سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحقیق بازیهای ترکمنی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

تحقیق بازی‌های ترکمنی دارای 9 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق بازی‌های ترکمنی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق بازی‌های ترکمنی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق بازی‌های ترکمنی :


طرز بازی به این ترتیب است که دو دسته ده یا بیست نفری تشکیل می‌شوند؛ دسته اول برای پنهان شدن به نقطه‌ای می‌روند، دسته دوم که نقش یابنده را دارند، به همراهی نمایند دسته اول که او را «اومان/خان‌جلو» می‌گویند و دائم با صدای بلند موقعیت یابنده‌های را برای پنهان شده‌ها گزارش می‌دهد، راه می‌افتند.
این بازی‌ معمولاً در شب انجام می‌گیرد. هنگامی که یابنده‌گان آنان را یافتند، می‌گویند «پرق» یعنی ما شما را دیدیم و پنهان شده‌ها نیز سعی می‌کنند خود را به «تارپ»، محل اصلی بازی برسانند. در این بازی یافتن محل دشمن، نقش اصلی را دارد که میدان کارزار و نبرد را به خاطر می‌آورد.









آراکسیر

طرز بازی: دو دسته می‌شوند، یک دسته در یک محل دور هم دایره می‌ایستند که این عده نقش «قوین/گوسفند» را بازی می‌کند و دسته دیگر نقش حمله کننده «قورت/گرگ» را بازی می‌کند و دسته گرگ سعی می‌کند به دسته گوسفندان حمله کند، ولی چوپان گوسفندان مانع از پراکندگی آنان می‌شود.
هرگاه کسی از دسته گوسفندان جدا شود، فوری از دسته گرگ کسی از میان او و چوپان می‌گذرد و به این‌ترتیب یکی از طرف گوسفندان از بازی اخراج و اگر نتوانستند گرگ‌ها از میان گوسفندان عبور کنند، چوپان به پای شخص مهاجم می‌زند و او از دسته گرگ‌ها اخراج می‌شود و به این ترتیب برنده یا بازنده تعیین می‌شود.
در این بازی نقش اتحاد و یکدستگی در میان ترکمن‌ها و نقش گرگ که همواره زندگی ترکمن‌ها را تهدید می‌کرده است، به خوبی نمایش داده شده است.







قورد توتمش

عده‌ای از بازیکنان نقش گوسفند را بازی کرده از پیراهن یکدیگر گرفته به دنبال هم، ‌قطاروار قرار می‌گیرند و از روی فردی که در نقش گرگ بازی می‌کند، عبور می‌کنند و می‌گویند: «اولیمی، دیری» (مرده یا زنده) گرگ می‌خواهد یکی از گوسفندان را بگیرد. نفر اول از دسته گوسفندان به صورت زیگزاگ می‌رود، بقیه نیز همین‌طور تا بدین‌ترتیب گرگ نتواند به گوسفندان دسترسی یابد.













قوشاق آتدیر

یک گروه از بازیکنان ـ در خانه ـ با پرتاب ترمه شال به طرف گروه دیگر، اسب معروفی را در ذهن خود و گروه ترسیم کرده و به صورت معمایی از طرف دیگر می‌خواهد که نام و صاحب اسب را بشناسد. اگر هر کدام از دو گروه موفق شدند، یعنی اگر گروه دوم موفق شد اسب را بشناسد، گروه اول را سوار می‌شوند و در صورت نشناختن، گروه اول، گروه دوم را سوار می‌شوند.

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

تحقیق خلیج فارس در گذرگاه تاریخ

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

تحقیق خلیج فارس در گذرگاه تاریخ دارای 9 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق خلیج فارس در گذرگاه تاریخ کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق خلیج فارس در گذرگاه تاریخ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق خلیج فارس در گذرگاه تاریخ :

یازدهم اردیبهشت ماه مصادف با «روز ملى خلیج فارس» است تا این روز مناسبى باشد براى تمرکز اذهان ایرانیان که نه تنها در سرزمین مادرى بلکه در همه واحدهاى جغرافیایى محل زیست خود در گستره اى به وسعت سراسر گیتى به پاسداشت نمادى از غرور ملى و افتخار میهنى خود روى آورند. غرور و افتخارى که به یمن و تبرک تأثیر ژرف باورهاى عمیق الهى و دینى ارزشى مضاعف یافته است و در این روز با سرفرازى و نازش به وجود فسونبار پهنه آبى جنوب ایران به نام «فارس» شگون یافته و متجلى مى شود.این گستره نیلگون که زمانى به تمامى در درون قلمرو ایرانیان قرار داشت و از دیرینه روزگاران دریاى فارس خوانده شده است تنها یک واژه ساده نیست بلکه یک «مفهوم» نهادینه شده است که عصرى چند هزار ساله به قدمت آغاز نگارش تاریخ مکتوب بشر از عهد باستان دارد. همه مى دانیم که «مفاهیم» در یک شبانه روز شکل مى گیرند و خلق الساعه نیستند بلکه از روندى طولانى توأم با رنج و امید، واقعیت و رؤیا و اندیشه و عمل حاصل مى آیند و نهادینه مى شوند. خلیج فارس و نام ابدى آن نیز یادآور حضور و نقش برجسته و ویژه اجداد آزادکام ایرانیان است که نام این پهنه آبى را به خاطر جایگاه استوار و تحسین برانگیز خود در عهد باستان و در روزگار اسرارآمیز کهن در تاریخ هستى بشر حتى متون مذهبى ملکه اذهان کردند و خلیج و نام بامسماى آن آنچنان آسمان فرسا شد که برخى مورخان اسلامى نام خلیج فارس را از منشأ الهى و ملهم از اسما آسمانى دانسته اند.

نام خلیج فارس
در عصر حاضر که اغراض سیاسى جعل تاریخ را نیز براى تحقق خواسته هاى نامورد با اباحه گرى ترویج مى کند، هر پژوهشگر راستین و بى غرضى مى تواند بدون صعوبت و دشوارى از متون باستانى تا تاریخ معاصر و زمان حاضر آنگاه که نوبت سخن به نام گستره آبى جنوبى ایران مى رسد تلألو نام خلیج فارس را شاهد باشد که به مثابه افشاگر ماهیت و منشأ اسامى مجعول پرتوافشانى مى کند و ماهیت اهداف مغرضانه اى را برملا مى سازد که در خدمت، سیاست پیشگانى قرار مى گیرد که وحدت میان مسلمانان را برنمى تابند و با تمسک به هر وسیله اى حتى اگر از درونمایه لازم نیز تهى باشد به منظور صیانت از تخت و کیان خود امت اسلامى را به واگرایى تحریک و تحریض مى کنند تا آنجا که عدم تجانس و هنجارستیزى حامیان فرامنطقه اى بر اشتراکات فرهنگى، دینى و مذهبى همسایگان هم کیش تفوق یابد.
در سده نوینى که عصر انقلاب اطلاعاتى خوانده اند، «غربال کردن اطلاعات و صدور آن» از مهم ترین ابزارها براى القاى اندیشه طراحان «نظم نوین جهانى» محسوب مى گردد به ویژه با لحاظ این مهم که گسترده ترین و تأثیرگذارترین شبکه هاى رسانه اى، دیدارى، شنیدارى و نوشتارى در تملک و اختیار دنیاى غرب و صهیونیست هاى مولود آنان قرار دارد که بى محابا فرهنگ ستیزى مغایر با منافع خود را هدف قرار داده اند و هر آینه که مقتضى بدانند براى تأمین آنچه که مطلوب نظرشان است و تضمین حیات شبکه هاى غول آسا و قدرتمند مالى و سیاسى حکم مى رانند و سپس در زمان مناسب به اشاره پدرخوانده، عوامل شهرت طلب جعل تاریخ را قبیح نمى دانند و باز هم داستان «خلیج عربى» و «جزایر عربى اشغال شده» در نفیر کهنه و منسوخ پیشین دمیده مى شود. در دو قرن اخیر به تاریخ خلیج فارس مى توان به عنوان برآیندى از رابطه سه دایره هم مرکز شامل مردم و دولت ها نگاه کرد. این دایره ها در نخستین حلقه خود شامل مردمى بود که کرانه هاى خلیج فارس محل زیست آنان بود، قدرت هاى منطقه اى که شامل ایران، عربستان و عراق بودند در حلقه میانى جاى مى گرفتند. این قدرت ها که کرانه هاى خلیج فارس را اختیار داشتند هر یک داعیه سیادت بر خلیج فارس را در داشتند و چنین هدفى را سرلوحه برنامه ها و شعارهاى خود قرار داده بودند اما حلقه بیرونى از آن قدرت هاى فرامنطقه اى بود که منافع ملى فرامنطقه اى آنها سبب دلبستگى شان به خلیج فارس شده بود و به شکلى منظم یا متناوب در این پهنه آبى حضور خود را به رخ مى کشیدند. حلقه اخیر را که مى توان قدرت هاى بین المللى در مقاطع مختلفى از تاریخ دو قرن پیش نامید که در این میان به ویژه حضور امپراتورى عثمانى، بریتانیا، روسیه و سرانجام آمریکا از بقیه پررنگ تر و تأثیرگذارتر بود.

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

تحقیق چدن ریختگی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

تحقیق چدن ریختگی دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق چدن ریختگی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق چدن ریختگی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق چدن ریختگی :

 

چدن ریختگی

 

مقدمه :

         عنوان چدن ریختگی مشخص کننده دسته بزرگی از فلزات است . فلزاتی که در این دسته قرار دارند از نظر خواص با یکدیگر  تفاوتهای فاحش دارند . عنوان چدن ریختگی ، همانند  عنوان  فولاد  که  مشخص کننده دسته دیگری از فلزات است ، یک عبارت کلی است  .  فولادها  و چدنها در اصل آلیاژ آهن هستند که با کربن  ساخته  شده اند  اما  فولاد همواره کمتر از دو درصد کربن داشته و معمولاً درصد کربن آنها  از  یک درصد بیشتر نمی شود . درحالیکه چدنها بیش از دو درصد کربن  دارند. چدنها ی  ریختگی گذشته از کربن باید دارای  مقادیر  قابل  توجهی  از سیلیسیم باشند که عموماً میزان آن از یک تا سه درصد متغیر است .             

         تفاوتهای مذکور اختیاری  و  دلخواه  نیست  اما همین امر ریشه متالورژیکی  و  عامل  موثری  است  که  سبب میشود خواص مفید و متفاوتی در این دو دسته از گروه فلزات آهنی پدید آید .

         امید است این پروژه سهمی در پیشبرد صنعت وتکنولوژی ریخته گری چدن در ایران داشته باشد و مورد  استفاده  دیگر دانشجویان  نیز قرار گیرد .  

تقسیم بندی انواع چدنها :

چدن سفید  :

         در چدنهای سفید کربن به شکل کاربید آهن یا  سمانتیت  ظاهر می شود  . کاربید آهن ترکیب شیمیایی کربن  موجود در مذاب  همراه با آهن می باشد بصورت مجموعه ای از اجزاء سخت  و  شکننده می باشند که به آنها سمانتیت نیز گفته میشود ، کاربید آهن  یا  سمانتیت تعیین کننده خواص نهایی ریز  ساختار می باشد .  به  همین  دلیل چدن سفید اساساً آلیاژی سخت و شکننده است . سطح مقطع شکست این  چدن  به  رنگ سفید بوده و استحکام فشاری زیادی خواهد داشت .

         از خواص دیگر این آلیاژها  مقاومت عالی در  برابر سایش و نیز سختی زیاد را می توان نام برد  . در این چدنها سرعت سرد شدن مذاب بسیار زیاد است که برای این  منظور معمولاً ریخته گری  این  نوع چدن در قالب مبرد دار  انجام می شود .  مبرد  مورد  استفاده  در  انجماد  این آلیاژها معمولاً از جنس گرافیت یا آهن می باشد در قسمتهای نازک و یا گوشه های تیز از  یک  قطعه  با این جنس یا پره های نازکی که  از این جنس استفاده می شود . معمولاًو به طور حتم چدن سفیدتشکیل خواهد   شد .  

 

 

چدن چکشخوار ‌‌ ( مالیبل Malleable   )  :

         در این چدنها کربن بشکل گرافیت در نقاط مختلف  تجمع  نموده و شکلهای نا منظمی شبیه به کلوخه را ایجاد  می کنند  این  چدن از نظر ترکیب شیمیایی شبیه به چدن سفید بوده و قطعات چدن چکش خوار را در ابتدا  می توان از چدن سفید تهیه  نمود بدین  صورت  که  ابتد ا چدن سفید ریخته گری شده و سپس  با انجام یک عملیات  حرارتی  کربن را به صورت گرافیت کروی در زمینه  راسب ( رسوب ) می کنند  .  ضخامت قطعه های چدن  چکش خوار  معمولاً  محدود  و  ضخامت  کمی  دارند مزیت این  چدنها  قابلیت چکش خواری ،  نرمی و  قابلیت  تراشکاری مناسب می باشد .

چدن خاکستری  :

         در این چدنها ، کربن به شکل گرافیت می باشد ،  این چدنها  در صنعت بیشترین کاربرد را به خود اختصاص می دهند  و  به  آنها  چدن ریختگی می گویند که البته برای این نوع چدن عنوان نا مناسبی می باشد سطح مقطع چدن خاکستری به رنگ خاکستری بوده که این  رنگ ناشی ازرسوب ( ورقه های ) نازک گرافیتی در آن می باشد .

         از نظر خواص مکانیکی ، سختی بالایی دارند و مقاومت  فشاری زیاد و نیز قابلیت تراشکاری خوبی از خود نشان می دهند .  از خواص دیگر این چدنها قابلیت جذب ارتعاش می باشد . ورقه های گرافیت در این چدنها می توانند به شکلها و فرمهای مختلفی ظاهر شوند . هر یک از انواع گرافیت تمایل به افزایش خواص معینی از این چدنها دارند .

چدن نشکن داکتیل ( چدن با گرافیت کروی ) :

         کربن دراین چدنها به صورت گرافیت کروی شکل ظاهر میشود . ترکیب  شیمیایی  این  چدنها  شبیه  ترکیب  شیمیایی  چدن  خاکستری میباشد ،  فقط وجود مقدار عنصر گوگرد در این چدنها بسیار حساسیت دارد . 

         افزودن مقدار کمی از عنصر منیزیم( Mg )  به چدن مذاب باعث کروی شدن گرافیت و تولید  چدن نشکن خواهد شد  . بالا بودن  مقدار کربن و سیلیسیم باعث افزایش محفوظ ماندن مزایای فرآیند  ریخته گری و قابلیت ماشینکاری در این چدنها میشود .

         مدول الاستیک چدن نشکن  زیاد است و استحکام  تسلیم آن در محدوده خوبی قرار دارد  ،  از طرفی  انعطاف پذیری  این  آلیاژها  بسیار خوب است .

         وجود  گوگرد  د ر این  چدنها  باعث  اتلاف  منیزیم  به  شکل سولفورید منیزیم  Mgs  می شود بنابراین  مقدار گوگرد  در این آلیاژها نباید از 03/0% بیشتر باشد .

         ضخامت مقطع تاثیر بسیار محدودی برخواص آن دارد . ضخامت این چدن بطور کلی اثری بر میزان سختی آن نخواهد داشت .

         انواع مختلف چدنهای داکتیل یا نشکن باخواص مکانیکی متفاوت و ریز ساختارهای مختلف وجود دارند  .  از نظر ترکیب شیمیایی معمولاً تفاوتی  بین  انواع   مختلف  این چدن  وجود  ندارد ،  مگر  اینکه  جهت کاربردهای از پیش تعیین شده وطراحی های از قبل صورت گرفته عمداً اختلاف در ترکیب شیمیایی ایجاد گردد ، این تغییرات ترکیب شیمیایی به منظور بهبود ساختمان میکروسکوپی قطعه صورت می گیرد . 

5) چدن با گرافیت فشرده : 

         در این چدنها  گرافیت به  شکل ورقه های ضخیم و کرمی شکل خواهد بود که هر یک از این ورقه ها با یک  دانه  موجود  در  زمینه فلز ارتباط دارد این چدنها از نظر خواص در بین خواص چدن خاکستری و خواص چدن نشکن قرار دارند . شکل گرافیت فشرده تحت عناوین :

1 ) شبه ورقه ای 2) ورقه متراکم 3) نیمه کروی 4) گرافیت کرمی شکل

قرار دارد .

         روش تولید این چدنها  شبیه روش  تولید  چدن نشکن می باشد ولی برای تهیه آن از عناصر آلیاژی دیگر  مانند  تیتانیم استفاده می شود  تا تشکیل گرافیت کروی به حداقل خود برسد  . چدن با گرافیت فشرده

قابلیت ریخته گری ، چدنهای خاکستری را به اندازه ای  دارا می باشد  .

ولی استحکام کششی آن بیشتر بوده وقابلیت انعطاف پذیری بهتری دارد.

چدن پر آلیاژ ( چدن آلیاژی ) :

         این گروه از چدنها شامل چدن سفید پر آلیاژ و چدن خاکستری پر آلیاژ و چدن نشکن  پر آلیاژ می باشد  ، خصوصیات آنها در  مقایسه با خصوصیات همان نوع چدن بدون ترکیب آلیاژی به شکل متفاوت می باشد این چدنها در مواردی که خصوصیات و مشخصات مورد نیاز غیر معمولی باشد مانند  نیاز به :

1) مقاومت به سایش بسیار زیاد .

2) مقاومت آلیاژ در دماهای بالا .

3) مقاومت در برابر خوردگی .

4) داشتن خواص فیزیکی فوق العاده (  مانند  انبساط  حرارتی  زیاد  ،  خاصیت جاذبه مغناطیسی و ... )

مورد استفاده قرار می گیرد .

 

 

 

 

 

 

 

      مشخصات عمومی آلومینیوم و آلیاژهای آن :

مشخصات فیزیکی :

         آلومینیوم یکی از عناصر گروه سدیم در جدول تناوبی است که با تعداد پروتون 13 و نوترون 14 می باشد ، که در نتیجه می توان  علاوه بر ظرفیت 3 ، ظرفیت 1 را نیز  در بعضی شرایط برای آلومینیوم در نظر گرفت .

         آلومینیوم از یک نوع ایزوتوپ تشکیل شده است و جرم  اتمی آن

دراندازه گیری های فیزیکی 9901/26 و در اندازه گیری های شیمیایی 98/26 تعیین گردیده است.شعاع اتمی این عنصر در 25 درجه سانتیگراد

برابر 42885/1 آنگستروم  و شعاع  یونی آن از طریق روش گلد اسمیت برا بر57/0 آنگستروم بدست آمده است که در ساختمان F.c.c و بدون

هیچگونه تغییر شکل آلوتروپیکی متبلور می شود .

         مهمترین آلیاژهای صنعتی و تجارتی آلومینیوم عبارت از آلیاژهای

این عنصر و عناصر دوره تناوبی سدیم مانند منیزیم ، سیلیسیم  و  عناصر دوره وابسته تناوب مانند مس و آلیاژهای توام این دو گروه است .

( Al-cu  )،  ( Al- si mg )  ،  ( Al-cumg)   ،  (Al-cumgsi)

         سیلیسیم  و منیزیم با  اعداد اتمی 14 و 12   همسایه های  اصلی

آلومینیوم می باشند  و بسیاری  از کاربرد های  تکنولوژیکی  آلومینیوم        

بر اساس چنین همسایگی استوار است .

         ثابت کریستالی آلومینیوم 0414/4 =a آنگستروم ومطابق شرایط

فیزیکی قطر اتمی آن 8577/2= dAL می باشد . بدیهی است  حلالیت آلومینیوم به نسبت زیادی به قطر اتمی آن بستگی دارد و مطابق آنچه  در مباحث متالورژی فیزیکی بیان می گردد ، اختلاف  قطر اتمهای حلال  و محلول نباید از 15% تجاوزنماید، درحالیکه شکل ساختمانی و الکترونهای مدار آخر نیز در این حلالیت بی تاثیر نیستند .

مشخصات ریخته گری و ذوب :

         آلومینیوم و آلیاژهای آن به دلیل نقطه ذوب کم  و  برخورداری

از سیالیت بالنسبه خوب و همچنین گسترش خواص مکانیکی و فیزیکی در  اثر آلیاژ سازی  و  قبول  پدیده های  عملیات  حرارتی  و  عملیات مکانیکی ، در صنایع امروز از اهمیت زیادی بر خوردارند و روز به  روز موارد مصرف این آلیاژها توسعه می یابد . عناصر مختلف مانند سیلسیم ،

منیزیم و مس در خواص ریخته گری و مکانیکی این عنصر شدیداً  تاثیر

می گذارند و یک رشته آلیاژهای صنعتی را پدید می آورند که از مقاومت

مکانیکی ،  مقاومت  به خورندگی  و  قابلیت ماشینکاری بسیار مطلوب بر  خوردارند .  قابلیت جذب گاز و فعل و انفعالات شیمیایی  در حالت مذاب از اهم مطالبی است که در ذوب و ریخته گری آلومینیوم مورد بحث

قرار می گیرد .

تقسیم بندی آلیاژها :

         آلیاژهای آلومینیوم در اولین مرحله به دو دسته تقسیم میگردند :

الف ) آلیاژهای  نوردی (Wrought Alloys  )  که  قابلیت  پذیرش انواع  و  اقسام  کارهای  مکانیکی ( نورد ، اکستروژن و فلز گری )   را دارند . 

ب) آلیاژهای  ریختگی ( Casting  Alloys ) که  در  شکل ریزی  و ریخته گری های آلومینیوم با گسترش بسیار مورد استفاده اند . آلیاژهای

نوردی که در مباحث شکل دادن فلزات مورد  مطالعه قرار می گیرند  از طریق یکی  از روشهای شمش ریزی ( مداوم ، نیمه مداوم ، منفرد )  تهیه می گردند و  پس  از قبول عملیات حرارتی لازم ،  تحت  تاثیر  یکی  از روشهای عملیات مکانیکی به شکل نهایی درمی آیند

.مشخصات عمومی و ترکیب این نوع آلیاژها در جدول 1-1 درج گردیده است .

         آلیاژهای ریختگی آلومینیوم که مورد بحث ما می باشد از طرق مختلف ریخته گری ( ماسه ای ، پوسته ای ، فلزی و تحت فشار ) شکل می گیرند و مستقیماً ویا بعد از عملیات حرارتی ( در صورت لزوم ) در

صنعت استفاده می شوند .    

         در مورد آلومینیوم وسایرآلیاژها کشورهای مختلف استاندارد های 

 متفاوتی به کار می برند که مشخصه درجه خلوص ویا میزان نا خالصیها

و سایر ترکیبات آلیاژ می باشد . استاندارد آلیاژهای آلومینیوم علاوه  بر

مشخصه های ارقامی به کمک  رنگهای  اصلی نیز  انجام می گیرد . نمونه

چنین رنگهایی در استاندارد انگلیسی عبارتست از :

         آلومینیوم خالص                          رنگ سفید

         آلومینیوم مس                           رنگ  سبز     

         آلومینیوم منیزیم                         رنگ سیاه

         آلومینیوم مس نیکل                  رنگ قهوه ای

         آلومینیوم روی مس                  رنگ  آبی

         آلومینیوم سیلیسیم ( منیزیم )          رنگ زرد

         آلومینیوم سیلیسیم ( مس )            رنگ قرمز            

         در ایران متاسفانه هنوز استانداردی برای صنایع آلومینیوم به  کار

نمی رود  و به  رابطه  کارخانه با کشورهای  مختلف  سیستمهای  متفاوت انگلیسی ، امریکایی ، بلژیکی و ... بستگی دارد . 

مواد شارژ و آماده کردن آنها :

         مواد مختلفی که درریخته گری آلیاژهای آلومینیوم به کارمی روند،

بر اساس نوع ترکیب خواسته شده و شرایط ترمودینامیکی عبارتند  از  :

شمشهای اولیه، شمشهای دوباره ذوب ، قراضه ها، برگشتیها و آلیاژسازها.

تفاوت عمده بین شمشهای اولیه وشمشهای  دوباره ذوب آنستکه شمشهای

اولیه  که  از  کارخانجات  ذوب  بدست می آیند حاوی  مقادیر  زیادی ناخا لصی و گاز می باشند که  تاثیر  منفی  و  نامطلوب  در قطعه  ایجاد مینمایند در حالیکه شمشهای ثانویه در اثر خروج ناخالصیها و سایر مواد

( بر اساس تصفیه ) از کیفیت ترکیبی برتری برخوردار می باشند .

شمشهای اولیه :

         این شمشها در قطعات 5 تا 15 کیلوگرمی براساس درجه خلوص

 تهیه می شوند . وزن شمشهای خالص که حاوی ترکیب  دقیق  شیمیایی

می باشند معمولاً از 5 کیلوگرم تجاوز نمی نمایند . این شمشها  معمولاً  در مورد  ساخت  قطعات  که  از  کنترل کیفی  بسیار  مطلوب  برخوردارند استفاده می شوند  و  قیمت آنها  نیز  بر حسب  درجه  خلوص  و تقلیل نا خالصیها به صورت تصاعدی افزایش می یابد .

         در ساخت آلیاژهای آلومینیوم  ،  بسیاری از عناصر مستقیماً  به

آلیاژ مذاب افزوده می شود  که در این مورد شمشهای اولیه  خالص  این عناصر نیز مورد استفاده اند . این شمشها عبارتند از : 

روی ( zn ) :

         شمشهای روی با درجه خلوص 7/98 تا  5/99  درصد روی در     

استانداردهای مختلف بین المللی تهیه میشوندو همواره حاوی ناخالصیهایی

از قبیل مس ، کادمیوم ، آهن ، سرب و گاهی قلع و آنتیموان می باشند .

در ذوب  آلومینیوم  معمولاً از شمشهای  روی با  درجه  خلوص  9/99

استفاده می شود تا میزان ناخالصیها ، به خصوص آهن تقلیل یابد . نقطه

ذوب روی  419  درجه سانتیگراد  و  وزن  مخصوص آن  1/7  گرم بر سانتیمتر مکعب است .

منیزیم ( mg ) :

         در مواقعی  که  درصد کمی از منیزیم  مورد نیاز باشد  ، می توان مستقیماً منیزیم رابه مذاب آلومینیوم اضافه نمود که شمشهای آن  با  درجه

خلوص  9/99  حاوی  ناخالصیهایی از قبیل  آهن ، سدیم ، آلومینیوم ، پتاسیم ، مس و نیکل می باشند . نقطه ذوب منیزیم650 درجه سانتیگراد

و وزن مخصوص آن 74/1 و در شمشهای  5/2  تا   15 کیلو گرمی تهیه می شود .

سیلیسیم (  si  )  :

         این عنصر به دو صورت سیلومین  و  یا سیلیسیم  کریستالیزه  به

آلومینیوم اضافه می شود.ترکیبات سیلومینی با 10 تا 13 درصد سیلیسیم

وجود دارد . شمش سیلیسیم کریستالیزه با درجه خلوص 5/99 تا 9/99

درصد سیلیسیم همراه ناخالصیهایی از قبیل آهن ، آلومینیوم دارای  نقطه

ذوبی حدود 1400 درجه سانتیگراد و وزن مخصوص آن 4/2 می باشد .

         منگنز ، مس ، آهن ، نیکل ، کروم  مستقیماً  به  مذاب  آلومینیوم اضافه نمیگردند و در مورد این عناصر معمولاً ازآمیژانها استفاده میکنند .

شمشهای دوباره ذوب ( ثانویه ) و قراضه :

         شمشهای ثانویه که از ذوب و تصفیه قراضه هاوآلیاژهای برگشتی

تهیه میشوند معمولاً از کنترل کیفی مطلوب برخوردارند و حاوی مقداری   

ناخا لصیهای معمولی در آلومینیوم مانند مس ، آهن و سیلیسیم هستند .

         قراضه ها و  قطعات  برگشتی  بایستی  به  دقت  از  نظر  ترکیب شیمیایی کنترل ودسته بندی شوند . استفاده مستقیم ازقراضه هاو قطعات

کوچک  ( براده ، پلیسه و  اضافات  تراشکاری ) به دلیل  افزایش  سطح تماس و شدت اکسید اسیون عملاً نامطلوب میباشد و ترجیحاً این قطعات

را  تحت  نیروی پرسهای  هیدرولیکی فشرده و در بلوکه های مختلف به کار می برند . برگشتیها  همچنین آغشته به روغن گریس ، رطوبت و ...

می باشند که بایستی قبل از استفاده و ذوب دقیقاً تمیز و از کثافات روغن

بر کنار باشند و معمولاً از دستگاههای دوار و خشک کننده در این مورد

استفاده می کنند .

         از آنجا که قراضه ها معمولاً ترکیبات ناشناخته ای دارند  ، اغلب

ترجیح داده می شود که آنها  را در کارگاه ریخته گری  ذوب و  پس  از

کنترل و آنالیز کیفی مورد استفاده قرار دهند .

آلیاژ سازها ( Hardeners ) :

      این عناصر که به نامهای Master alloys و Temper alloys

نیز نامیده می شوند به مقدار زیادی در صنایع ریخته گری  آلومینیوم  به

کارمیروند ، زیرا آلومینیوم با نقطه ذوب کم اغلب قادربه ذوب و پذیرش

مستقیم عناصر با نقطه ذوب بالا نیست (  مس  1083 ،  نیکل  1455 ،

سیلیسیم 1415 ، آهن 1539 و تیتانیم 1660 درجه سانتیگراد ) .

         همچنین عناصر دیگری که نقطه  ذوب بالا ندارند ،  دارای  فشار

بخار و شدت  تصعید  و اکسید اسیون  می باشند که  در صورت استفاده مستقیم دردرصد اتلاف این عناصر شدیداً افزایش مییابد (منیزیم ، روی)

ترکیب شیمیایی و نقطه ذوب بعضی از آمیژانها که در صنایع آلومینیوم به

کار میروند در جدول  2-1 درج گریده است .

         تهیه  آلیاژ سازها  معمولاً  در  کارگاههای  ریخته گری  نیز انجام می گیرد در این مواقع اغلب روشهای زیر مورد استفاده قرار می گیرد .

         معمولاً  قطعات  عنصر  دیر ذوب را ریز  نموده و  در  فویل های 

آلومینیومی پیچیده ویادر شناورهای گرافیتی قرار داده و در داخل مذاب

آلومینیوم ( 800 تا 850 درجه سانتیگراد تحت فلاکس ) فرو می برند و

سپس آن را به هم میزنند .

         در بعضی موارد ودر صورت امکان  از  دو  کوره  ذوب  استفاده

مینمایند و بعد از ذوب دو عنصر ، آنها را با هم مخلوط می کنند

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله بررسی گل ها

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله بررسی گل ها دارای 39 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی گل ها کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی گل ها،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی گل ها :

بررسی گل ها

پیرتر(گل حشره کش)
مقدمه
کاشت و تولید پیرتر در جریان جنگ جهانی اول به منظور حفاظت سربازان علیه شپش،ساس،کنه و دیگر حشرات موذی و همین طور به عنوان ماده ای که باعث نابودی پشه مالاریا می شد مورد توجه قرار گرفت.ژاپن اوایل جنگ جهانی دوم (سال 1933)12500 تن گل پیرتر تولید کرد.
اوایل سال 1940 با کشف و ساخت حشره کشهای شیمیایی (مانند د.د.ت و اچ.سی.اچ)کشت وتولید پیرتر به نحو چشمگیری کاهش یافت.

از اواخر سال 1960 کاربرد و استفاده از سمومی که ماده موثره آنها را ترکیبات هیدروکربنی کاردار تشکیل می داد ممنوع اعلام شد.ازاین رو کاشت پیرتر مجدداً مورد توجه قرار گرفت و به دلیل اهمیت این گیاه توجه گیاه شناسان و بیولوژیستها بیش از پیش به آن جلب شد.گل پیرتر حاوی مواد موثّره حشره کش است .این گلها آسیاب شده و به صورت پودر در می آیند و از آن برای نابود کردن حشرات استفاده می شود.در حال حاضر ماده موثّره پیرترین به صورت پدر،مایع و یا به شکل اسپری فرآوری و به بازار عرضه می شود.

ماده موثّره این گیاه تاثیر بسیار کمی بر پستانداران دارد(مقدار کشنده 1500 میلی گرم بر هر کیلو گرم وزن بدن)در بدن انسان انباشته نمی شود،از این رو برای انشان و حیوانات خونگرم سمّی و مضر نیست و به همین جهت از گیاه پیرتر برای مبارزه و کنترل حشراتی که باعث آلودگی مواد عذایی می شوند و سلامتی عمومی را به خطر می اندازند می توان استفاده کرد.اخیراً برای مبارزه با آفات خانگی از ماده موثّره این گیاه (پیرترین)استفاده می شود. پیرترین در طیفی وسیع سبب مرگ گونه های مختلف حشرات می شود.ابتدا بر سیستم عصبی حشرات اثر گذاشته باعث تشنج های عضلانی آنها می شود،سپس در آنها رخوت و سستی و سرانجام مرگ را به همراه می آورد.به طوری که حشرات به هیچ وجه تاب مقاومت در مقابل پیرترین را ندارند

.به منظور افزایش تاثیر «پیرترین» از بعضی مواد به عنوان مکمل استفاده می شود.«سزامین»یکی از این مکملهاست.این ماده به تنهایی خاصیت حشره کشی ندارد ولی اگر با پیرترین ترکیب شود تاثیر آن را بیشتر و مدت زمان تاثیر را نیز طولانی می کند.به لحاظ تاثیر قوی پیرترین بر حشرات و نداشتن تاثیر سوء و مضر بر انسان مواد عذایی و محیط زیست،همه ساله بر متقاضیان این گیاه اضافه می شود.تولید سالانه گل خشک پیرتر 22000 تن می باشد که از این مقدار 14000 تن(بیش از 60درصد گل تولید)در کشور کنیا و بقیه در کشورهای تانزانیا،اوگاندا،مرکز و جنوب امریکا،ژاپن،یوگسلاوی و هندوستان تولید می شود.

مشخصات گیاه
پیرتر گیاهی علفی و چند ساله است.این گیاه 10 تا 15 سال عمر می کند ومنشا آن سواحل دریای دالمات یوگسلاوی و شبه جزیره بالکان گزارش شده است.این گیاه در ارتفاع 500 تا 2000 متری از سطح دریا در نواحی کوهستانی و صخره ای(در نواحی شیب دار کوهها)و همچنین مناطق بیابانی(با ضخامت کم خاک)دارای آب و هوای گرم می روید.
تاکنون 300 گونه متعلق به جنس کریزانتموم شناخته شده است که تعداد کمی از آنها ارزش اقتصادی دارند.مهمترین گونه های متعلق به این جنس عبارتند از:سینه راریافولیوم،کوکسی نیوم(با روزیوم هم نام است)و مارشالکی که واژه پیرتر به آنها اطلاق می شود.

ریشه پیرتر دارای ریزومی کوتاه است و ضخامت آن بین 5/0 تا 2 سانتی متر می باشد.از این ریزوم ریشه های متعددی به طول 15 تا 20 سانتی متر،استوانه ای شکل و به رنگ قهوه ای تیره منشعب می شوند.ریشه پیرتر سطحی و افشان است.از قسمت فوقانی ریزوم ساقه های متعددی به ارتفاع 30 تا 50 سانتی متر،خارج می شود.ساقه شیاردار،پنج تا شش ضلعی و پوشیده از کرکهای ظریف و خاکستری رنگ است.برگها بریدگی دار(هر برگ دو تا سه بریدگی دارد)و به صورت متناوب نسبت به یکدیگر روی ساقه قرار می گیرند .گلها در انتهای ساقه های اصلی و فرعی پدیدار می شوند.هر بوته معمولاً 100تا200 گل تولید می کند که در شرایط اقلیمی مناسب از نظر خاک،آبیاری درجه حرارت و نور تعداد آنها به بیش از 400 گل نیز می رسد

.قطر گلهای کاملاً باز شده بین 5/2 تا5 سانتی متر است.گلچه های زبانه سفید و گلچه های لوله ای زرد رنگ می باشند.گیاه یک پایه است.بذر پنج وجهی،به طول 3 تا 5 میلی متر و به ضخامت 1 تا 5/1 میلی متر و در ناحیه طولی آن شیارهایی وجود دارد.در سطح بذر همچنین کرکهای بسیار ظریفی مشاهده می شود.وزن هزار دانه 1 تا 1/2 گرم است.بذرها 3 الی 4 سال از قوه رویشی مناسبی برخوردارند.

تمام اندامهای هوایی گیاه دارای ماده موثّره پیرترین است که مقدار آن در قسمتهای مختلف متفاوت می باشد مقدار آن در برگها کم ولی در ساقه بین 1/0 تا 15/0 درصد است.در گلها بین 5/0 تا 5/2 درصد است.بیشترین مقدار پیرترین در بذرها ساخته شده و ذخیره می شود و بین 2/2 تا 5/4 درصد است.در گلچه ها بین 2/0 تا 4/0 درصد و در براکته ها و گریبانکهای گل بسیار کم و در حدود 15/0 درصد است.پیرترین مرکب از شش ترکیب مختلف شیمیایی است که به دو گروه پیرتروئید 1 و2 تقسیم می شود.گروه پیرتروئید شامل پیرترین 1 ،سینرین 1و جازمولین 1 و همچنین استر اسید های یک کربنه است.در حالی که گروه پیرتروئید 2 را سینرین 2 ،جازمولین2 و استراسید های دو کربنه تشکیل می دهد.استر اسیدهای یک کربنه نسبت به اسر اسید های دو کربنه ده برابر فعالترند و 30 تا 70 درصد کل پیرترین را استراسیدهای یک کربنه تشکیل می دهد.گیاه پیرتر 10 تا 15 سال عمر می کند،ولی 4 تا 5 سال بازدهی اقتصادی دارد

به طوری که پس از این مدت گیاه پیر شده و عملکرد گل و در نتیجه مقدار تولید مواد موثّره آن نیز کاهش می یابد .بذرها 3 الی 4 سال از کیفیت رویشی مطلوبی برخوردارند.رویش بذرها بسیار کند و بطئی است.رویش بذر پس از هشت روز آغاز می شود و پس از 15 تا 20 روز تمام بذر ها سبز می شوند.رشد گیاه در سال اول رویش،بسیار کند است و پس از 5/2 تا 3 ماه ارتفاع آن به ارتفاع 8 تا 10 سانتی متر می رسد.در سال اول رویش گیاهان به گل نمی روند یا در صورت به گل رفتن تعداد آنها بسیار کم و ناچیز خواهد بود.
گیاهان از سال دوم رویش به گل می روند.اولین گلها اوخر بهار(خرداد)ظاهر می شوند و گلدهی تا اوایل تابستان (مرداد)ادامه می یابند.گلدهی در اواخر تابستان به حداقل می رسد میوه(بذرها)به تدریج از اوایل تابستان (اواخر تیر ماه )می رسد.
نیازهای اکولوژیکی
پیرتر در طول رشد به هوای گرم و نور کافی نیاز دارد.آب فراوان برای این گیاه مناسب نیست و سبب خشک شدن آن می شود.سرمای زمستان را بخوبی تحمل می کند ولی سرمای شدید و طولانی برای گیاهان جوان مضر است.عده ای از محققان معتقدند که سرمای زمستان برای این گیاه مفید استو باعث افزایش عملکرد گل و همینطور بهبود در کیفیت مواد موثره آن می شود.رشد ونمو این گیاه در سایه نه تنها سبب کاهش تعداد گلها می شود بلکه سبب کاهش ماده موثره پیرترین به میزان 50 % می شود.
برای کاشت پیرتر تغیسیرات درجه حرارت در ماههای آبان –آذر بین 3/15 تا 4/22 درجه سانتی گراد در ماههای اردی بهشت –خرداد بلامانع است.
عده ای از محققان معتقدند اگر گیاهان در سال های اول رویش تحت آبیاری منظم و به موقع قرار گیرند در سال اول می توان مقدار قابل توجهی گل برداشت کرد ولی اگر به صورت دیم کاشت شوند فقط از سال دوم رویش می توان به برداشت محصول گل اقدام نمود.

تناوب کاشت
این گیاه حداقل چهار تا پنج سال در یک منطقه باقی می ماند.لذا تناوب کشت مناسب و مواد و عناصر غذایی کافی در خاک ضروری است.در تناوب کاشت باید از گیاهانی استفاده کرد که نه تنها خاک را از مواد و عناصر غذایی تهی نکنند بلکه زمینه ایجاد بیماری گیاه را هم فراهم نسازند و سبب گسترش علفهای هرز نیز نشوند.دو سال پس از برداشت پیرتر آن را مجدداً می توان در همان زمین کشت کرد.

مواد و عناصر غذایی مورد نیاز
پیرتر در طول رویش به مواد و عناصر غذایی خاصی نیاز ندارد.ولی برای افزایش عملکرد گل و بهبود کیفیت مواد موثره وجود مواد و عناصر غذایی مناسب در خاک ضرورت دارد.قبل از کاشت گیاه و در فصل پاییز 80 تا 100 کیلو گرم در هکتار ازت و همین مقدار اکسید فسفر و اکسید پتاس به عنوان مقادیر پایه به خاک اضافه شود.همه ساله در فصل پاییز 60 تا 80 کلیو گرم در هکتار اکسید فسفر و همین مقدار اکسید پتاس باید در اختیار گیاهان قرار گیرد.در فصل بهار نیز 60 تا 70 کیلوگرم در هکتار ازت به صورت سرک باید به خاک اضافه شود.

آماده سازی خاک
در فصل پاییز پس از افزودن کودهای شیمیایی مورد نیاز گیاه شخم مناسبی باید زده شود.عمق شخم به نوع و ضخامت خاک زراعی بستگی دارد.همان طور که ذکر شد ریشه این گیاه افشان است و دارای انشعابهای ظریفی است.و این ریشه به سختی می تواند در خاکهای حاوی سنگ و قلوه سنگ گسترش یابد.از این رو در بهار قبل از کاشت گیاه باید زمین را از سنگها و قلوه سنگها پاک کرد سپس زمین را تسطیح و بستر آن را برای کاشت آماده نمود.

تاریخ و فواصل کاشت
اوایل بهار زمان مناسبی برای کشت مستقیم بذر در زمین اصلی است.بذرها در ردیفهایی به فاصله 60 سانتی متر کشت می شوند.در هر هکتار به شش تا هفت کیلو گرم بذر با کیفیت مناسب نیاز است.
اوایل بهار یا تابستان زمان مناسبی برای کشت بذر در خزانه هوای آزاد است.در این صورت بذرها در ردیفهایی به فاصله 30تا 40 سانتی متر در خزانه کشت می شوند.عمق بذر پیرتر در هنگام کاشت 5/0تا 1 سانتی متر مناسب است.برای هر هکتار زمین به 1 تا 5/1 کیلوگرم بذر با کیفیت مناسب نیاز است.اوایل پاییز یا اوایل بهار زمان مناسبی برای تکثیر رویشی گیاه پیرتر است.
روش کاشت
کاشت و تکثیر پیرتر توسط بذر یا به روش رویشی انجام می گیرد.
تکثیر توسط بذر معمولا به دو روش مستقیم یا غیر مستقیم صورت می گیرد.
کشت مستقیم:در زمان مناسب به کشت مستقیم بذر در زمین اصلی اقدام می شود از آن جا که رشد اولیه این گیاه بسیار کند است و علفهای هرز می توانند بدون رقابت تمام زمین را بپوشانند و وجین علفهای هر هزینه زیادی را تحمیل می کند از این رو کشت مستقیم پیرتروم مناسب نیست مگر در سطوح کوچک کشت شود.

کشت غیر مستقیم::در زمان مناسب به کشت ردیفی بذرها و در خزانه هوای آزاد اقدام می شود.چون رویش بذرها به کندی انجام می گیرد بهتر است همراه بذر پیرتر بذرهای گیاهان سریع الرشدی مانند خردل(به طور مخلوط)کشت شود تا با رشد آنها و شناسایی ردیفها بهتر بتوان به وجین علفهای هر زفواصل بین ردیفها پرداخت.پس از کشت انجام غلتک مناسب به منظور تراکم بخشیدن به قسمت خارجی خاک جهت تسریع در جوانه زنی ضروری است.با آبیاری مناسب و وجین علفهای هرز سطح خزانه بذرها پس از دو تا سه هفته سبز می شوند.چنانچه در اواخر تابستان به کشت بذر در خزانه اقدام شود برای جلوگیری از سرمازدگی بوته ها روی آ را با پلاستیک یا کاه یا پوشال چوب می پوشانند.
نشاءها را پس از 5/2 تا3 ماه به زمین اصلی منتقل می کنند.
تکثیر رویشی:تکثیر رویشی با تقسیم بوته انجام می گیرد.در زمان مناسب پس از خارج کردن پایه های مادری سه تا چهار ساله از خاک هر بوته را به 5 تا 10 قطعه تقسیم کرده و به زمین اصلی منتقل می سازیم.بوته های انتخاب شده باید کاملاً سالم و عاری از هر گونه عوامل بیماریزای قارچی باشند.
مراقبت و نگهداری
برای دستیابی به رشد مطلوب و همچنین افزایش عملکرد محصول گل مبارزه با علفهای هرز ضرورت دارد وجین علفهای هرز در طول رویش گیاه به خصوص در سالهای اول و دوم رویش باید مورد توجه قرار گیرد عده ای از محققان معتقدند که در سال باید چهار مرتبه علفهای هرز را وجین کرد دو بار قبل از گل دادن گیاه و دو بار بعد از برداشت محصول آنها همچنین یادآور می شوند چنانچه علفهای هرز تراکم زیادی نداشته باشند و بافت خاک به گونه ای باشد که سبب گسترش و توسعه علفهای هرز نشود وجین علفهای هر دو بار در سال کافی است .

در گذشته وجین علفهای هرز پیرتر به شکل مکانیکی انجام می گرفت.ولی اخیراً به منظور مبارزه با آنها از علف کش استفاده می شود.علف کش های مناسب عبارتند از:مرکازین به مقدار چهار تا پنج کیلوگرم در هکتار،آفالون به مقدار چهار تا پنج کلوگرم در هکتار و مالوران به همان مقدار.
برداشت محصول
محصول گل را می توان از سال اول برداشت کرد.عملکرد گل در سال اول رویش کم است و معمولاً از سال دوم به برداشت محصول اقدام می شود برداشت گل زمانی آغاز می شود که گلچه های زبانه ای به شکل افقی و سه چهارم گلچه های لوله ای کاملا باز شده باشند.چون گلها فقط دو تا سه روز در این مرحله قرار می گیرندو در سطوح وسیع کشت،زمان کافی برای برداشت محصول گل وجود نداردبنابراین هنگامی که گلچه های لوله ای شروع به باز شدن می کنند گلها را باید برداشت کرد و تا قبل از این که گلچه های زبانه ای پژمرده شوند(از حالت افقی در آیند)عمل برداشت را می توان انجام داد.گلها را باید در خشک کن های الکتریکی در دمای 50 تا 60 درجه سانتی گراد خشک کرد.

جمع آوری بذر
جمع آوری بذرهای رسیده در اواخر تیر و اوایل مرداد انجام می گیرد.بذرهای کاملا رسیده قهوه ای رنگ می باشند همواره بذر گیاهانی را باید برداشت کرد که از کیفیت رویشی مناسبی بر خوردار باشند.
پس از برداشت گلها و خشک کردن آنها باید بذر ها را از سایر قسمتهای گل جدا کرد سپس آنها را تمیز کرد و در مکانی خشک و خنک نگهداری نمود.

 

بابونه رومی
مقدمه
بابونه رومی از مدتها پیش به عنوان یک گیاه دارویی همواره موردتوجه مردم بوده است.از قرن پانزدهم این گیاه در مرکز اروپا به منظور استفاده در صنایع داروسازی و بهداشتی و آرایشی مورد توجه قرار گرفت کشت بابونه رومی از قرن شانزدهم در کشور آلمان آغاز شد.
در اکثر فارماکوپه های معتبر از گلهای بابونه رومی به عنوان دارو یاد شده است.از مواد موثره این گیاه برای هضم غذا و مراقبت و نگهداری مو وپوست استفاده می شود.از دم کرده این گلها به عنوان معرق و ماده ای که سبب تسکین درد های شدید می شود استفاده می گردد.
مشخصات گیاه
بابونه رومی گیاهی علفی و چند ساله است.ایم گیاه مدیترانه ای است و منشاء آن پرتغال ، فرانسه و الجزیره گزارش شده است.
از قسمت فوقانی ریزوم انشعابهای ریشه ای فراوانی خارج می شود.ساقه این گیاه ساده یا منشعب به طول 20 تا 40 سانتی متر و کم و بیش کرکدار است.برگها به رنگ سبز روشن و در طول ساقه به طور متناوب قرار می گیرند.برگها دارای بریدگی های عمیق و کم و بیش نخی شکل می باشند.

گلدهی از اواخر بهار آغاز می شود و تا اواخر تابستان ادامه می یابد.تمام قسمتهای گل حاوی اسانس است که در حفره های خاصی تشرح و ذخیره می گردد.گلهای خشک دارای 6/0 تا 5/1 درصد پیکر رویشی محتوی 2/0 تا 4/0 درصد اسانس می باشند اسانس گلها از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است.
اسانس بابونه رومی دارای بوی تند و تند مزه است.اسانس عبارتند از مواد الکلی مختلف اسید آنجلیک،استر بوتیل اسید آنجلیک،استر بوتیل اسید ایزو بوتیریک و از مواد دیگر گل بابونه رومی می توان از مواد تلخ ،کولین ،آپی ئین اینو زیتول،کورستین وترکیبات قندی تنام برد.
نیازهای اکولوژیکی
بابونه رومی گیاهی مدیترانه ای است در طول رویش به درجه حرارت و نور کافی نیاز دارد این گیاه در حضور نور کافی و دمای مناسب گلهای زیبایی به وجود می آورد بابونه رومی به سرما حساس نیست ولی چنانچه تحت تاثیر سرماهای شدید و طولانی قرار گیرد خشک می شود.بابونه رومی به خاک خاصی نیاز نداردخاکهای سبک یا نیمه سنگین که حاوی مقادیر زیادی مواد و ترکیبات هوموسی و رطوبت کافی باشدبرای کشت این گیاه توصیه می شود.
این گیاه در طول رویش در سه مرحله احتیاج به آبیاری دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.این مراحل عبارتند از:
الف)اوایل رویش ، هنگامی که ریشه گیاه در حال توسعه است.
ب)بین ماههای اردی بهشت – خرداد
ج)در مرحله ساقه دهی
آبیاری موارد ذکر شده سبب افزایش عملکرد گل می شود چنانچه بارندگی مناسب باشد و نیاز آبی گیاهان را مرتفع سازد نیازی به آبیاری نخواهد بود.
تناوب کاشت
بابونه رومی گیاهی چند ساله است و سه تا پنچ سال در یک مکان باقی می ماند از این رو تناوب کشت صحیح برای این گیاه مهم است.این گیاه را با گیاهانی که بر مقدار مواد غذایی خاک می افزایند و مانع گسترش علفهای هرز نیز نشوند باید به تناوب کشت کرد.با گذشت سن گیاهان رفته رفته علفهای هرز چند ساله گسترش می یابند.از این رو پس از برداشت با گیاهان وجینی به تناوب کشت می شوند.از آن جاکه ذرت مانع رشد و توسعه علفهای هرز می شود تناوب کشت با این گیاه نیز تنایج مطلوبی در بردارد.

مواد و عناصر مورد نیاز
کودهای حیوانی نقش عمده ای در افزایش عملکرد گل بابونه رومی دارد.از این رو در فصل پاییز باید 20 تا 30 تن در هکتار کودهای حیوانی کاملا پوسیده به زمین اضافه شود.افزودن مقادیر مناسبی ازت،اکسید فسفر و اکسید پتاس به خاک ضرورت دارد.از محلول غذایی واکسال به مقدار 3 لیتر در هکتار ،میکرامید 8تا 10 کیلوگرم در هکتار یا سایر محلولهای غذایی مشابه می توان استفاده کرد.
آماده سازی خاک
بابونه رومی را باید در خاکهای غنی از مواد و عناصر غذایی و فاقد علف هرز کشت کرد.یک سال قبل از کاشت این گیاه خاک را باید کاملاً آماده نمودفصل پاییز انجام شخم.مناسبیبه عمق 25 تا 35 سانتی متار ضروری است فصل بهار زمین را باید تسطیح کرد و با شکستن کلوخها وسله ها بستر خاک را برای تکثیر گیاه آماده نمود.
تاریخ و فواصل کاشت
زمان مناسب برای تکثیر رویشی بابونه رومی اوایل بهار است.بوته ها در ردیفهایی به فاصله 50 تا 60 سانتی متر باید کشت شوند.فاصله دو بوته از یکدیگر در طول ردیف 20 تا 25 سانتی متر مناسب است.
روش کاشت
بابونه رومی به روش رویشی و از طریق تقسیم بوته تکثیر می شود.اوایل بهار گیاهان دو تا سه ساله سالم و عاری از هر گونه بیماری قارچی را باید از خاک خرج کرد وهر بوته را به 10 تا 15 قطعه تقسیم کرد به طوری که هر قطعه دارای دو تا سه ساقه به طول 2 تا 4 سانتی متر باشد.سپس بوته ها را به صورت ردیفی در زمین اصلی کشت می کنیم.

مراقبت و نگهداری
از آن جا که گیاهان در سال اول رویش کوچک هستند و ریشه ها هنوز توسعه نیافته اند علفهای هرز را با دست و با دقت باید وجین کرد در سال دوم رویش قسمتهای خشک شده گیاه را باید جدا و از زمین خارج نمود.
اخیراً به منظور مبارزه با علفهای هرز این گیاه از علف کشهای مناسب استفاده می شود.از محلول توک – اولترا به مقدار 5 تا 6 لیتر در هکتار پس از کاشت می توان استفاده کرد.در طول رشد گیاه و تا شروع تشکیل غنچه در نیاز میتوان از علف کش توک – اولترا به مقدار 5 تا 6 لیتر در هکتار استفاده کرد.
برداشت محصول
گلدهی از اواخر بهار آغاز می گردد و تا اواخر تابستان ادامه می یابد.گلها پس از تشکیل 20 تا 60 روز روی گیاه باقی می مانند.گلهای کاملاً باز شده را با دست یا با ماشین می توان برداشت کرد.
گلهای برداشت شده را باید با ضخامت کم در سایه پهن کرد تا خشک شوند.همچنین برای خشک کردن گلها می توان از خشک کنهای الکتریکی استفاده نمود.درجه حرارت مناسب برای خشک کردن گل با استفاده از چنین دستگاههایی 35 تا 40 درجه سانتی گراد می باشد.
چون پیکر رویشی گیاه حاوی اسانس است تمام پیکر گیاه را از فاصله 5 تا 6 سانتی متری از سطح زمین می توان برداشت کرد.
تحقیقات نشان می دهد هنگام خشک کردن گیاه بر مقدار اشانس آن افزوده می شود.از این رو مقدار اسانس در اندامهای خشک بیش از اندامهای خشک بیش از اندامهای تازه است.
عملکرد گل خشک در سال اول 200تا 250کیلو گرم در هکتار می باشددر همین سال عملکرد پیکر رویشی به 4 تا 6 تن در هکتار می رسد.

 

گل قاصدک:
از گل قاصدک مدتهاست به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می شود.در برخیکشورها از برگهای تازه این گیاه سالادهای مخصوص تهیه می شود.تاراگزاکوم از کلمه لاتین «تاراگزیس» به معنای التهاب چشم مشتق شده و نشان می دهد که برای معالجه ناراحتیهای چشم از این گیاه استفاده شده است.
در تعدادی از فارماکوپه ها از ریشه ،برگ و پیکر رویشی گل قاصدک به عنوان دارو یاد شده و خواص درمانی آن مورد بررسی قرار گرفته است.از مواد موثره این گیاه برای معالجه رسوبات صفراوی و برخی ناراحتی های کبدی استفاده می شود.از این گیاه همچنین به عنوان مدر و مسکن استفاده می کنند.
گل قاصدک در بعضی کشورهای غربی در سطوح کم کشت می شود.
مشخصات گیاه
گل قاصد گیاهی علفی و چند ساله است.منشاء این گیاه مناطق اروپا – آسیا گزارش شده و در مرکز ،شرق و جنوب اروپا گسترش دارد.
ریشه گل قاصد دوکی شکل و مستقیم است.طول ریشه 20 سانتی متر و ضخامت آن 1 تا 3 سانتی متر می باشد.ریشه تازه،نرم و قسمت خارجی آن ممکن است قهوه ای روشن،قرمز کم رنگ یا قهوه ای تیره باشد.در حالی که قسمت داخلی ریشه سفید یا خاکستری رنگ است.ریشه انشعابهای ترد و شکننده متعددی دارد.برگها نیزه ای شکل،طویل به طول 15 تا 25 سانتی متر و پهنای آن 4 تا 5 سانتی متر است.حاشیه برگها کنگره داراست.

برگها فاقد دمبرگ و مستقیماً به ساقه متصل می باشند. گلها در انتهای ساقه های اصلی و فرعی پدیدار می شوند. گلچه ها زرد رنگ هستند. اولین گلها اوایل بهار (فروردین)ظاهر می شوند و گلدهی معمولاً تا اوایل پاییز(مهر) ادامه می یابد. میوه فندقه است. وزن هزار دانه 42/0 تا 52/0 گرم است. به قسمت فوقانی دانه پاپوسهای بسیار ظریف و سبکی متصل است که به محض رسیدن از گیاه جدا و به اطراف پراکنده می شوند.
برگهای گل قاصد حاوی مقادیر فراوان ویتامینهای آ، ب و ث است. ریشه حاوی ترکیبات تری ترپن (مانند تاراکساسترول) و مواد تلخ مانند «لاکتوکاپیکرین» است که بر اثر تجزیه به ترکیبات «لاکتوسین» که مسکن می باشد تبدیل می شود. ریشه همچنین حاوی ترکیباتی نظیر ساپونین و تانن است. تمام پیکر گیاه غنی از عنصر پتاسیم است.

نیازهای اکولوژیکی
گل قاصد در هر نوع خاکی می روید. نسبت به «پی اچ» خاک حساسیتی نشان نمی دهد و در زمینهای دارای «پی اچ» بین 2/4 تا 2/8 می روید. گل قاصد در چمنزارها، مراتع و بوته زارها و همچنین مزارع دست نخورده جوامع وسیعی را تشکیل می دهد.
تناوب کاشت
گل قاصد را می توان با هر گیاهی به تناوب کشت کرد.
مواد و عناصر غذایی موردنیاز
این گیاه در مراتع، مناطق وسیعی را دربر می گیرد، از این رو در اکثر کشورها با توجه به ظوابط و مقررات آن کشور از مراتع به برداشت این گیاه اقدام می نمایند، و بدین جهت تاکنون تحقیقات زیادی بر روی کاشت، داشت و برداشت گل قاصد انجام نگرفته است.
برداشت محصول
از اوایل بهار تا اواخر شهریور به تدریج می توان برگهای گل قاصد را برداشت کرد. پیکر رویشی این گیاه در مرحله گلدهی از بیشترین مقدار مواد موثره برخوردار است.

اواخر پاییز یا اوایل بهار قبل از رویش گیاه زمان مناسبی برای برداشت ریشه های گل قاصد است. پس از برداشت، آن را با آب جاری از گل و لای تمیز کرده سپس ریشه را باید به چند قسمت تقسیم و خشک کرد.
برگهای زرد رنگ یا سایر برگهای آلوده به قارچ یا باکتری را باید از بقیه جدا کرد. سپس آنها را با ضخامت کم بر روی صفحات خشک کن قرار داد تا خشک شوند. اندامهای خشک شده را باید دور از نور و در مکانی کاملاً خشک نگهداری کرد. برخی آفتهای انباری ممکن است باعث تخریب اندامهای خشک شده شوند، از این رو انبار باید عاری از هرگونه آفت باشد. نسبت برگ تازه به خشک شش به یک و نسبت ریشه تازه به خشک پنج به یک و نسبت ریشه و اندامهای هوایی تازه به خشک پنج تا شش به یک می باشد.

 

بابونه (بابونه آلمانی)
مقدمه
بابونه از قدیمی ترین گیاهان دارویی شناخته شده توسط انسان است. مردم مصر و یونان باستان از خواص دارویی آن مطلع بوده و برای درمان بعضی بیماریها از این گیاه استفاده می کرده اند. دو تن از حکمای یونان باستان به نام «پلینیوس» و «دیوسکورید» در در تالیف خود از بابونه بنام «کاماملون»یاد کرده و خواص درمانی آن را شرح داده اند.

بابونه در تمام فارماکوپه های معتبر به عنوان یک گیاه دارویی معرفی شده و خواص درمانی گلهای این گیاه مورد بررسی قرار گرفته است.از مواد موثره گلهای بابونه داروهای ضد تورم داروهایی برای معالجه دل درد،نفخ شکم و زخمهای پوستی تهیه می شود.در اکثر کشورهای غربی از دم کرده گلهای بابونه به عنوان اشتها آور و هضم کننده غذا استفاده می شود. اسانس گلهای این گیاه اثر ضد میکرولی دارد واز آن در صنایع دارو سازی ، بهداشتی و آرایشی و غذایی نیز استفاده می شود.

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله در مورد درجات ایمان

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله در مورد درجات ایمان دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد درجات ایمان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد درجات ایمان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد درجات ایمان :

درجات ایمان

سیاس خدای عزوجل که انسا را افرید و به اوعقل داد تا راه حق و باطل را از هم تشخیص دهد. که ییمودن راه حق تنها با داشتن ایمان حاصل میشود,و ایمان خود دارای مراتبی میباشد که افراد بر حسب ان با یکدیکر متفاوت میباشند.
موضوع تحقیق من درجات و مراتب ایمان است . که با مطاله ی جهار کتاب توانسته ام مطالب مختصری را جمع اوری کنم و به صورت تحقیق خود ارائه دهم با امید اینکه مفید واقع شده و مورد قبل شما استاد کرامی قرار کیرد. اما قبل از اینکه بخواهم مستقیما به درجات ایمان بیردازم ابتدا اشاره ای به( خود ایمان که اصلا ایمان جیست ؟ جکونه حاصل می شود. جرا وجود علم درایمان موثر است , ) دارم . بعد از ان به درجات ایمان برداخته ام .

1-* ایمان جیست؟
ایمان عبارت است از باوری که توام با اقراروعمل به مقتضای باور باشد. اقرار به عقاید اسلامی بدون
باور قلبی ایمان نیست باور قلبی هم بدون اقرار عملی ایـــمان نیست . بدین جهت فرعون با اینکه یقین داشت انجه موسی (ع) می کوید حق است و رسالت موسی (ع) را قلبا باور کرده بود ولی به او مومن کفته نمی شد جون از روی لجاجت و اسـتـــکبار اقرار به یکانکی خدا و نبوت موسی نمی کرد. ولی وقتی در حـــــال غرق شدن اصطرارا اعتراف به توحید و رسالت موسی نمود کفت: امنت انه لا اله الاالذی امنت به بنواسراییل وانـا من المسلمین : ایمان اوردم که خدایی جزان خدا که بنی اسراییل به او ایمان اورده اند وجود ندارد ومن یــــکی از مسلمانانم .
در اینجا فرعون جبرا ایمان اورد. قبلا باورقلبی داشت و ترس از غرق شدن ومـردن او را وادار به اقرار زبانی کرد.بس او مومن شد ولی به صورت اضطراری واز روی اجبار.
بنابراین ایمان دو رکن دارد:اعتقاد قلبی و اقرارعملی رکن اول دراختیار انسان نیست

یعنی انسان نمیتواند به دلخواه خود هر جه را بخواهد باور کند یا باور نکند ولی رکن دوم در اختیار انسان است
و مربوط به عقل و بعد عملی وجود انسان می باشد .یعنی انسان می تواند به انجه باور دارد اعتراف کند وبه
مقتضای ان عمل نماید ولی عملا اعتراف به اعتقادات خود نداشته باشد اعتقادات قلبیکه رکن اول ایمان است, جون در اختیار انسان نیست اجبار بردار هم نیست , یعنی به زور نمی شود اعتقاد کسی را عوض کرد. ولی رکن دوم ایمان که اقرار عملی است جون در اختیار انسان است قابل اجبار است یعنی می شود جبرا کسی را وادار کرد که به عقاید خود عملا اعتراف کند یا بر خلاف عقیده خود عمل نماید و خـــــود نیزدارای مـــراتبی
است . که این مراتب ازراه علم حاصل می شود که در اینجا به تلازم وجودی علم و ایمان اشاره می کنیم .
2-* تلازم وجودی علم و ایمان :
به دلیل قدرتی که عقل در شناخت وا کاهی نسبت به قضایا وکزاره های دینی دارد و در نتیجه به دلیل تا ثیری که علم در تقویم و یالایش ایمان صحیح و سالم دارد بین علم و ایمان صحیح, تلازم وجودی بوده ولی ملازمه عدمی نیست وبر همین اساس در بسیاری ازمتون دینی , ایمان و

عبودیت افراد در کرو ا کاهی و علم انها قرار داده شده است نظیر :
– (انما یخشی ا; من عباده العلماء) به درستی که بندکان خدا فقط عالمان هستند که از خدا وند سبحان خشیت
دارند .
– (ما امن المومن حتی عقل ) مومن تا هنکامی که تعقل نکند ایمان نمی اورد.
دربرخی از متون مر تبه ایمان و عبودیت در کرو رتبه علم و ا کاهی افراد دانسته شده است مانند :
– (المتعبد بغیرعلم کحمار الطاحونه یدور و لایبرح من مکانه )عبادت کننده بی علم به خر دوار اسیاب می ماند که دور میزند و راه به جایی نمی برد .
– (ینبی عن قیمته کل امری علمه وعقله ) از ارزش وقیمت هر کس علم و عقل او خبر می دهد .
– (علی قدر العقل یکون الدین ) دین هر کس به مقدار عقل اوست .
عبارت های یاد شده نشان می دهد که علی رغم جدایی نفیر تلازم سلبی بین علم و ایمان , تلازمی وجودی بین ان دو است , یعنی ایمان صحیح و صواب و ایمان یقینی و مستحکم و مصون از تغییراتی که در صور مختلف خیال حاصل می شود, تنها در صورتی حاصل می شود که به امری حقیقی ثعلق داشته وبا معرفتی یقینی نسبت به ان ان امر قرین باشد, جه اینکه ایمان بدون معرفت و علم صحیح , همانند معرفت بدون ایمان خطر ناک و افت زا ست. تلازم وجودی علم وایمان بدین معنا ست که مراتب عالیه ی ایمان بدون مراتب عالی علم هرکز تحصیل نمیشود و از این جهت در تعقیب ایمان سالم از تحصیل دانش و علم کریزی نیست .

علت اختلاف درجات ایمان رامی توان اختلاف در درجات علم دانست زیرا اختلاف درجات به این دلیل است که ایمان هر کس به اندازه ی علم است .
3-*علت اختلاف درجات ایمان :
این اختلاف درجات به این دلیل است که ایمان هر کس به اندازه ی علم اوست علمی که حیات دل به ان بسته است و ان نوری است که با برداشته شدن حجاب میان دل و خدای بزرک د دل حاصل می شود. به دلیل :
– ( ا; ولی الذین امنو یخرجهم من الظلمات الی النور ) خداوند عهده دار سر یرستی کسانی است که ایمان اورده اند انها را از تاریکی ها به سوی نور بیرون می برد . و
– ( لیس العلم بکثره التعلم انما هو نور یقذ فه ا; فی قلب من یرید ا; ان یهدیه ) علم به اموختن زیاد نیست
بلکه علم نوری است که خداوند در دل هر کس که بخواهد او را هدایت کند می افکند. واین نور همجون سایر
نوها قابل قوت و ضعف و نقص است به دلیل :
– (واذا تلیت علیهم ایاته زادتهم ایمانا ) وجون ایات او بر انها خوانده شود بر ایمانشان بیفزاید .
– ( و قل رب زدنی علما ) و بکو خداوندا علم مرا افزون کن .
و هر کاه حجاب برداشته شود نوری افزوده می کردد وبه تبع ان ایمان نیرومندتر شده رو به تکامل می کذارد
تا انجا که نور ان کسترش یافته در نتیجه سینه اس باز شده وبر حقایق اشیاء اطلاع حاصل میکند امور نهایی برایش هویدا وهر جیزی را در جای خود می شناسى از این رو صدق و راستی ییامبر

در انجه خبر داده اند
به طور اجما یا تفصیل هماهنک با نوری که از ان برخوردار است و به اندازه شرح صدر برای او اشکار شد ,
انکــیزه علم به هر کاری که بدان مــامور است و یرهیز از هر کاری که از ان ممنوع است از صمیم دلش برانکیخته کشته در نتیجه انوار اخلاق ستوده و ملکات یسندیده به نور معرفتش افزوده می شود. درکفتار امیر-
مومنان (ع) امده است : از محبوب ترین بندکان نزد خدا بندهای است که خداوند ا

و را بر ضد خویش یاری داده است.( وی به کمان سهل انکاری در طاعت و کوتاهی در عبادت افسردکی را شعارخود کرده وجامه ی ترس و هراس از روز رستاخیز را در بر کرده باشد . در نتیجه جراغ هدایت در دلش افروختـته شده لبــاس شهوات را به در اورده خود را از هر اندیشه ای جز یک اندیشه که بدان سرکم است تهی ساخته , از کوری و همد ستی با هوایرستان بیرون شده کلید درهای هدایت و قفل درهای یستی و ضلالت کردیده است . راه خود را دیده , جاده ی ان را ییموده , مشعل فروزانش را شناخته , از در یا ی بیکرانش کذشته , به محـــکم ترین حلقه -های ایمان جنک زده , به استوارترین ریسمان که ایمان است اویخته و به حقایقی جون نور خورشـید یقین یــیدا نموده است) –
4-*درجات ایمان :
از مطالبی که در صفحات قبل کفتیم می توان نتیجه کرفت که ایمان همه ی انسانها به یک اندازه نیست و
ایمان دارای مراتبی می باشد همان طور که امام صادق (ع) نیز فرموده است که ایمان حالات و درجات و طبقات و: منازلی دارد. برخی ان تمام است و به نهایت کمال رسیده و برخی ناقص است و نقصانش هم
واضح است و برخی راجح است و رجحانش هم زیاد است . و فرمود اکر مردم می دانستند که خدای تبارک و تعالی این افریدکان را جکونه افریده هیج کس, دیکری را سرزنش نمی کرد. عرض شد : مکر جکونه بوده
است ؟ فرمود: خدای متعال اجزایی از ایمان افرید و انها را تا جهل ونه جزءرسانید سیس هر جزیی را ده بخش کرد (تا جمعا 490 بخش شد.) انکاه انها را میان افریدکان تقسیم کرد. به مردی یک دهم داد و به دیکری دو دهم و ; تا به جزء کامل رسانید. وبه دیکری یک جزء و یک دهم داد, و به دیکری یک جزء و دو دهم , به دیکر یک جزء وسه دهم و; تا به دو جزء رسانید سیس به همین

حساب به انها داد تا به برترینشان جهل ونه جزء داد. یس کسی که تنها یک دهم جزء دارد نمی تواند مانند کسی باشد که دو دهم جزء دارد و نیز کسی که یک جزء دارد مثل کسی که دو جزء دارد نیست و اکر مردم می دانستند که خدای متعال این افریدکان را بر این وضع افریده هیج کس , دیکری را سرزنش نمی کرد. در جای دیکری درباره درجات ایمان امده است که :
– عبدالعزیز قراطیسی کوید: حضرت صادق به من کفت : ای عبدالعزیز ایمان ده یله دارد. همانند نردبانی است که باید یله یله از ان بالا رفت . امام (ع)در اخر حدیث فرمود: مقداد در یله هشتم بودند وابوذردر نهم و سلمان دریله دهم قرار داشت . یعنی سلمان از کسانی بودند که دارای ایمان کامل بوده است.
– علی ابن جعفراز برادرانش و او از یدرانش (ع) روایت می کند که رسول خدا فرمود: هر کس وضوء کامل بکیرد و نمازش را نیکو بخواند و زکات مالش را بدهد و زبانش را حفظ کند وغضب خود را نکه دارد و مردم را به طرف اهل بیت رسولش دعوت نماید به حقیقت ایمان رسیده و درهای بهشت برای او باز می کردد.
– برقی از یدرش و او به سند خوداز امام صادق (ع) روایت می کند که فرمود: مومنان بر هفت درجه هستند و هر کدام که در یک درجه قرارمیکیرند امتیازی برای انها می باشدکه به درجه ی دیکری نمی توانند برسند ان درجات عبارتند ازشهدا , نجبا وخالصان , کسانی که مورد ازمایش قرار میکیرند , کسانی که اهل صبر هستند ودر مشکلات شکیبایی به خرج می دهند, انهایی که اهل تقوی می باشند, افؤادی که اهل مغفرت و رحمت هستند .
– ابوعمروزبیری کوید : حضرت صادق(ع) فرمود: مومنان با زیاد شدن ایمان بر یکدیکرتفاضل ییدا می کنند ,
و درجات انها بر حسب ایمان انها می باشد.عرض کردم مکر ایمانها با هم فؤق می کنند و برای انها درجات
و مراتب هست که مومنان برحسب ان تفاضل ییدا می کنند , امام فرمود : اری . راوی کوید عرض کردم انها را برای من بیان فرمایید تانیک دریابم فرمود :خداوند دوستان خود را به هم فضیلت داده و در قران مجید فرموده : ما ییامبران را بر یکدیکر فضیلت دادیم , با بعضی از انها سخن کفتیم و بعضی را بر بعضی دیکر رتبه بالا دادیم .
– رسول خدا فرمود : ایمان ده بخش دارد , شناخت , اطاعت , علم , عمل , یرهیز کاری , عبادت ,صبر , یقین , رضا و تسلیم که هر کدام نباشد رشته از هم کسیخته می کردد .*
5-*درجات سه کانه ایمان:
1 – نخستین درجات ایمان, باوری است الوده به تردیدها وشبهه ها با اختلاف درجاتی که دارند.واین درجه ازایمان ممکن است به شرک نیزامیخته باشد به دلیل ایه ی ( وما یومن اکثرهم با لله الاوهم مشرکون ) و
بیشترشان به خدا ایمان نمی اورند مکر اینکه در همان حال مشرکند. از این درجه غالبا به اسلام تعبیر می کنند.

– ( قالت الاعراب امنا قل لم قومنوا ولکن قولوا اسلمناولما یدخل الایمان فی قلوبکم. ) اعراب کفتند: ما ایمان

 

اوردیم به انان بکو ایمان نیاورده اید ولی بکویید اسلام اورده ایم زیرا هنوز ایمان دردل های شما داخل نشده.

است. امام صادق(ع) فرمود: ایمان یک درجه از اسلام بالاتر است ایمان در ظاهر شریک اسلام است ولی اسلام

در باطن شریک ایمان نیست اکر جه هردو در کفتار و توصیف جمع شوند.(یعنی اکرجه کفتن شهادتین وتصدیق به توحید ورسالت ازشرایط هردواست.)

2- درجات میانی ایمان باورهایی نا الوده به شک و شبهه است:( الذین امنو با لله و رسوله ثم لم یرتا بوا; ) انان که به خدا و رسول او ایمان اورده اند انکاه شک و تردیدی به خود راه ندادند; وغا لبا ایمان به این معنا ی خاص کفته می شود : جز این نیست که مومنان کسانی هستند که جون یاد خدا به میان اید و جون ایات او بر انان خوانده شود بر ایمانشان بیفزاید وبر یروردکار خود توکل میکنند .
3- ودرجات نهایی ایمان باورهایی است که نه تنها الوده به شک وشبهه نیست بلکه با کشف و شهود و ذوق وعیان ودوستی کامل خدای سبحان وشوق تمام به حضرت مقدس اوتوام است.این همان درجه ای است که
کاهی از ان به احسان تعبیرمی کنند که : ( الاحسان ان تعبد ا; کانک تراه ) احسان ان است که خدا را به کونه ای عبادت کنی که کویا در حضور او هستی و او را می بینی . و کاهی به ایقان تعبیر می کنند که : بالاخره
هم یوقنون – و به اخرت یقین دارند . و این ایه ی شریفه به این مراتب سه کانه اشاره دارد : ( بر کسانی که ایمان اورده و کردار شایسته کرده اند در مورد انجه خورده اند کناهی نیست هر کاه که تقوا کزیده ایمن اورده و کردار شایسته کرده باشد , سیس تقوا داشته و ایمان اورده و باز تقوا داشته و احسان نموده اند , و خداوند نیکوکاران را دوست می دارد . ) بنابراین رابطه و نسبت احسان و یقین با ایمان , مانند رابطه و نسبت ایمان است با اسلام یعنی احسان ویقین اخص از ایمان است وبا ان شریک است همان طور که ایمان اخص از اسلام است وبا ان شرکت دارد .
امام صادق فرمود : ایمان برتر از اسلام , ویقین برتر از ایمان است و جیزی کمیاب تر از یقین نیست .
یس میتوان کفت که بالاترین مرتبه ی ایمان یقینی است که خوددارای مراتبی است که جون از بحث ما خارج است انها را فقط نام می برم : علم الیقین – عین الیقین – حق الیقین .*

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<      1   2   3   4   5   >>   >