:
– آسیاب سنگ نمک .
– انحلال نمک در آب و تهیه آب نمک اشباع .
– رسوب کردن ناخالصی‌ها از طریق افزودن مواد لازم و فیلتراسیون .
– تولید آب نمک خالص

بخش کریستالیزاسیون:
– عمل تبخیر آب نمک و تشکیل کریستال‌های خالص شده نمک در دستگاهی به نام کریستالایزر .
– جداسازی کریستال‌ها از محلول آب نمک در حال جوش با استفاده از دستگاه سانتریفوژ، اسپری یدات پتاسیم و آنتی کیک (فروسیانید پتاسیم) بعد از سانتریفوژ جهت جلوگیری از کلوخه شدن نمک در مناطق مرطوب در این مرحله انجام می‌گیرد.

بخش خشک کردن:
– رطوبت گیری نمک به کمتر از 1/0 درصد .

کاربرد نمک تصفیه شده:
– مصارف خوراکی خانوار
– مصارف غذایی (صنایع گوشت، کنسروسازی، نانوایی‌ها، صنایع لبنی، صنایع سوسیس و کالباس و صنایع بیسکویت سازی)
– مصارف دارویی (سرم سازی و ;.)
– مصارف دامپروری

توصیه‌هایی مهم برای استفاده از نمک تصفیه شده یددار:
– برای این که با مشکل برگشت اختلالات ناشی از کمبود ید در جامعه مواجه نشویم، توصیه می‌شود که از نمک‌های یددار تصفیه شده در برنامه غذایی روزانه افراد استفاده گردد. وجود ناخالصی‌ها در نمک علاوه بر ایجاد عوارض نامطلوب باعث کاهش شوری نمک شده و در نتیجه افزایش مصرف نمک را به دنبال دارد.

– گرچه برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و افزایش فشارخون مصرف کم نمک توصیه شده است، اما همان مقدار کم باید از نمک‌های یددار تصفیه شده باشد تا ید مورد نیاز بدن را تامین نماید و از طرفی عوارض احتمالی ناشی از وجود ناخالصی‌هایی در نمک نیز برطرف گردد.
– نمک‌های تصفیه شده یددار به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت بیشتری حفظ می‌نماید. نمک‌های یددار نباید به مدت طولانی در معرض نور خورشید و یا رطوبت قرار گیرند چرا که ید خود را از دست می‌دهند، بهتر است نمک یددار در ظروف بدون منفذ پلاستیکی، چوبی، سفالی یا شیشه‌ای رنگی با سرپوش محکم نگهداری شود، همواره باید به تاریخ مصرف نمک و وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و قید عبارت یددار تصفیه شده (تبلور مجدد) بر روی بسته بندی نمک دقت نمود.
– حتی‌الامکان سعی شود نمک به اندازه مصرف خریداری گردد.
مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان ، تاسیسات و نصب ماشین آلات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش صنایع و معادن صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذیرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسیس فعالیتهای صنعتی و تکمیل پرونده توسط مدیریت سازمان صنایع و معادن شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارک و تطبیق با مصادیق والویتهای سرمایه گذاری در واحد صدور مجوز مدیریت صنایع و معادن .
3- تکمیل پرسشنامه جواز تاسیس ( فرم شماره یک ) توسط متقاضی .

4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره یک به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائید فرم پرسشنامه جواز تاسیس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تیپ و تجربیات کارشناسی و ارجاع پرونده به مدیریت .
5- ارجاع پرونده توسط مدیریت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسیس .

شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس
1- اشخاص حقیقی
– تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
– حداقل سن 18 سال تمام
– دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم

2- اشخاص حقوقی
– اساسنامه ( مرتبط با نوع فعالیت )
– ارائه آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی کشور

مدارک مورد نیاز:
1- ارائه درخواست کتبی به مدیریت سازمان صنایع و معادن شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصویر تمام صفحات آن
3- تصویر پایان خدمت یا معافیت خدمت سربازی

4- تصویر مدرک تحصیلی و سوابق کاری مرتبط با درخواست
5- یک قطعه عکس از هریک از شرکاء
6- تکمیل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شرکت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسیس و روزنامه ، مرتبط با فعالیت مورد درخواست
اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان صنایع و معادن شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.

2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات و نصب ماشین آلات جهت تولید بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش صنایع و معادن صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع و معادن شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی و کارشناس نواحی صنعتی و کارشناس تولید) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی و کارشناس تولید) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.

3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.

فصل دوم
روش انجام کار

گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :
بازدید از کارخانه تولید و بسته بندی نمک ید دار
بر اساس هماهنگی های بعمل آمده در بازدید از مرکز تولید و بسته بندی نمک ید دار به بررسی سیستم ها و دستگاهها و ماشین آلات موجود در کارخانه پرداختیم و سیستم مدیریت و روش های تامین مواد اولیه را در کارخانه مورد ارزیابی قرار دادیم ،

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش صنعت و در تولید و بسته بندی کالایی مانند نمک ید دار که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، طراحی های گرافیکی تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ،

الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

پاورپوینت تـولید بـذر هیبریـد در آفتـابگردان

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

پاورپوینت تـولید بـذر هیبریـد در آفتـابگردان دارای 32 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پاورپوینت تـولید بـذر هیبریـد در آفتـابگردان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلود پاورپوینت تـولید بـذر هیبریـد در آفتـابگردان

توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلود پاورپوینت تـولید بـذر هیبریـد در آفتـابگردان

قرار داده شده است

 

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد

4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پاورپوینت تـولید بـذر هیبریـد در آفتـابگردان :

اسلاید 1 :

گیاه‌شناسی آفتابگردان:

تیره آستراسهAsteraceae–جنس هلیانتوسHelianthus – دارای 30 گونه

و در 4 زیر جنس :

-آنویی Annui

-کیلییاریس Ciliares

-دیواری کاتی Divaricati

-فروکتیکوس Fructicos

اسلاید 2 :

1- بذر:

طول بذر: 25- 3 میلیمتر

عرض: 13-2 میلیمتر

ضخامت: 5-2 میلیمتر

اسلاید 3 :

الف: تیپ روغنی

-55 – 42 درصد روغن

-20 – 16  درصد پروتئین

 

  هر 100 گرم پروتئین  

 

-28 – 23 درصد فیبر خام

-ب: تیپ آجیلی

اسلاید 4 :

2- ریشه :

آفتابگردان دارای یک ریشه اصلی و عمقی می‌باشد.

تکامل ریشه آفتابگردان با رشد قسمتهای هوایی هماهنگی دارد.

اسلاید 5 :

3- ساقه:

چند شاخه‌ای شدن ساقه تحت تأثیر عواملی مانند:

nتراکم کم

nزیادی کود نیتروژنه

nتاریخهای کاشت زود

nتناوب خشکی و رطوبت

nبیش از همه ژنتیکی است

در تیپهای ایده آل زاویه مناسب ساقه و طبق 135-115 درجه می‌باشد

اسلاید 6 :

4- برگ:

نقش برگها در تولید دانه – مقدار روغن – وزن هزار دانه به ترتیب:

-برگهای وسط ساقه

-انتهای ساقه

-برگهای پای بوته 

اسلاید 7 :

5- گل:

طبق دایره‌ای شکل یا گل آزین کپه‌ای آفتابگردان در انتهای ساقه اصلی و انشعابات آن قرار دارد.

-ارقام تک طبقی

-ارقام چند طبقی

تا زمان بارور  شدن اکثر طبق گل به سمت خورشید می‌ایستد و از مشرق تا مغرب مسیر خورشید را تعقیب می‌کند.

گلهای گل آذین بر دو نوع اند:

-کناری یا زبانه‌ای

-میله‌ای یا مرکزی

اسلاید 8 :

از صفات آفتابگردان نا سازگاری مادگی با گرده‌های همان گل است به همین علت تلقیح گلهای توسط حشرات بویژه زنبور عسل صورت می‌گیرد.

در ضمن سطح طبق در زمان رسیدگی با توجه به نوع رقم ممکن است مسطح – محدب- و مقعر باشد.

n

اسلاید 9 :

6- گرده: به طور نسبی بزرگ – چسبنده و پرزدار رنگ گرده از زرد تا زرد نخودی می‌باشد.

اسلاید 10 :

هتروزیس – بنیه هیبرید – هیبرید ویگور :

یک فرد هتروزیگوس که از تلاقی دو والد نا مشابه بدست می‌آید. هیبریدی است با رشد زیاد و هیکل قوی، این رشد غالباً تحت عنوان هتروزیس بیان می‌شود.

با تلاقی‌هایی  میان ژنوتیپهای متنوع در گونه‌های دگرگشن  بیشترین مقدار بنیه هیبرید بدست می‌آید

علل هیتروزیس:

 1- علت ژنتیکی

2- علت سیتو پلاسمی

3- علت فیزیولوژیکی

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله در مورد زغالسنگ در رشته کوه البرز

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله در مورد زغالسنگ در رشته کوه البرز دارای 74 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد زغالسنگ در رشته کوه البرز کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد زغالسنگ در رشته کوه البرز،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد زغالسنگ در رشته کوه البرز :

زغالسنگ در رشته کوه البرز

مقدمه :
کانسارهای اصلی و شناخته شده زغالسنگ ایران بیشتر در امتداد رشته کوه البرز ، طبس و کرمان قرار گرفته اند . البرز شامل سه ناحیه البرز شرقی ، البرز مرکزی و البرز غربی است . البرز مرکزی یکی از مهمترین ناحیه های زغالدار در ایران می باشد که اکثر لایه های زغال بر البرز نرکزی در سازند شمشک به صورت تناوبی از لایه های ماسه سنگ ، لاسین ، شیل و زغالسنگ قرار گرفته است .
عمده نواحی زغالدار د

ر البرز مرکزی عبارتند از : آلاشت ، گلندرود ، کجور ، نورد (در سازند الیکا ) شمشک ، واسیاسر ، سرخ آباد ، سرتنگه ، خاردنده و مبارک آباد .

در رسوبات البرز مرکزی نهشته های زغالدار آلاشت گسترش و بیرون زدگی زیادی نسبت به سایر مناطق البرز دارند . در حال حاضر سه منطقه بزرگ زغالدار در البرز مرکزی کشف شده است که عبارتند از : آلاشت گلندرود و نورد با انواع زغالهای تک شو و ذخایر قابل ملاحظه .
در میان نواحی زغالدار در البرز مرکزی سنواحی آلاشت ، گلند رود ، نورد ، سرسنگه ، سرخ آباد و واسیاسر به دلیل شرایط مساعد جغرافیایی با وجود راه آهن مناسب ترین مناطق برای تأسیس معدن می باشند .

1-1 استراتیگرافی البرز مرکزی :
انواع سازند ها در ساختمان زمین شناسی البرز مرکزی دیده می شوند قدیمی ترین نهشته ها که در منطقه تحت مطالعه بررسی شده اند ( در امتداد جاده چالوس و نزدیک جاده اصلی فیروز کوه – تهران در مجاورت دهکده یا هاردنار ، شهمیرزاد 0 به طرف جنوب شرق ) و سایر دهکده ها است شیل های چند رنگی پرکامبرین پسین ، سیلت استون ها و دولومیت های رنگ روشن سازند کهر ، سلطانیه و باروت می باشند که ضخامت مجموع آنها به حدود 11500 متر می رسد . ( گلاوس 1965) .

طبقات پالئوزوئیک پیشین ضخامتی معادل 450 متر دارند و اساساً به صورت ماسه سنگ های سازند لالون در بخش زیرین ، اورژیبیت ها ، سلت استونها ، سنگ های آهکی و دولومیت های سازند لشکرک در بخش فوقانی می باشند ، آنها در غرب منطقه در امتداد جاده چالوس در مجاورت دهکده فیروز آباد و در غرب دهکده دشت نظیر دیده شده اند .
همچنین در جنوب منطقه دهکده های کوه نک ، اروخ و خاویر و به طرف شمال در جاده اصلی فیروزکوه – تهران در شهر نزدیک دهکده شه میرزاد و به طرف مغرب از ایستگاه خط آهن و رسک ، دیده شه اند .

سنگ آهک های خاکستری و سیاه و یه مقدار کم سنگهای تریژنوس ( سنگهای خاکی یا زمینی ) رنگین و سنگهای تری‌ژینوس کربناتی ( سنگ های کربناتی با منشأ خاکی ) پالئوزئیک فوقانی دارای ضخامتی معادل 940 متر می باشد که متعلق به سازند های پاده ها ، سیبزار ، بهرام ، مبارک . دورود ، روته و نسن هستند . آنها به صورت رخ نمود های گسترده ای در امتداد سمت چپ رودخانه ماهرودو در سرچشمه های رودخانه هایی که به طرف دریای خزر در بین شهرهای عامل و چالوس جریان دارند دیده می شوند .

همچنین در جنوب غرب منطقه این سنگها در سر چشمه رودخانه کبیر دیده می شوند و به طور کلی در شرق نصف النهار سمنان شهمیرزاد تا ایستگاه خط آهن فیروزکوه گسترده شده اند .
رسوبات تریاس با سازند الیکا شروع می شود که با سنگهای آهکی مارنی سبز – مغز پسته ای در بخش زیرین با ضخامت 300 متر همراه با سنگ های آهکی سیاه ، خاکستری و زرد رنگ و

گلومیتهای بالای آنها دیده می‌شود . این رسوبات گسترش وسیعی در بخشهای مرکزی و جنوب شرقی منطقه دارند . برخی از محققین سری ضخیم سنگ آهکهای تشکیل دهنده دو رشته با امتداد عرض جغرافیایی را که بوسیله جاده هلندرود – علمده قطع شده به تریاس نصبت می دهند . به هر حال بر اساس فسیل های حیوانی مربوط به کرتاسه کهدر رشته کوه شمالی مشخص

شده اند ، سنگ آهک های رشته جنوبی را مشکل بتوان به تریاس مربوطدانست چون آنها خیلی مشابه با سنگ های آهکی کرتاسه در رشته شمالی بوده و در یک منطقه مجاور هم می باشند.
ولی فسیل حیوانی کارنین که در منطقه گلندرود شناخته شده احتمالاً مربوط به سایر سنگهای آهکی است . که دارای رخنمون کوچک نزدیک این رشته کوه بوده و همچنین در جنوب در رودخانه کرج هم دیده می شوند .

نشهته های تریاس ژوراسیک زغالدار سازند شمشک اساساً شامل سیلتستونهاو ماسه سنگ ها و کنگولمرا و ارژیلیتها به مقادیر کم در روی سنگ های آهکی سازند الیکا قرار گرفته اند ضخامت آن 2300-2500 متر است پوسته فرسایش یافته و هوا زده اغلب در قائده این تشکیلات گسترش یافته است . رسوبات زغالدار با نوشته های ژوراستیک فوقانی شامل سازند های دلیچای ، آبنک ،لار پوشیده می شود که به صورت سنگ های آهکی و مارنها ظاهر شده اند . ضخامت مجموعه آنها 900-1100 متر است این سنگها با نهشته های زغالدار 0 در شمال ) بوسیله نشهته های کرتاسه حاوی سنگ های آهکی ، مارن های ، کنگولومرهای آهکی ، گچ و دیاباز پوشیده می شوند که

ضخامت مجموع آنها حدود 2000 متر است . طول سنگ گسترش یافته در غرب منطقه در امتداد جاده پول دو آب ، دشت ، از ماسه سنگ های متمایل به سبز و سیلت استوانهای با ماسه سنگهای صدف دار و به ندرت تداخل با سنگهای آهکی مربوط به توراسین – آلنین ، ستشکیل شده که تعیین سن آن با توجه به دوکفه ای های پیدا شده در این نهشته می باشد . با این وصف این

سری با مارن های کرتاسه فوقانی حاوی صدف ها و آثار لایه های منشوری ضخیم ( تا 5 میلی متر ) اینوسرومها پوشیده شده و بدین ترتیب این رسوبات بخش فوقانی به نام کرتاسه فوقانی پذیرفته شده است . نهشته های پالئوژن با بازالتها و توفهای ضخیم (1500 متر ) سازند کرج در غرب و جنوب منطقه ظهار شده است . سنگ های تری ژنوس (سنگهای کربناتی با منشأ خاکی )

کربناتیبا ضخامت کمتر از فجن در شمال و شرق می باشد . نهشته های سیستم نئوژن ( کنگلومرها و سیلت استونها ، گریت استونها ، ماسه سنگ ) گسترش چندان زیادی ندارند در بخش شمال شرق و دارای ضخامتی معادل 300 متر می‌باشند تشکیلات کوارترنری تری ژنوس در امتداد ساحل دریای خزر . در جنوب منطقه و در سرچشمه‌های رودخانه های کجور و سفید رود ظاهر می شود . تشکیلات نفوذی اغلب گسترش محدودی دارند . سنگهای آذرین ( گابرو) در نزدیکی

گسلش ناحیه ای بزگ جنوب غرب کجور دیده می شوند . سیل های نازک و قطعات کوچک داسی تی اساساً در نهشته های روتین محدود شده اند و همچنین اجسام متقاطع که به صورا کنگلومراهای توفی و برشی شکل گرفته اند در دره رودخانه نو رود یافت شده اند میدانهای بزرگ شنگهای خروجی ( مثل لامپروفیرها و ملافیرها ) در بخش های مرکزی و شرقی منطقه در مجاورت دهکده های لرزنه و سرخ آباد کشف شده اند .

1-2- استراتیگرافی سازند شمشک :
سازند شمشک در البرز مرکزی بر اساس سنگواره های گیاهی وجانوری و لیتوژیکی به شش ممبر : اکراسر (A) ، لله بند (B) ،‌گلاریز (C) آلاشت (D) ، انن (E) ، دانستریت (F) تقسیم شده است .
A- ممبر اکراسر
ضخامت این ممبر حدود 300 متر ، رسوبات آن درایی و از آژینیت ، سیلکستون ، ماسه سنگ و لایه های نازک آهک تشکیل گرددیه که بیرون زدگی آن در جنوب کارمزد و در شمال بابلک به روی سازند الیکا قرار دارد .

B- – ممبرلله بند
شاملطبقات ماسه سنگی دانه ریز و متوسط ، آرژلیت و لبایه های نازک غیر اقتصادی زغالسنگ به حدود 465 متر می باشد که در جنوب رودخانه چرات و در جنوب شرغی رودخانه شش رودبار بیرون زدگی دارد .
C – ممبر کلاریز
اغلب از رسوبات ماسه سنگی ، ارژینیت و کنگلومرا همراه با دو تا سه لایه زغالی قابل کار در پاره ای از نقاط و تعدادی لایه های زغالی غیر قابل کار به ضخامت 600-400 متر تشکیل گردیده که این رسوبات به طول مشخص در یال شمالی سنکلینان الاشت بیرون زدگی دارند .

D- ممبر آلاشت :
ترکیب لیتوژیکی رسوبات این ممبر از ماسه سنگ های دانه ریز تا دانه درشت سیلت استون ، ارژلیت ، گراولیت ، کنگلومرا همراه با لایه های زغالی قابل کار به ضخامت حدود 650 متر تشکیل یافته است این رسوبات زون زغالدار اصلی حوزه آلاشت را تشکیل می دهد .
درکنتاکت ممبر کلاریزوممبرالاشت کنگلومرهایی به ضخامت 20 تا 40 متر و یا بشتر دیده می شود که نشان دهنده خشکی زایی در حد این دو ممبر است . در این ممبر حدود 11 لایه زغالی به ضخامت 30 سانتی متر و حدود 7 لایه زغالی به ضخامت بیشتر از 40 سانتی متر مطالعه شده است .
در حد فوقانی رسوبات این ممبر یک افق از رسوبات درایی با فسیلهای حیوانی شامل oxytomasp , astrte opalina و غیره وجود دارد که در حوزه آلاشت به عنوان زون نام گذاری گردیده است . این زون یک افق راهنما در تقسیم بندی استراتیگرافی و همچنین کرولاسیون لایه های زغالی مورد استفاده قرار میگیرد .

از نظر ترکیبات لیتوژیکی مقطع ممبر آلاشت را می توان به سه بخش پائینی ، میانی و فوقانی تقسیم نمود .

D1 – بخش تحتانی :
از کنتاکت کلاریز تا اولین لایه زغالی حدود 220-250 متر فاصله داشته در این بخش طبقات اکثراً دانه ریز بوده و تناوب ریتمیکی از ماسه سنک و آلورولیت همراه با لایه های ارژیلیتی را تشکیل می دهند . این بخش از نظر زغال نیزضعف و فاقد لایه های زغالی قابل کار می باشد .
D2 – بخش میانی از نظر زغالخیزی حائز اهمیت است و اکثر لایه های زغالی در این بخش قرار گرفته است ضخامت این بخش در حدود 400- 420 متر می باشد رسوبات این بخش نسبت به بخش تحتانی دانه درشت تر بوده و چنین باند ماسه سنگس دانه درشت با گراولیت و کنگلومرا در این بخش وجود دارد .
D3 – بخش فوقانی :

رسوبات ممبر آلاشت در این بخش ضخامتی معادل 160 متر دارند . این بخش از ماسه سنگ شروع و شامل ماسه سنگ های دانه متوسط تا دانه درشت به همراه چندین لایه کنکلومرایی و گراولیتی به ضخامت بیش از 2 متر می باشد از نظر زغالخیزی این بخش ضعیف می باشد .
ممبر انن :
این ممبر از رسوبات ماسه سنگی ، سیلت استون ، آرژیلیت ،. ارژلیت زغالی همراه با لایه های زغالسنگ که در پاربه ای از مناطق به طور موضعی دارای ضخامت قابل کار می باشد تا ضخامت 900-800 متر تشکیل گردیده است .
F – ممبر دانسریت

بالاترین رسوبات زغالدار ژوراسیک را شامل می شود که ضخامت این ممبر سبین 500-150 سمتر در سطح مناطق ناحیه متغیر بوده ¸از نظر لیتوژیکی از ماسه سنگ با دانه بندی های مختلف ، سیلفستون و لایه های کنگلومرا و تعدادی لایه های زغالی قابل بهره برداری بوجود آمده است رسوبات این ممبر به صورت همشی زیر رسوبات سازند دلیچای دلار قرار گرفته است .

2-1 منشأ رسوبات زغالدار در البرز مرکزی :
منشاأ زمین شناسی رسوبات زغالدار بروی زمین در 4 مرحله شناسائی شده است که به شرح زیر جهت مشخص نمودن ذغال البرز مرکزی به طور خلاصه توضیح داده می شود .
الف) سازند زغال دارارتباط با ژئوسنکلینال :
در طولی از10 تا 500 کبلومترمی تواند تشکیل شود که لایه هایزغالی زیاد با ثناب نیست زغالخیزی زیاد نیست و لایه های زغالی به شکل متقاطع قرار گرفته و به اندازه کافی متاموقیسم شدهکه بیشتر آنتواسیت و به مقدار کمتر کک شود می باشند لذا زغال صنعت مفید نمی باشد .

 

ب) سازنده زغال دارد در ارتباط با ساپ ژئوسنکلینال :
سترکتور زغال وضعیت با ثبات تری نسبت به مورد قبلیدارد و تا 600 کیلومتر ممکن است گسترش داشته باشد و دارای گسترش عرضی کمی می باشد و تعداد لایه های زغالی خیلی زیاد می باشد لایه ها دارای ضخامت باریک و ضخیم می توانید باشند ، 1% کل ضخامت منطقه می تواند زغال تشکیل شود، ثبات لایه ها زیاد است ، متامرفیسم منطقه ای می باشد . زغال ارآنتذاستیک در بخش مرکزی تا زغال گازی شعله بلند تشکیل می شود .
ج) سازند زغال دارند در اتباط با ساپ پلاتفروم سنکلینال :
در این حالت گسترش زغال حدود 100 تا 150 کیلومتر و احتمالاً تا 300 یا 400 کیلومتر می رسد گسترش عرض زغال 40 تا 80 کیلومتر ، متامرفیسم تقریباً منطقه ای می باشد لایحه های زغال با ثبات نیستند چون مدت زمان تشکیل زغال طولانی نیست ، رلیف زمین وضعیت پیچیده ای دارد و تکتونیک و دایک مشاهده می شود پلاکفورم متحرک می باشد و در حاتلت فرو رفتگی و بالا آمدگی لایه های زغال تشکیل گردیده است .
د) سازند زغال دارد در اتباط باپلاتفرم سنکلینال :
در این گروه طول و عرض یکسان است که ممکن است 100 تا 150 کیلومتر باشد . لایه های زغالی با ثبات هستند و ضخامتآنها اقتصادی می باشد .در استرگتور زغال تغییراتی دیده نمی شود و تکنیک کم است .
در خاتمه مقدمه سفوق نتیجه می گیریم که زغال سنگ البرز مرکزی در گروه سوم منشأ تشکیل زغال از نظر زمین شناسی قرار دارد که از نظر سنی زمان کمی را پشت سر گزرانده و تکتونیک پیچیده و لایه های زغالی ناپایدار هستند .

 

2-2- غالخیزی در البرز مرکزی :
اختلاف شرایط پالئوژوگرانیک و ژئوتکینیک در مزوزوئیک زیرین سبب شرایط ناپاداری در تشکیل باطلاق توری زغالسنگ شده است . زغال در مقطع نهشته های مزوزوئیک زیرین خیلی ناپایدار می باشد . رگه های زغالی دین جهت نازک و اغلب به صورت یک ساختمان پیچیده و مرکب ناپادار می باشد .
در منطقه البرز مرکزی زغال در تریاس فوقانی (ممبر ) ژوراسیک زیرین ( ) و میانی (مببر و ) کاملترین مقطع ( نسبت به مقاطع دیگر ) نهشته های ذغالدار مزوزوئیک زیرین که پوشیده نیوده و بطور تفصیلی مطالعه شده است در منطقه ذغالدار آلاشت می باشد . مجموع ضخامت مقطع در اینجا به 1750 متر میرسد .

ممبر ذغالدار زیرین هنوز به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است . در نقاط جداگانه زگه های ذغالی و رگچه های ذغالی بطور مجزا کشف شده اند که در بخش فوقانی مقطع محدود شده اند .
در امتداد رودخانه سوا درود با در 2 کیلومتری شرق دهکده ای به همین نام ، رگه ذغال با ضخامت 72-5 سانتی متری یافت شده است (نهشته ذغالی آلاشت I ) که ساختمان آن پیچیده می باشد . در آلاشت دو در امتداد دره های رودخانه‌های بابلک و کارسنگ رگه 40 و 45 سانتی متری و

تعدادی رگچه های نازک زغال نیز در بخش فوقانی ممبر کشف شده است .

رگه زغالی به ضخامت 4/ 0 متر در نزدیکی دهکده آلاشت ظاهر شده است در غرب منطقه زغالدار آلاشت در نزدیکی دهکده آفته سر نهشته های ممبر حاوی رگچه های زغالی به ضخامت 2/0 – 34/0 متر دیده می شود این حقایق ثابت می کند که در نهشته های ممبر C منطقه آلاشت زغال وجود دارد ولی ارزیابی اقتصادی آن با اکتشافات تفضیلی بیشتر امکان پذیر است . بخشهای فوقانی و میان ممبر C با وجود زغال زیاد در منطقهسرخ آباد – آسیا سرکه در مقطع گرفته شده است حاوی 10 تا 15 رگه ورقچه زغالی می باشد مشخص شده است که3-5 رگه زغالی در

بخشهای مختلف منطقه به ضخامت قابل کار از 40/0 تا 90/0 متر می رسند این رگه ها دارای ساختمان ساده و پیچیده می باشند . ضخامت باندهای زغالی و سنگ های بین لایه ای از هم جدا می باشد و همچنین قرار گیری سنگهای بین لایه ای در ساختمان رده زغالی در بانتهای مختلف در فاصله های کوتاه مورد توجه بوده و همچنین تغییرات نا منظم آنها نیز مورد توجه می باشد . در نهشته گلندرود بیش از 17 رگه زغالی مشف شده است که 12 رده دارای ضخامت قابل کار می باشد ( میانگین ضخامت های از 40% تا 60% متر است ) .

رخنمونهای زغالدار منطقه دهکده دیوا که شرایط سختمانی ظاهری مشابه با نهشته گلندرود دارد نیز با گسترش رسوبات زغالدار ممبر مشخص می گردد در این منطقه در محل تنور پشت دو رگه زغالی به ضخامت 40/ 0- 60/0 متر قبلاً استخراج شده است . این رگه ها دارای ساختمان مرکب چند باندی بوده و فاصله آنها از یکدیگر 20-25 متر است رگه فوقانیاز رگه پائینی ضخیمتر است

اطلاعات در مورد مقدار ضخامت رگه ها در محل دیوار تا به حال به طور کامل بدست نیامده است از مدارم فوق چنین نتیجه می گیریم که بپذیریم ممبر c منطقه گلندرود در مناطق مختلف کمتر از 5-4 رگه زغال قابل کار نمی تواند داشته باشد مجموع ضخامت آنها حدود 4/4متر می باشد نهشته های ممبر c در منطقه های کجور عملاًدیده نمی شود و آثار زغالی در آنها یافت نشده است .

در منطقه زغالدار مورود در ممبر c وجود زغال ظاهراً ضعیف می باشد در اینجا 4 رخنمود زغالدار ردیابی و نمونه گیری شده است در یک حالت یک رگه قابل کار (65/0 متر ) نزدیک به ولده مشاهده شده است در مناطقی الیکا ، بلده رگه های بدون پوشیدگی و غیر قابل کار مشاهده می شود . ممبر بیشتر از ممبر قبلی زغالدار بوده و شامل اکثریت لایه های زغال قابل کار می باشد . بالترین اشباه شدگی زغال در این ممبر در بخش شمال شرقی منطقه از مرز شرقی تا دره رودخانه سجاد رود می باشد . 6 لایه زغالی در نهشته کار مزد اهمیت اقتصادی دارند مجموع ضخامت قابل کار بین 33-4 متر است . ساختمان رگه های زغالی عموماً مرکب می باشند ضخامت ها همیشه پایدار نمی باشند .

در نوشته آلاشت I حدود 4 رگه زغالی قابل کار در مقطع ممبر D مشاهده شده است . آنها به طور شماتیک با رگه های زغالی نهشته کارمزد انطباق داده شده اند . نسبت کاربرد اقتصادی نوشته آلاشت I برایر 4/1 –1 درصد می باشد ساختمان لایه ها عموماً مرکب می باشد ضخامت مفید آنها از 4/0 تا 6/1 متر متغیر بوده ضخامت میانگین حدود 6/0 – 8/0 متر است از ساختمان لایه متغیر و ضخامت پایدار نیست .
دریال جنوبی سینکلاین نهشته آلاشت I حدود 3-1 لایه زغالی قابل کار در رسوبات ممبر D مشاهده شده اند در اینجا در مقطع استراتیگرافی وجود زغال گاهی اوقات در امتداد جهت از غرب به شرق کاهش می یابد . ساختمان لایه ها ساده و مرکب می باشند حداقل ضخامت 4/1 متر و حداکثر 6/1 بوده و میانگین ضخامت مفید حدود40/0 – 70/0 متر است .

سریهای سودمند ممبر D در نهشته الاشت II حاوی 40 رگه و رگچه زغالی است. که 4 لایه آن قابل کار می باشد (40/0 – 20/1 متر ) بخش های فوقانی و میانی مقاطع بیشترین ذغال خیزی را دارند . بخش زیرین عملاً بدون زغال می باشد . ولی مقدار لای

رگه های قابل کار با توجه به شرایط آنها با رگه رگه های فوقانی بخش میانی سریهای سودمند در نهشته زیر آب انطباق داده شده اند . لایه های زیرین تا حال مطالعه دقیق نشده اند . مجموع ضخامت رگه های قابل کار مطالعه شده 90/7 متر است ، ساختمان ساده و مرکب دارد ضخامت حداکثر 20/1 متر و حداقل 40/0 متر است اکثر لایه ها نسبتاً پایدار بوده و در امتداد رخنمونها از 8-10 قابل ردیابی است .
نهشته های زغالدار منط

 

قهکسیلیان حاوی 5 لایه و رکچه غالی در مقطع می باشد لایه های قابل کار (5/0 متری بیشتر ) بیش از 3 لایه در محل دیده می شود ضخیمترین لایه ها 10/1-25/1 می باشند . که در بخش فوقانی مقطع محدود شده و در واقع دارای ساختمانی مرکب می باشند دولایهدیگر هر یک ( هر یک 5/0 متر) دارای ساختمان ساده می باشند . لایه ها ظاهراً می تواند در ارتباط با لایه های فوقانی نهشته زیر آب باشند اطلاعات در مورد تعداد لایه ها کامل نمی باشد لایه در امتداد جهت گسترش دارند اما وسعت پایداری آنها و تغییرات در ضخامت به طور دقیق معلوم نشده است .

بخش فوقانی ممبر D شامل دو لایه در منطقه دهکده گارنگلا در بخش غربی منطقه زغالدار آلاشت می باشد ضخامت آنها از 80/0 تا 20/1 متر تغییر می کند و فاصله آنها از همدیگر 25-30 متر می باشد و دارای ساختمانی ساده هستند رگه بالایی بوسیله تونلهای قدیمی استخراح شده اند (گولیامی Goliami ) در حال حاضر استخراج متوقف شده ولی تونلها موجود می باشند .
تول قدیمی چالی آباد در نزدیکی دهکده پاشاکلا قرار گرفته که زغال استخراج شده آن 9/0 – 0/1 متضر ضخامت دارد . سن سنگهای دربر گیرنده ، لیاس فوقانی می باشد . س
بقیه رخنمودهای زغالدار در منطقه زغالدار آلاشت در دست مطالعه می باشد اطلاعات پی جویی تجسسی نشان دهنده وجود زغال در برخی رخنمونهای زغالیست مانند ( گلیران ، شیخ موسی ، تته ، آببندان و ; ) در منطقه بلند رود وجود زغال در ممبر D ضعیف می باشد رگه های زغال در نهشته ها در بخش شمال منطقه کجور کشف نشده اند در جنوب در نزدیکی دهکده های خاجک ، مالشان و ورازان ، سه لایه زغالی مشاهده شده است از آنها به صورت قابل کار می باشد .
در جنوب منطقه دهکده تا کوره چهار رد زغالی باقت شده است سه تا از آنها به ضخامت 45/0 تا 65/0 متر می باشند مجموعه ضخامت رگه های قابل کار در اینجا به 70/1 متر می رسد نهشته های ممبر D حاوی مقادیر قابل ملاحظه رگه های زغالی در منطقه زغال دار نورود می باشند و رخنمون زغالی از 27 رخنمون زغالدار رگه های زغالی به ضخامت 45/0 – 70/0 متر دیده می شوند نهشته اغلب در همه جا 2-3 رگه قابل کار دارند مجموع ضخامت 5/1 متر است لایه ها دارای ساختمان ساده و مرکب می باشند .
نهشته های ممبر (انن) :

حاوی حدود 10 رگه و رگچه زغالی در نقاط پراکنده البرز مرکزی است برخی از آنها 34/0 – 42/0 متر ضخامت دارند ( منطقه پردمند و دهکده های مارت ساجرک و کوله پشت ) در برخی مواقع تا 70/0 متر ضخامت دارند ( دهکده اندوار) در مناطق نشل ،شیرو نهردشت ( در امتداد دره رودخانه نشل ) حدود 10 رگه و رگچه زغال تا حال در بخش فوقانی و میانی نهشته ها کشف شده اند .

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله مشکلات دیکته ای(املا) در ببن دانش آموزان ابتدایی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله مشکلات دیکته ای(املا) در ببن دانش آموزان ابتدایی دارای 45 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مشکلات دیکته ای(املا) در ببن دانش آموزان ابتدایی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مشکلات دیکته ای(املا) در ببن دانش آموزان ابتدایی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مشکلات دیکته ای(املا) در ببن دانش آموزان ابتدایی :

مشکلات دیکته ای(املا) در ببن دانش آموزان ابتدایی

چکیده :
درس املا مهم ترین و اساسی ترین ماده ی درسی است که در تمام مقاطع و پایه های تحصیلی ارائه می گردد بدون شک این تأکید بیانگر اهمیت املا و کسب مهارت نوشتن آن است.
این ماده ی درسی با اهمیت، توأم با مشکلاتش در عملکرد دانش آموزان است. براساس آمارهای منتشر شده ی وزارت آموزش و پرورش هر ساله دانش آموزان زیادی به جهت عدم کسب مهارت درست نویسی نظام آموزشی را ترک می نمایند. اهمیت و ضرورت درس املاء و وجود مشکلات عدیده در این درس انگیزه ای شد که تحقیقی با عنوان «بررسی مشکلات دیکته نویسی دانش آموزان پایه ی دوم شهرستان ماه نشان» انجام گیرد.

هدف اصلی پژوهش بررسی و توصیف وضعیت موجود مشککلات دیکته ای دانش آموزان ابتدایی شهرستان ماه نشان و ارائه یک تصویر روشن از مشکلات دیکته ای به معلمان و برنامه ریزان آموزشی است.
جامعه ی آماری پژوهش عبارت است از کلیه ی دانش آموزان مشغول به تحصیل در پایه ی دوم ابتدایی سال 89 – 88 که تعداد آنها 408 نفر می باشد که از این تعداد، پس از این که آزمون تشخیصی و به وسیله ی ;;;. نفر دختر و ;;;; پسر می باشند. برگه های املا که عمل و آمد و برگه های املای آن ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج عمده ی زیر به دست آمد.
1 ) غلط های املایی دانش آموزان براساس رتبه عبارت است اند :
رتبه ی یک غلط های املایی از نوع آموزشی 54/ 63 درصد شامل و او معدوله، اُ استثناء قاعده تشدید و قاعده ی تنوین
رتبه ی دو غلط های املایی از نوع عدم دقت 8/ 45 درصد شامل نقطه، دندانه، سرکج.
رتبه سوم : غلط های املایی ناشی از ضعف در حافظه ی دیداری 51/ 40 درصد شامل حروفی که یک صدا دارند اما با شکل حرفی متفاوت نوشته می شوند مثل ت ط ح هـ ، ز ض ذ، غ ق س ص ث ع ا ء .

رتبه ی چهارم غلط های املایی از نوع نارسا نویسی 2/ 23 % مثب کج و زاویه دار نوشتن و غلط نوشتن شکل ظاهری حروف.
رتبه پنجم : غلط های املایی سمعی 5/ 19 مثل تبدیل به یک صدای مشابه دیگر نظیر اجتماع – اشتماع.
رتبه ی ششم : غلط های املایی ضعف توالی دیداری 9/12 درصد مثل عدم و حالت. ترتیب حروف کلمه نظیر نوشتن کلمه مادر به صورت مارد.
رتبه ی هفتم : غلط املایی قرینه و وارونه نویسی 3/2 درصد شامل از چپ به راست.

2 ) نوشتن یا زیر خط زمینه نوشتن
2 ) تفاوت قابل ملاحظه ای در معیارهای دیکته ای بین دختران و پسران دانش آموز نبوده و هر دو جنس در تمامی ابعاد دیکته ای دارای غلط املایی بوده اند.
پیشنهادها :
1 ) با توجه به اینکه بیشترین نوع غلط های املایی مربوط به ضعف آموزش و حافظه ی دیداری است، بنابراین معلمان درصد سرتهای درس به بعد آموزش درس املا توجه خاصی داشته باشند و اصول و قواعد نگارش کلمات خاص با روش های سهل آموزش دهند.
2 ) تصحیح و نمره گذاری دیکته براساس نسبت تعداد غلط و صحیح نوشته شده انجام گیرد.
فصل اول
مقدمه :

شکل نوشتاری زبان عالی ترین و پیچیده ترین شکل ارتباط است (نوشته پور، 1378) و در سلسله مراتب مهارت های زبانی (شنیدن، گفتن، خواندن، نوشتن) نوشتن آخرین مرحله است که آموخته می شود و آموخته های بنیادی و تجارب مفید مهارت های زبانی در گوش دادن و سخن گفتن و خواندن در واقع پیش نیازی برای نوشتن محسوب می شوند. در دنیای امروز نوشتن از مهم ترین وسایل تفهیم و تفاهم ارتباط به شمار می رود و در نشر عقاید و افکار و نزدیک کردن جوامع بشری و اشاعه ی فرهنگ و تمدن نقش حیاتی دارد و هم چنین یکی از اهداف اصلی در دوره ی ابتدایی محسوب می شود و نزدیک به 20% از کل ساعت تحصیل در دوره ی ابتدایی است ولی متأسفانه در شیوه ی آموزش و هم چنین در عملکرد دانش آموزان در نوشتن مشکلات خاصی مشاهده می گردد که تاکنون هیچ برنامه ی منسجمی در نظام آموزشی برای رفع مشکلات نگارش دانش آموزان ارائه نشده است. و شیوه ی برخورد با مشکلات نگارشی دانش آموزان به صورت غیر علمی و سلیقه ای است و تحقیقات بسیار کمی نیز در این حیطه صورت گرفته است. و این تحقیق به منظور بررسی مشکلات یادگیری دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان ماه نشان در نوشتن و ارئه ی راهکارهای لازم به معلمان و برنامه ریزان انجام می گیرد و به علّت گسترده بودن شکل نوشتاری نظیر انشأ مشق و رونویسی دیکته و ; قصد ما بر این است از مفاهیم درسی پایه ی دوم با در نظر گرفتن معیارهای انتخاب متن املا، املایی تهیه شده و در اواخر سال تحصیلی به دانش آموزان آن پایه به وسیله معلم مربوط تقریر گردید.

با توجه به جمعیت دانش آموزی آن پایه نمونه ی لازم انتخاب و دیکته آنها مورد بررسی قرار می گیرد و نوع و فراوانی مشکلات دیکته نویسی شامل – نارسا نویسی، حافظه ی دیداری و حافظه ی توالی دیداری، حساسیت شنوایی، آموزشی، حافظه ی شنوایی، تمیز دیداری و وارونه نویسی، قرینه نویسی استخراج و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
بیان مسأله :
اصطلاح اختلالات یادگیری خاص (Learning disabilities Specad) به دانش آموزنی اطلاق می شود که توان یادگیری دارند اما به طور مداوم در برخی از مسائل تحصیلی آن ها شده است. و در عین حال آن ها جزء کودکان عقب مانده نیز محسوب نمی شوند در نتیجه بین سطح عملکرد تحصیلی آن ها و ظرفیت های تخمینی در امور تحصیلی شان تفاوت قابل ملاحظه ای مشاهده می گردد. (کریمی، 1384، صفحه ی 4).

تحقیقات مارچ (1972) در نارسایی های زیانی بیکر (1982) گلامن (1982) نارسایی های فراشناختی لیون (1984) در مورد اختلالات خواندن و نوشتن از قبل می باشد. (تبریزی، 1386، صفحه ی 65) با توجه به موارد ذکر شده تعداد دانش آموزانی که در برخی از امورات تحصیلی خود دچار مشکلاتی هستند قابل توجه است. به طوری که در هر سال عده ای از این دانش آموزان به دلیل برخی از اختلالات خاصی یادگیری ترک تحصیل نموده یا مردود می شوند. و یا با حداقل کارایی نردبان تحصیلی را می پیمایند و به هر لحاظ نظام آموزشی هزینه های زیادی را از این بابت می پردازد. مشکل تنها مربوط به دانش آموزان نیست. معلمان نیز به علت عدم آگاهی از طیف اختلالات یادگیری دانش آموزان مشکلات آنان را چندین برابر می کنند چون در مواجهه با این مشکلات یا نسبت به آن ها بی توجه می شوند یا برچسب هایی مثل کودکان عقب مانده به دانش آموزان می زنند. در نتیجه از همان اوایل تحصیلی نوعی سرخوردگی و عدم باور توانایی های خود لذا توجه به اختلالات یادگیری دانش آموزان در دیکته از مسائل مهم آموزش و پرورش بوده و شناسایی ابعاد مسئله ضرورتی برای معلمان و برنامه ریزان است.

در این پژوهش مشکلات دیکته نویسی دانش آموزان پایه ی دوم شهرستان ماه نشان بررسی شد و محقق در پی یافتن پاسخ به سؤأل زیر است.
وضعیت مشکلات دیکته نویسی در بین دانش آموزان پایه ی دوم چگونه است؟
امیت و ضرورت پژوهش :
در عصر حاضر نظام آموزش در هر جامعه نقش قاطع و سازنده ای بر عهده دارد. سرمایه گذاری های کلان و هزینه های زیادی از طرف جامعه صرف این مجموعه می شود. همه حاکی از با اهمیت تلقی شدن نظام آموزش و پرورش به طور اعم و فرآیند آموزش به طور اخص است از جمله مشکلاتی که نظام آموزشی ما با آن مواجه است. مسأله ای مشکلات دیکته نویسی است. در

هر سال عده ای از دانش آموزان مردود یا با حداقل نمره قبول می شوند و به هر لحاظ هزینه های تلف شده زیادی متوجه جامعه و نظام آموزشی است. زیرا زبان فارسی یکی از مشکل ترین زبان های موجود بوده و مشکلات زیاد و استثناهای مختلفی که یادگیری آن ها برای دانش آموزان مشکل می باشد دارد. علاوه بر این موارد، حروف مختلفی که تنها یک صدا دارند. دندانه، نقطه از مشکلات خاصر نگارش فارسی است. این موانع به مشکلات نگارشی سبب می گردد.
هم چنین تبعات بسیار زیان باری از نظر روحی و روانی متوجه دانش آموزان است. بنابراین انجام فعالیت های پژوهشی در مورد اختلالات یادگیری به ویژه مشکلات دیکته نویسی بسیار ضروری به نظر می رسد. تا از این طریق به دانش آموزانی که گرفتار این اختلال هستند کمک شود و هم چنین معلمان از ابعاد مختلف آن آگاهی بیشتری یابند و به کارگیری فنون خاصی از وارد شدن خسارت زیاد به نظام آموزشی و جامعه جلوگیری شود.
اهداف پژوهش :
قبل از برنامه ریزی تحلیل وضع موجود جهت شناسایی نیازها اولین قذم می باشد. این پژوهش با هدف بررسی مشکلات دیکته نویسی دانش آموزان در نظر دارد تحلیل جامعه از وضعیت مشکلات دیکته نویسی دانش آموزان به عمل آورد تا مشخص گردد که :
هدف کلی : عمده ترین مشکلات دانش آموزان مربوط به کدام نوع از اختلالات دیکته نویسی است.
بدین منظور عمده ترین اهداف پژوهش عبارتند از : اهداف جزئی.
1 ) تبیین و تحلیل وضع موجود از لحاظ مشکلات دیکته نویسی.

2 ) بررسی مشکلات دیکته نویسی در بین دانش آموزان دختر و پسر پایه ی دوم شهرستان ماه نشان.
سؤالات پژوهش :
1 ) عمده ترین مشکلات دیکته نویسی دانش آموزان چیست؟
2 ) مشکلات دیکته نویسی در بین دانش آموزان و دختر و پسر چگونه است؟
متغیرهای تحقیق و تحریف عملیاتی آن ها
بررسی مبانی نظری و پیشینه ی تحقیق است مشخص کرد که تعیین عوامل مؤثر در مشکلات دیکته نویسی پیچیده و در هم تنیده است. لذا تنها متغیر وابسته مورد بررسی قرار می گیرد این متغیرها عبارتند از :
1 ) نارسانویسی : منظور از این نوع اختلال در نوشتن عبارتند از کج نویسی کم رنگ نویسی نوشتن زاویه دار، و شکسته نوشتن. فاصله گذاری بیش از حد در بین واج های یک علم و نامرتب نویسی است.
2 ) حافظه ی دیداری : مربوط به حروفی است که صدای آن ها در فارسی یکی است اما شکل نوشتاری متفاوتی دارند و شامل گروههای زیر است.
1 – 2 – ت ط

2 – 2 – ز ذ ظ ض
3 – 2 – س ث ص
4 – 2 – ح ه
5 – 2 – غ ق
6 – 2 – ا ع ء
3 ) توالی حافظه ی دیداری : دانش آموز در نوشتن کلمه ترتیب حروف آن ها را رعایت نمی کند. مثال کلمه مادر را به صورت مارد می نویسند.
4 ) حافظه ی شنوایی : دانش آموزها به علت نقص شنوایی برخی از کلمات و واژه ها را در دیکته ها می اندازد و جای آن ها را در متن املای خود خالی می گذارد و به طور کلی برخی از دانش آموزان اصلاً آن کلمات را در حین قرائت املاء به وسیله ی معلم نشنیده باشد.
5 ) حساسیت شنوایی : مفهوم حساسیت شنوایی مربوط به صداهایی است که واج آن ها بسیار نزدیک به هم بوده و دانش آموز قادر به تفکیک آن ها نیست. لذا برخی از صداها را ادغام نمود و لکن را غلط می نویسد این اختلال معمولاً در بین صداهای زیر صورت می گیرد.
1 – 5 – ج و ت اجتماع اشتماع
2 – 5 – ن و ب – شنبه شمبه

3 – 5 و ب – مسواک مسباک
6 ) بی دقتی : بی دقتی دانش آموز در نوشتن حروف و کلمات که شامل نقطه گذاری غلط، عدم جایگزینی درست نقطه، تشدید و تنوین است. یا بالا و پایین گذاشتن نقطه ی حروف است.
7 ) ضعف آموزش مربوط به کلماتی است که دانش آموز قواعد خواندن و نوشتن آن ها را به خوبی یاد گرفته است. این نوع اختلال در فارسی مربوط به استثناهاست مثل :
* واو ناخوانا یا معدوله که دانش آموزان آن را در کلمه ی خواهر به صورت (خاهر) بنویسید.
* علامت تنوین ً که در کلمه با َ ن نوشته شود. مثال کلمه ی اتفاقاً به صورت اتفاقن نوشته شود.
نقش نمای اضافه یا هاء غیر ملفوظ یا بالعکس مثل اتاق درس را به صورت اتاقه درس بنویسید و یا نامه را به صورت نام بنویسید.
مصوت کوتاه ّ که در برخی از کلمات تبدیل به و بلند نماید مثل دنبال دونبال؛ خروس خوروس
• اتصال و انفصال بی مورد مثل کلمه ی میهن می هن که انفصال بی مورد و کلمه ی درختها اتصال بی مورد است (درخت ها).
8 ) وارونه نویسی، در این اختلال دانش آموز کلمات را زیر خط زمینه و از چپ به راست می نویسد مثال :
9 ) قرینه نویسی ء این اختلال شامل از چپ به راست نوشتن حروف و کلمات است.

فصل دوم

مقدمه :
مفاهیم و نظریه ها در پژوهش به منظور تعیین ارکان و چهار چوب پژوهش بوده، اشراف محقق بر نظریه ها و تئوریه ارائه شده در ارتباط موضوع مورد پژوهش است. و تکیه گاه پژوهشگر در تحلیل و استنباط ها است. که بدون پشتوانه نظری چندان قابل اعتماد نیست. بنابراین در هر پژوهش لازم و ضروری است که مفاهیم ارائه شده در حیطه ی موضوع براساس چارچوب پژوهش ارائه گردد.
تعریف کمیته کارگزاران اختلالات یادگیری :
در تلاش برای اصلاح اختلالات یادگیری، کمیته ی کارگزاران فدرال درباره ی اختلالات یادگیری (ICLD) در 1977 تعریفی را به کنگره آمریکا ارائه داد. تعریف ICLD در (1978) نمایانگر تغییر در تعریف NJLD به ویژه تعریف شامل «اختلالات یادگیری به یک گروه ناهمگن از اختلالات اطلاق می شود. که به صورت دشواری های منفی در اکتساب و کاربرد گوش دادن، حذف زدن، خواندن، نوشتن، استدلال کردن، یا توانایی های ریاضی، با مهارت های اجتماعی تظاهر می کنند».
وزارت آب این تعریق را نپذیرفته است. زیرا گنجاندن مهارت های اجتماعی ضرورت ایجاد تغییر در کانون عمومی 142 – 94 را ایجاب می کند، با سردرگمی در مورد واجد شرایط بودن اضافه می کند و باعث می شود که تعداد بیش تری از دانش آموزان دارای اختلال یادگیری قلمداد شوند.
عامل اختلاف :
عامل اختلاف که در اصل به وسیله ی بین من رایج شد، یکی از اجزای کلیدی در معیارهای تشخیصی آیین نامه فدرال 1977 است و در بیش تر تعریف ها وجود دارد. یک اختلاف وقتی وجود دارد که توانایی تخمین زده شده و عملکرد تحصیلی دانش آموز با هم تفاوت فاحشی داشته باشند و ممکن است در یک مهارت و یا در همه ی حیطه های مهارتی باشد.
دشواری یادگیری تحصیلی، دشواری های تحصیلی پذیرفته ترین ویژگی های افراد دارای اختلالات یادگیری هستند. از جمله ویژگی های ذکر شده در معیارهای تشخیص 1977 مهارت های خواندن پایه، درک مطلب خواندنی، میان نوشتاری، محاسبات ریاضی و استدلال ریاضی است.
کودک دبستانی دارای اختلالات یادگیری :

دامنه ی سنی کودک دوره ی دبستان در حوزه ی اختلالات یادگیری بیشتری میزان تأکید را به خود اختصاص داده است. در طول دوره ی کلاس های 2 تا 6 مشکلات یادگیری مدرسه ای ظاهر می شود و اختلاف های بین استعداد پیشرفت به وجود می آیند مشکلات اجتماعی – هیجانی نیز در همین دوره به عنوان عاملی سر بر می آورند. تشخیص معمولاً با استفاده از آزمون های توانایی و پیشرفت صورت می گیرد. در مورد تمام سنین آموزشی مستقیم مهارتها در هر حوزه ی مهارتی حاضر جزئی از روش های مداخله است.
نظریات متعددی درباره ی اختلالات یادگیری مطرح شده است که خلاصه ی آن ها را

در زیر می آوریم.
• 1 ) نظریه ی غلبه طرحی مغز = نیمکره ی راست به نیمکره ی چپ :
1 ) اختلال در خواندن؛
2 ) اختلال نوشتن (اختلالات یادگیری)؛
3 ) اختلال ریاضی؛
• 2 ) نظریه کوتاهی دامنه ی توجه :
1 ) ناتوانی در تمرکز؛
2 ) ناتوانی در دقت به جزئیات (اختلالات یادگیری)؛
3 ) ناتوانی در توجه به مطالب؛
• 3 ) نظریه فرابری آگاهی ها :
1 ) نقص در دریافت اطلاعات (نق شنوایی)؛
2 ) نقص در پردازش اطلاعات (نقص بینایی (اختلالات یادگیری)).
• 4 ) نظریه ی خفیف ضایعات مغزی :
1 ) ضربه در هنگام تولد؛

2 ) بت و تشنج (اختلال یادگیری)؛
• 5 ) نظریه ی تأخیر در رشد :
1 ) جذب کندتر یا دیرتر محرک های محیطی (اختلالات یادگیری)؛
2 ) گذراندن دوران رشد پایین تر از رشد خود.
مشکلات دیکته نویسی دانش آموزان زیر مجموعه ای از طیف اختلال یادگیری است. چون در مسائل یادگیری عوامل بسیار زیادی به صورت درهم تنیده در هم مؤثر هستند لذا با توجه به ادبیات تحقیق، تمامی محققان اختلالات یادگیری پیشنهاد نموده اند که در مقوله ای یادگیری می بایست تمامی عوامل با همدیگر در نظر گرفته شوند و بررسی تک عاملی می توانند گول زننده باشد. با توجه به موارد ذکر شده بررسی عوامل تأثیرگذار «متغیرهای مستقل» در مسائل اختلالات یادگیری از طریق معاینات بالینی و بررسی پرونده پزشکی امکان پذیر بوده و برای انجام آن پژوهش شبه تجربی می بایست انجام شود.

سؤال های 1 و 2 پژوهش جهت تبیین و مشخص کردن ابعاد گوناگون اختلالات دیکته نویسی بررسی می گردد.
سؤال اصلی پژوهش برگرفته از نظریه که خلاصه ی آن ذکر شد می باشد.
جدول () خلاصه نظریات در ارتباط اختلالات یادگیری.
ردیف نظریه نوع اختلال مربوط به آن
1 تأخیر در رشد نارسانویسی
2 کوتاهی یافته ی توجه نارسانویسی – عدم دقت
3 فرابری آگاهی ها حافظه ی دیداری – حافظه ی شنوایی – حساسیت شنوایی.
4 ضایعات خفیف مغزی – حافظه ی دیداری – توان دیداری وارونه نویسی
5 غلبه ی طرفی مغز حافظه ی دیداری

اهمیت نوشتن :
اگر خواندن را از جهت اهمیت به نوشتن تشبیه کنیم، نوشتن به منزل سخن گفتن است و امری است اجتماعی چون هیچ کس برای خود و سایه ی خود نمی نویسد.
نوشتن عبارت است از «نمایش دادن کلام بوسیله ی حروف و ترکیبات گ

وناگون آن» که با استفاده از نشانه ها و آئین نگارشی – روح و روانی حاضر پیدا می کند.
نوشته موقعی اهمیت پیدا می کند که نویسنده ی آن با هدف مسئول باشد دشوار و عشق و فکری تازه و یا پیامی برای نوشتن دانسته باشد. برای آگاهی و آزادی انسان و جستن حقیقت تلاش و مبارزه کند در این جاست که سهم محتوا و فکر در ایجاد اثری که ارزش انسانی داشته باشد از قالب بیشتر می شود. هر چند محتوا و قالب در هنر نوشتن، چون روان و کالبد در بشر است که از هم جدا ناپذیر است همان طور که کالبد بی روح، انسان نتواند بود. قالب بی محتوا را هم در جهان هنر جایی نیست. (خلخالی، 1388).

هدف های نوشتن :
1 ) یاد دادن نشانه ها و علامت ها که فرد بتواند با کمک آن ها مقاصد خود را ضبط و به دیگران تفهیم نماید.
2 ) آماده کردن کودکان که به تدریج بتوانند موضوعات مختلف را به رشته ی تحریر درآورند.
3 ) بیان احساسات و مقاصد و اظهار عقاید و اندیشه ها ارتباط فکری با افراد.
4 ) فراهم کردن موجبات رشد شخصیت، پرورش قدرت خلاقیت، تلطیف و تسکین عواطف.
5 ) ایجاد ارتباط بین گفتار و نوشتار و تقویت هر کدام به کمک یک دیگر.
6 ) آموختن دقایق و ظرایف نوشتن و مهارت پیدا کردن در آن ها و به کارگرفتن قالب و محتوای مناسب برای هر کدام.
مراحل نوشتن
پیشرفت نوشتن امری است تدریجی ولی در آخر همه ی کودکان آن را با درجات مختلف و در زمان های متفاوتی می آموزند.
مراحل نوشتن در دبستان عبارتند از :
1 ) دوره ی آمادگی، شامل سال اول تحصیلی (آمادگی).

2 ) آغاز نوشتن (کلاس اول).
3 ) پیشرفت در نوشتن (دوم و سوم).
عوامل مؤثر در نوشتن :
1 ) آمادگی : اعم از : 1 ) آمادگی جسمی؛ 2 ) آمادگی روحی؛ 3 ) آمادگی آموزشی.
2 ) روش و وسایل کار : مداد، خودکار، کاغذ و ;
3 ) تفاوت های فردی : کند و سریع بودن دانش آموزان در نوشتن و یادگیری نوشتن.
4 ) واکنش معلم : حساسیت یا عدم حساسیت معلم به غلط های املایی – جریمه ;
5 ) شرایط نوشتن : نوشتن گزارش خاطره، نوشتن تجربیات،
«نخستین شرط برای اینکه نوآموزی به بیان کتبی بپردازد این است که فکر با ارزشی داشته باشد.»
راهبردهای آموزشی نوشتن و هجی کردن :
این بخش با ناتوانی های یادگیری در حیطه ی ارتباط بیانی زبان نوشتاری به ویژه دست نویسی املا بیان نوشتاری سر و کار دارد.
باور همگانی بر این است که بیشتر مردمان در امر نوشتن کاهلند و اغلب اموری را ترجیح می دهند که خالی از تکلیف نوشتن باشد می توان گفت که شکل نوشتاری زبان و عالی ترین و پیچیده ترین شکل ارتباط است. در سلسله مهارت های زبان، نوشتن آخرین مسئله ای است که آموخته می شود. آموخته های بنیادی و تجارب مفید مهارت های زبانی در گوش دادن، سخن گفتن، و خواندن در واقع پیش نیازی برای نوشتن محسوب می شود.

باید افزود که برای داشتن پایه ای محکم در مهارت های شفودی و تبحر در کاربرد زبان نوشتاری مهارت های دیگری نیز لازم است. بدین معنی که توانایی نگه داری اندیشه ای در مغز و تبدیل آن اندیشه به کلمات و الگوهای نحوی مناسب، طراحی فرم صحیح ترسیم هر یک از حروف و کلمات در ذهن بکارگیری مطلوب ابزار نوشتاری در ترسیم شکل حروف، یگانه سازی روابط پیچید چشم و دست، حافظه ی بصری و حرکتی مکفی، همه و همه از ضروریات امر کتابت یا عمل نوشتن است.
نظام نوشتاری زبان فارسی :
تا پیش از ابداع خط، انسان ها فقط از دو مهارت زبانی،؛ یعنی گفتن و شنید

اولین خطوط ساده ی نوشتاری ابداع شد توانایی جامع انسانی در ایجاد صد چندانی گردید. بنابراین می توان گفت خط به عنوان یک وسیله ی ثانوی برای نمایاندن عناصر آوایی زبان به وجود آمده است. (اندیشه پور، 1378).

ویژگی های نظام نوشتاری فارسی امروز :
نظام نوشتاری فارسی امروز از راست به چپ نوشته می شود. این نظام دارای دو نوع نشانه است، نشانه های حرفی و نشانه های زیر و زبری. (تنوین فتحه، کسره، ضمه، تشدید و همزه).
الف ) نشانه های حرفی، اسامی این رشته از نشانه ها از قرار زیر است
نشانه های حرفی به دو قسمت یک شکل و دو شکل تقسیم می شوند.
یک شکل مانند : دال، زال و ;
در شکل : الف ، ب ، پ ; (رند، 1380).
یارمحمدی در این زمینه ضمن به کار بردن دو اصطلاح «حرف» و «حرفگونه» نوشته است «حرف صورت نوشتاری آواهای زبانی است و اشکال مختلف یک حرف را حرفگونه می نامیم. از این رو شکل های مختلف (هـ ، ـهـ ، ـه ، ه) هر یک حرفگونه ای از خانواد حرف «هـ» به شمار می آیند».
چنانچه تمایز بین حرف و حرفگونه را بپذیریم می توان گفت. نظام نوشتاری زبان فارسی دارای 32 حرف و 62 حرفگونه می باشد.
آموزش املا :
مهارت املا نویسی به معنی توانایی جانشین کردن صحیح شکل نوشتاری حروف، کلمات و جمله ها به صورت آوایی آنهاست. دانش آموزان باید به این مهارت دست یابند تا بتوانند به خوبی بین صورت تلفظی کلمه ها و حروف سازنده ی آن ها پیوند مناسبی برقرار کنند بدین ترتیب زمینه ی لازم برای پیشرفت آنان در درسهای جمله نویسی انشاء و به طور کلی مهارت نوشتن بهتر فراهم می شود.
دانش آموزان هنگام نوشتن املا باید نکاتی را درباره ی صداهایی که به وسیله ی معلم در قالب کلمات و جمله ها بر زبان جاری می شود رعایت نمایند.
الف ) آن ها را خوب بشنوید تشخیص دقیق کلمه ادراک کلمه.
ب ) آن ها را خوب تشخیص دهند یادآوری و مجسم ساختن تصویر با

زشناسی کلمه در ذهن.
ج ) آن ها را درست بنویسند نوشتن صحیح حروف سازنده کلمه بازنویسی کلمه و توالی مناسب آن ها هر کدام از این فرایندها با یکی از فرایندهای ذهنی ارتباط مستقیم دارد.
الف ) ادراک کلمه حافظه ی شنیداری و تمیز شنیداری.
ب ) بازشناسی کلمه حافظه ی دیداری (1 – شکل صحیح تک تک حروف؛ 2 – ح

افظه ی دیداری ترتیب (حافظه ی توالی بینایی)).
ج ) بازنویسی کلمه حافظه ی حرکتی.
اشکالات املایی دانش آموزان که از دیدگاه زبان شناختی بر اثر اشکالات رسم الخطی تأثیر لهجه و گویش محلّی دانش آموزان و فرایندهای آوایی حذف، تبدیل، افزایش و قلب به وجود می آیند، از دیدگاه روان شناختی از موارد زیر سرچشمه می گیرند.
الف ) ضعف در حساسیت شنوایی : مثال ژاله جاله.
ب ) شعف در حافظه ی شنوایی : مثال جا انداختن کلمات.
ج ) ضعف در حافظه ی دیداری : مثال : حیله هیله.
د ) ضعف در حافظه ی توالی دیداری : مثال : مادر مارد
5 ) قرینه نویسی : مثل دید برعکس
و ) وارونه نویسی : مثال
عدم دقت : مثال گندام کندم
ج ) نارسانویسی : مثال دستم رستم (تبریزی، 1386).
علل ضعف دانش آموزان در املا و چگونگی رفع آن ها :
اغلب اشکالات ناشی از نشناختی حروف و قواعد نوشتن آن هاست. در این صورت آموزگار باید دریابد که کدام یک از حروف و صداها و قواعد لازم را نمی دانند تا در این زمینه ها تمرین هایی بدهد که اشکال آن ها رفع شود.
انواع دیگر اشکالات ناشی از نداشتن قواعد نستعلیق است که به اشتباه هایی از نوع، دندانه، مرکز. تشدید، همزه و غیره منجر می شود. اشکالات املایی کودکان گاهی در اثر موارد زیر می باشد :
1 ) یا اشکال از جانب معلم است که در این مورد یا صدایش رسانیت یا کلمات را درست تلفظ نمی کند. و یا تند دیکته می گوید.

2 ) یا اشکال از دانش آموز است که در این صورت یا وی کند نویس است یا نقص شنوایی دارد یا حواسش پرت است، یا تمرین لازم برای نوشتن املا ندارد، یا پایه اش ضعیف است و یا به ندرت ممکن است استعدادش کم باشد.
3 ) یا اشکال بر اثر محیط است. که عوامل حواس پرتی زیاد است و یا جلسه غیر طبیعی بوده و امنیت خاطر در آن نیست. مشکل دیگری که پیش می آید جا گذاشتن حروف و کلمات است این اشکال ممکن است بر اثر یکی از عوامل زیر باشد :
1 ) تند گفته شدن دیکته؛ 2 ) بی دقتی شاگرد؛ 3 ) خستگی شاگرد. اگر این مشکلات در قسمت آخر دیکته زیاد باشد. آموزگاران باید توجه داشته باشند که مقدار دیکته را متناسب با قدرت دانش آموزان انتخاب کنند.

طرز تصحیح املاء :
بهتر است تا امکان دارد، تمام دیکته ها را معلم در حضور فرد فرد دانش آموزان تصحیح کند و این کار تا کلاس سوم حتماً باید انجام شود. موقع تصحیح املا تنها خط کشیدن زیر کلماتی که غلط نوشته اند، کافی نیست بلکه باید صحیح آن را با رنگی دیگر نوشت (بلوریان 1373).
تشخیص مشکلات املا :
بررسی های زیادی در زمینه ی تشخیص مشکلات املایی کودکان انجام پذیرفته است. در این میان تحلیل خطاهای کودکان در املا داده های بیشتری را برای تشخیص موانع املایی به دست می دهد. یک آزمون تشخیصی در حیطه ی املا، معمولاً اطلاعات زیر را به دست می دهد.
هجی شفاهی کلمات، تلفظ کلم شناخت صداهای حروف کلمه، املای یک هجا یا بیشتر وارونه نویسی یا تغییر شکل حروف، روشی برخورد با کلمه و تجزیه و تحلیل آن، تمیز شنودی و یک سنجش از کارآمدی بینایی، عضلانی یا تمامی زمینه های مربوط به املا.

یکی از آزمون هایی که برای تشخیص توان املایی کودکان مطرح گردیده از آت واتسون (1935) است که برای استفاده در کلاس توصیه شده است. این آزمون را می توان برای تشخیص انفرادی نیز مطابقت داد. نکات عمده این روش شامل موارد زیر است :
1 ) تعداد 30 تا 50 کلمه بر پایه ی شرایط میانگین کلاس و یا سطح معلومات کودک انتخاب شده است؛ 2 ) با آن کلمات یک آزمون املاء ترتیب دهید؛ 3 ) به آزمون نمره داده، نتایج را در جدولی بر حسب امتیاز کودکان وارد کنید. اگر آزمون را در سطح کلاس انجام دهید 20 درصد افراد ضعیف پایین جدول را در نظر بگیرید.؛ 4 ) به آن ها بگویید لغاتی را که ننوشته اند معین کنند. کلماتی را که تا آن

زمان نخوانده اند. به سبب این که گنجینه ی لغاتشان نبوده حذف کنید؛ 5 ) به دانش آموزان بگویید. یک یک لغات را به طور شفاهی هجی کنند زمان هجی کردن را محاسبه کنید و به نحوه ی بخش کردن، کشیدن صدا و دشواری بیان شنیدن صدا توجه کامل داشته باشید؛ 6 ) برای تشخیص تفاوت های موجود بین پاسخ های شفافی و کتبی آن ها را املای اصلی مقایسه کنید. 7 ) از

کودک بخواهید که در مدت ده دقیقه لغات افتاده را مطالعه کند. روش مطالعه ی او را به دقت مشاهده کنید؛ 8 ) خطاها را تحلیل کرده و از اطلاعات حاصلخ از منابع دیگر در این مورد بهره برداری کنید؛ 10 ) در مورد تحلیل خود و طرح تدریس با دانش آموز صحبت کنید. برنامه را طوری تدوین و طراحی کنید که دانش آموز متوجه پیشرفت خود در این زمینه باشد.
پیشینه ی پژوهش :
به منظور دسته بندی عوامل مؤثر بر اختلالات یادگیری و نگرش های مربوط به آن در زیر به مراحل تحول نگرش به اختلالات یادگیری اشاره می گردد.
1 ) مرحله ی بالینی (1920 – 1930) در این دوره ی اختلالات یادگیری از دیگر اختلالات تفکیک شد و نظیریه های (علّی) اختلالات یادگیری مطرح شد.
2 ) مرحله ی انتقال به کلاس درس دهه های (1940 – 1950) تمرکز بر اندیشه های کلاس و اندیشه های آموزشی.

3 ) مرحل تحکیم : (1950 – 1970) عوامل سیاسی ادغام گروه های مختلف در این حوزه را شکل داد.
4 ) مرحله ی گسترش و کاهش 1970 به بعد در این دور تعداد کودکان مشخص شده به عنوان دارای اختلال یادگیری گسترش زیادی یافته اما توجه زیاد به تشخیص باعث محدودتر شدن این حوزه شده است.
تحقیقات خارج از ایران :
هر چند تحقیقات مربوط به انواع اختلالات یادگیری مثل دیکته نویسی هنوز قطعی نشده است. اما تحقیقات متنوعی در مورد طیف اختلالات یادگیری انجام شده است که در زیر اشاره گذرا به آن داریم که در طرح هر یک از آن ها به طور همه جانبه بررسی خواهد شد.

بندر و گلدن 1990 دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری را در 3 گروه دسته بندس نموده اند :
الف ) گروه دارای اختلالات نارسایی های زیبائی؛
ب ) گروه دارای اختلالات نارسایی های شنیدن؛
ج ) گروه دارای اختلالات نارسایی شنیداری؛
لیون (1985) و تورکپس (1990) متغیرهای حافظه ای در ارتباط با انواع اختلالات یادگیری را مورد پژوهش قرار داده اند.
مارج (1972) در تحقیق خود تخمین سازند که 50 درصد افراد دارای اختلال یادگیری نارسایی های زبانی دارند.
کروک شانگ (1976) عوامل مؤثر بر اختلالات یادگیری زبانی را به شرح زیر دسته بندی می کند. الف ) دریافت دیداری؛ ب ) تمیز دیداری؛ ج ) حافظه ی دیداری؛ و ) تمیز شنیداری؛ هـ ) حافظه ی شنوایی؛ و ) یکپارچه سازی بین حواس؛
پیشینه یایی عناوین پژوهشی مرتبط با موضوع این تحقیق از طریق سایت :
www.irandoc.ac.ir
مرکز اسناد و مدارک علمی ایران به شرح زیر می باشد :
1 ) ماشینی، جمیله و اباذری، زهرا، فراوانی اختلالات دیکته نویسی دانش آموزان ابتدایی منطقه ی 5 تهران، سال 1376
خلاصه ی این پژوهش چنین است :

نتایج بیشتر غلط های املایی دانش آموزان مربوط به اختلالات آموزشی و بی دقتی است.

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله طرح آموزش فراگیر فناوری اطلاعات در ایران (مبتنی بر الگوی ب

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله طرح آموزش فراگیر فناوری اطلاعات در ایران (مبتنی بر الگوی بین‌المللی ICDL) دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله طرح آموزش فراگیر فناوری اطلاعات در ایران (مبتنی بر الگوی بین‌المللی ICDL) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله طرح آموزش فراگیر فناوری اطلاعات در ایران (مبتنی بر الگوی بین‌المللی ICDL)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله طرح آموزش فراگیر فناوری اطلاعات در ایران (مبتنی بر الگوی بین‌المللی ICDL) :

مدتی است که بحث بحران اشتغال در کشور مطرح شده است که دلیل عمده آن رسیدن موج جمعیتی دهه شصت به مرزهای ورود به دانشگاه و بازار کار است. توسعه تکنولوژی و بویژه تکنولوژی اطلاعات می‌تواند کمک قابل توجهی به حل این مشکل بنماید و شغلهای متنوع و بسیاری در این حوزه ایجاد کند. برای توسعه و گسترش فناوری اطلاعات در جامعه، اولبن قدم ایجاد مهارت و توانایی استفاده عموم مردم از کامپیوتر شخصی و فناوری اطلاعات در هر شغل و حرفه‌ای است. امری که در ادبیات آموزشی سواد کامپیوتری نامیده می‌شود. این مقاله بنا دارد ضمن تعریف سواد کامپیوتری، بر اساس الگوی بین‌المللی گواهینامه کاربری کامپیوتر در اروپا طرحی برای آموزش فراگیر فناوری اطلاعات در کشور ارائه نماید. این طرح می‌تواند در آموزش و پرورش، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، دانشگاه جامع علمی – کاربردی و سایر مراکزی که می‌خواهند توانایی افراد را در استفاده از کامپیوتر شخصی ارتقا دهند بکار گرفته شود.
در مقطع کنونی کشور ما در شرایط ویژه‌ای بسر می‌برد که وجه اصلی این شرایط را می‌توان ترکیب خاص جمعیتی دانست. موج جمعیتی دهه شصت هجری شمسی، اکنون به مرزهای ورود به دانشگاه و بازار کار رسیده است و موجب شده که برای حفظ درصد بیکاری موجود(حدود 10%) لازم باشد سالانه بیش از هشتصد هزار فرصت شغلی ایجاد شود در حالیکه در طی سالهای گذشته بیش از سیصد هزار فرصت شغلی ایجاد نشده است. واقعیت اینست که بحران اشتغال در پیش است و این در حالی است که عمدتا توجه کمی در مدیران و مسئولین اجرایی کشور به این مسئله وجود دارد و هنوز اتفاق نظر در راه حل آن و هماهنگی و اراده ملی در تحقق آن وجود ندارد. بررسی شرایط جدید بین‌المللی نشان می‌دهد که راه توسعه کشور و عبور مطمئن از این بحران، توانمندی تکنولوژی است. به گونه‌ای که ضمن پاسخ به به نیازهای داخل کشور، صدور کالاهای با تکنولوژی بالا (که دارای ارزش افزوده بالایی است) و صدور خدمات فنی و مهندسی را دربر داشته باشد.]1[
یکی از تکنولوژیهایی که می‌تواند در این عرصه نقش بازی کند تکنولوژی اطلاعات است. توسعه این فناوری تاثیر بسیار گسترده‌ای در توسعه سایر تکنولوژیها، افزایش بهره‌وری سازمانها و مراکز، بهبود ارائه خدمات به مردم و ایجاد شغلهای جدید و متنوع دارد.
تفاوت عمده توسعه این فناوری نسبت به سایر فناوریها را می‌توان ضرورت فراگیر شدن استفاده از این فناوری در سطح وسیعی از جامعه دانست که از یک طرف بدون آن بازار لازم در کشور ایجاد نمی شود و از طرف دیگر ایجاد مشاغل جدید نیز بدون آموزش مهارتهای لازم به متقاضیان ممکن نیست. همین واقعیتهاست که مفهوم سواد کامپیوتری را وارد ادبیات آموزش در بسیاری از کشورها کرده است.
این مقاله بنا دارد طرحی برای آموزش سواد کامپیوتری در کشور ارائه دهد. در ابتدای طرح، مفهوم سواد کامپیوتری مطرح شده، سپس نارسائیهای عمده آموزش کامپیوتر در کشور بررسی شده و پس از آن مبتنی بر الگوی بین‌المللی گواهینامه کاربری کامپیوتر در اروپا طرح پیشنهادی آموزش فراگیر کامپیوتر و فناوری اطلاعات، متناسب با نیازها و مقتضیات کشور ارائه می‌شود. مخاطبان این طرح بسیار گسترده بوده و طیف وسیعی از جامعه از جمله، دانش‌آموزان، دانشجویان، کارمندان، کارجویان و صاحبان حرف و مشاغل را دربر می‌گیرد.

مفهوم سواد کامپیوتری :
مفهوم سواد کامپیوتری مدتی است که وارد ادبیات آموزش در بسیاری از کشورها شده است. به این معنی که در دنیای فعلی و آتی کسی که نتواند از کامپیوتر برای بدست آوردن مطالب مورد نیاز خود یا انجام کارهای روزمره عادی و حرفه‌ای خویش استفاده کند مرتباً نیازمند کمک از دیگران خواهد بود. بنابراین همانطور که باسواد شدن همه شهروندان، اهمیت قابل توجهی در رشد فردی و اجتماعی آن جامعه دارد، ضروری است هر شهروند در جامعه، حداقل دانش و مهارت مورد نیاز برای استفاده از فناوری اطلاعات و کامپیوتر شخصی را دارا باشد.
برای رسیدن به این هدف ابتدا باید حداقل دانش و مهارت مورد نیاز تعریف شده سپس مراکز آموزشی - مبتنی بر این اصول - داوطلبان را آموزش داده و در نهایت بر مبنای یک امتحان استاندارد، صلاحیت فرد بررسی شده و در صورت شایستگی، گواهینامه معتبر و پذیرفته شده در سطح کشور به متقاضی اعطا شود. این متن بنا دارد به این مهم بپردازد.
نارسائیهای عمده آموزش کامپیوتر:
سه نارسایی عمده در آموزش کامپیوتر و فن‌آوری اطلاعات مشاهده می‌شودکه در ذیل هریک از این نارساییها بررسی می‌شود:
الف- عدم تمایز روشن بین آموزش کامپیوتر با هدف تربیت کاربران و استفاده‌کنندگان از کامپیوتر و آموزش کامپیوتر با هدف تربیت متخصصین کامپیوتر
اگر هدف آموزش، تربیت کاربران برای استفاده هرچه بهتر از کامپیوتر شخصی باشد باید آموزشهایی مدنظر قرار گیرد که کامپیوتر را به عنوان ابزاری در خدمت مهارتهای فردی و حرفه‌ای قرار ‌دهد و این قابلیت را در فرد تحت تعلیم بوجود ‌آورد که در صورت نیاز بتواند آن را به راحتی با کاربردهای خاص حرفه موردنیاز عجین کند. واضح است که با این هدف، آموزش برنامه‌نویسی نه تنها مفید نبوده بلکه تبعاتی نیز دربر دارد.
اگر هدف آموزش، تربیت متخصصان کامپیوتر باشد، در اینصورت لازم است تخصص مورد نظر از جمله برنامه‌نویسی، تعمیر و نگهداری و مونتاژ، مدیریت و نگهداری شبکه و غیره مشخص شده و متناسب با آن دوره آموزشی تدوین شود.( تفاوت بین این دو هدف آموزشی، مشابه همان تفاوتی است که می‌توان بین راننده اتومبیل و مکانیک اتومبیل قائل شد). در طرح مورد نظر نگارنده، هدف، تربیت کاربران و استفاده‌کنندگان از کامپیوتر است و نه متخصصان کامپیوتر.

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >