سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله شبیه سازی کل جامدات محلول در آب TDS با استفاده از سیستم اس

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله شبیه سازی کل جامدات محلول در آب TDS با استفاده از سیستم استنتاج فازی_عصبی_موجک CONJOINED WAVELET ANFIS NETWORK و مقایسه آن با سیستم استنتاج فازی_عصبی تطبیقی ANFIS مطالعه موردی مخزن سد درودزن دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله شبیه سازی کل جامدات محلول در آب TDS با استفاده از سیستم استنتاج فازی_عصبی_موجک CONJOINED WAVELET ANFIS NETWORK و مقایسه آن با سیستم استنتاج فازی_عصبی تطبیقی ANFIS مطالعه موردی مخزن سد درودزن کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله شبیه سازی کل جامدات محلول در آب TDS با استفاده از سیستم استنتاج فازی_عصبی_موجک CONJOINED WAVELET ANFIS NETWORK و مقایسه آن با سیستم استنتاج فازی_عصبی تطبیقی ANFIS مطالعه موردی مخزن سد درودزن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله شبیه سازی کل جامدات محلول در آب TDS با استفاده از سیستم استنتاج فازی_عصبی_موجک CONJOINED WAVELET ANFIS NETWORK و مقایسه آن با سیستم استنتاج فازی_عصبی تطبیقی ANFIS مطالعه موردی مخزن سد درودزن :

سال انتشار: 1393
محل انتشار: همایش ملی راهکارهای پیش روی بحران آب در ایران و خاورمیانه
تعداد صفحات: 6
چکیده:
مدلسازی و بهره گیری ازروابط ریاضی ابزاری مناسب برای تصمیم گیری و پیش بینی تغییرات کیفی منابع آب بویژه سدها می باشد که درطی سالهای اخیر توجه زیادی را به خود معطوف ساخته است سددرودزن که بزرگترین سددرحال بهره برداری استان فارس است ابیاری بیش از40000 هکتاراراضی کشاروزی تامین آب اشامیدنی شهرشیراز و مرودشت تامین آب مورد نیاز کارخانجات منطقه مرودشت و اطراف آن را برعهده دارد لذا دریاچه سددرودزن بدلیل کاربری کشاورزی شرب صنعت ازاهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردار است دراین تحقیق یکی ازمهمترین پارامترهای کیفی آب C1 مخزن سد با سیستم استنتاج فازی – عصبی – موجک و فازی – عصبی موردبررسی و شبیه سازی و مقایسه قرارگرفته اند بدین منظور ازداده های اماری 20ساله استفاده گردید پس ازنرمال سازی از85درصد داده ها جهت اموزش شبکه و 15درصد داده ها جهت تست مدلها استفاده می کنیم معیار ارزیابی مدلها ضریب همبستگی R2 و مجذور میانگین مربعات خطا RSME می باشد مدلی که دارای ضریب همبستگی بیشتر و مجذورمیانگین مربعات خطای کمتر داشته باشد و به عنوان مدل برتر انتخاب میشود نتایج این تحقیق نشان میدهد جوابهای بدست آمده توسط دومدل بهم نزدیک است اما مدل شبکه فازی عصبی – موجک توانایی بالاتری را درمقایسه با مدل عصبی – موجکی دارا می باشد

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله اسکان غیر رسمی، ناهنجاری های شهری و راهکارهای تعدیل آن نمو

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله اسکان غیر رسمی، ناهنجاری های شهری و راهکارهای تعدیل آن نمونه موردی: شهرک توحید بندرعباس دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله اسکان غیر رسمی، ناهنجاری های شهری و راهکارهای تعدیل آن نمونه موردی: شهرک توحید بندرعباس کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله اسکان غیر رسمی، ناهنجاری های شهری و راهکارهای تعدیل آن نمونه موردی: شهرک توحید بندرعباس،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله اسکان غیر رسمی، ناهنجاری های شهری و راهکارهای تعدیل آن نمونه موردی: شهرک توحید بندرعباس :

مقاله اسکان غیر رسمی، ناهنجاری های شهری و راهکارهای تعدیل آن نمونه موردی: شهرک توحید بندرعباس که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تابستان 1390 در فضای جغرافیایی از صفحه 156 تا 181 منتشر شده است.
نام: اسکان غیر رسمی، ناهنجاری های شهری و راهکارهای تعدیل آن نمونه موردی: شهرک توحید بندرعباس
این مقاله دارای 26 صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله اسکان غیر رسمی
مقاله ساماندهی
مقاله توانمند سازی
مقاله بندرعباس
مقاله شهرک توحید

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
اسکان غیر رسمی از جمله پدیده هایی است که به دنبال تحولات ساختاری و بروز مسایل و مشکلات اقتصادی-اجتماعی مانند جریان سریع شهرنشینی و مهاجرت های روستایی لجام گسیخته در بیشتر کشورهای جهان بویژه کشورهای جهان سوم پدیدار گردیده است. از آنجا که این پدیده در زمینه ای از عوامل فراتر از مکان شکل و گسترش یافته و متقابلا بر محیطی فراتر از آن نیز تاثیر می گذارد، چاره جویی این مساله به سیاست گذاری و اقداماتی نه فقط در سطح محلی آن، بلکه در سطح ملی نیاز دارد. با توجه به این نگرش، در این پژوهش، ابتدا نگرشی بر دیدگاه تئوریک موضوع و شکل گیری این پدیده در جهان داشته سپس ویژگی های ساختاری اسکان غیر رسمی در ایران را با مطالعه روی نمونه، شهرک توحید شهر بندرعباس، در راستای ساماندهی و برخورد با این مساله مورد تبیین قرار می دهد. روش تحقیق این پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و یافته های کلی تحقیق عبارتند از: 1-موفقیت ساماندهی اسکان غیر رسمی در گرو اتخاذ سیاست های ملی مرتبط با موضوع برای رفع عدم تعادل های ساختاری جوامع شهری است. 2-اولویت داشتن سیاست ساماندهی در محل با تاکید بر راهبرد توانمند سازی در سال های اخیر با توجه به عدم موفقیت سیاست های دیگر تجربه شده، حتی در حادترین مناطق اسکان غیر رسمی بویژه از لحاظ شرایط طبیعی و توپوگرافی، دوری از شهر و; 3-میزان موفقیت سیاست های فوق در گرو حمایت های اولیه و پشتیبان دولت و نهادهای مدیریت شهری می باشد.

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله آنتولوژی (هستی شناسی) دانش ICT پایدار

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله آنتولوژی (هستی شناسی) دانش ICT پایدار دارای 5 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله آنتولوژی (هستی شناسی) دانش ICT پایدار کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله آنتولوژی (هستی شناسی) دانش ICT پایدار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله آنتولوژی (هستی شناسی) دانش ICT پایدار :

سال انتشار: 1393
محل انتشار: همایش الکترونیکی پژوهش های نوین در علوم و فناوری
تعداد صفحات: 5
چکیده:
به دلیل اینکه تکنولوژی اطلاعات و ا رتباطات (ICT) نقش مهم و روز افزویی در تجارت و در تمام صنایع ایفا می کند، تقاضا برای کارکنان ماهر ICT نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته است. با مشاهده ی این تقاضا، جوانان تشویق به مطالعه ی ICT و انتخاب ICT به عنوان یک شغل شدند. هر چند، ICT به دلیل تصویر ضعیف خود از افراد جوان چنین درخواستی نمی کند و بسیاری از کارکنانش از واحدهای ICT تاریخ گذشته و نامرتبط شاکی اند. در این متن، ما یک راه حل آنتولوژی برای سازمان دهی دانش در ناحیه دانش ICT پیشنهاد می کنیم. آنتولوژی پیشنهاد شده دانش IEO(2)ICT متشکل از چهار زیر واحد آنتولوژی مرتبط است که شامل برنامه تحصیلی ICT، شغل های ICT، شغل های ICT، مهارت های ICT و پژوهش های ICT می باشد. هدف از IEO، ایجاد تعریف شفافی از اصطلاحات و مفاهیم استفاده شده در این چهار منطقه مرتبط در زمینه دانش ICT می باشد.

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله ژئوممبرین ها

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله ژئوممبرین ها دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ژئوممبرین ها کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ژئوممبرین ها،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ژئوممبرین ها :

سال انتشار: 1384

محل انتشار: دوازدهمین کنفرانس دانشجویی مهندسی عمران

تعداد صفحات: 10

چکیده:

در دهه ی 1970ژئو ممبرین های پلیمری و الاستومری به عنوان لایه هایی که جریان آب و مواد آلوده ی صنعتی درنواحی که گل طبیعی در آن یافت نمی شد نصب می شدند محرک اصلی برای توسعه ژئوممبرین ها از آن جایی نشأت می گرفت که جایگزینی در مکان ذخیره ی خاکهای گلی طبیعی صورت می گرفت اکنون از این غشاءها در سراسر دنیا استفاده می شود ژئوممبرین ها در بسیاری از کارهای محیطی و فنی زمینی به کار می روند و اجرای آن در دوره ی کوتاه مدت برای حفظ مایعات و گاز موجود در آبگیرها-کانال ها و اراضی پر شده انجام می شود. آیا این ژئوممبرین ها به مدت 5-50-100 و یا بیشتر کار می کنند اجرای کوتاه مدت آنبقایای آنها بستگی به طرح مهندسی و نحوه نصب آنها و ماهیت شیمیایی مواد در تماس دارد.

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله رودلف بولتمن، الهیات اگزیستانسیالیستی یا الهیات عهد جدید

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله رودلف بولتمن، الهیات اگزیستانسیالیستی یا الهیات عهد جدید دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله رودلف بولتمن، الهیات اگزیستانسیالیستی یا الهیات عهد جدید کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله رودلف بولتمن، الهیات اگزیستانسیالیستی یا الهیات عهد جدید،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله رودلف بولتمن، الهیات اگزیستانسیالیستی یا الهیات عهد جدید :

مقدمه

رودلف بولتمن (1884-1976) از چهرههای برجسته در عرصه مطالعات الهیاتی و کلامی قرن بیستم است. او، همواره، درگیر ایـن مسـئله بـود کـه عهـد جدیـد را چگونه باید فهمیـد کـه بتـوان بهـرههـایی از زنـدگی مسیحی برای خود کسب کردد. آنچه نزد وی اهمیتی محوری دارد، ایمـانفرد مؤمن است و تفکر فلسفی و کلامی او در خدمت این است که دستیابی آن را برای انسانهامیسر سازد؛ حال آنکه پایـه ایمـان، رسـالات عهد جدید است که گاه درک آنها برای انسان امـروز آسان نیست. بولتمن علاوه بر متـألهی برجسـته، یـک متخصص متن عهد جدید است و این دو جنبـه کـار وی از هم جداشدنی نیستندبا. آنکه کـاملاً از دانـش فلسفه و نیز از تاریخ نظریات و عقاید جزمـی کلیسـا آگاه بود، الهیـات قـرن بیسـتمی خـود را نـه الهیـات روشمند، بلکه الهیات عهد جدید نامید. او بـه تفسیرر سنت اولیـه مسـیحی پرداخـت و معتقـد اسـت کـار اسطورهزدایی، که وجهـه همـت اوسـت، از ابتـدا در خود اناجیل آغاز شده است.

بولتمن کوشید با ارائه تفسیری وجودی از پیـام و

بشارت عیسـی، نتـایج مخـرب نقـد تـاریخی کتـاب مقدس را جبران کند. او با تقسـیم قلمـرو فرهنـگ و آگاهی بشر به دو بخش، جایی برای تجربه ایمان بـاز کرد و با اتکا بدین ثنویت، تجربه و تفکر دینـی را بـا دستاوردهای عقلگرایی مدرن سازش داد. وی، از یک سو، با تکیه بر تصـور پوزیتیویسـتی عصـر خـود بـه اسطورهزدایی از پیـام مسـیحی پرداخـت و، از سـوی دیگر، محتـوایپیام مسیحی را، با بهرهگیری از فلسـفه اگزیستانسیالیسم همکـارش مـارتین هیـدگر، تفسـیر وجودی کرد. هیـدگر در هسـتیشناسـی خـود، پیـام مسیحی را – که بیان نمادین حقایق الهی اسـت – از منظری فلسفی و از راه تحلیل تجریدی ساختار کلـی هستی بشر بیان میکند و این دو، دو شـکل متفـاوت یک حقیقت واحدند.

الهیات بـولتمن نیـز کـه آدمـی را بـه قبـول پیـام مسیحی و شکل ویژهای از هستی میخواند،ضرورتاً، خصلتی وجودی دارد و بیـانگر تـأثیر عمیـق اندیشـه هیدگر بر افکار بولتمن است.

تأثیر عقاید فلسفی بر اندیشههای کلامی

الهیات مسـیحی، در دورههـای مختلـف، تحـتتـأثیر فلسفه های غیر دینی بسیاری بوده است؛ حتی در عهد جدید عباراتی وجود دارد که از تأثیر مکتب گنوسـی حکایت مـی کنـد. از یوسـتین شـهید1 تـا آگوسـتین،2 متکلمان اولیه، آزادانه، از آثار فلسفی یونان، بویژه آثار افلاطون، برای تحقیقات کلامی خود بهره می گرفتنـد. توماس اکوینـاس3 فلسـفه ارسـطو را در بیـان ایمـان مسیحی به کار گرفـت و آثـار بـاتلر4 نمایـانگر تـأثیر عقلگرایی قرن هیجدهم است. در قرن نوزدهم الهیات
از ایدئالیسم هگل متأثر شد و پس از آن، تصوراتی که
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 Justin Martyr 2. Augustine

3 Thomas Aquinas 4. Butler.

از نظریه های جدید علمی ناشی شده بـود الهیـات را تحت تأثیر قرار داد.
در همه این مـوارد، محرکـی دفـاعی در کـار است و متکلمان میکوشند روزنه ای بـه ذهـن انسـان معاصر بیابند تا ایمان مسیحی را با واژه هایی قابل فهم بیان کنند؛ لذا به مفاهیم فلسفی رایج عصر خود روی می آورند؛اگرچه آن سیستم فکری کاملاً با مسـیحیت بیگانه باشد. مدافعان اولیه با چالش فلاسفه غیر دینـی مواجه بودند: اکویناس با ابن رشدیان5 و دانشکدههای قرون وسطایی و باتلر با دئیسم.

همه افـراد یادشـده، بـا بـهکـارگیری اسـتادانه اندیشه های فلسفی عصر خود، ایمان تاریخی مسیحی را آنگونه بیان کردند که برای مردم زمانشان قابل فهم باشد. اما این راه آفاتی دارد؛ از جمله آنکه، اشتغال به یک فلسفه غیردینی و بـهکـارگیری آن بـرای تفسـیر ایمان مسیحی ممکن است به تخریب تعالیم مسـیحی بیانجامد و یا آنکهتصوراتی، کاملاً بیگانه با مسیحیت، به الهیات آنها وارد شـود کـه در ظـاهر بـا واژه هـایی

مسیحی بیان میشود.((Macquarrie,1955: 3, 4

لــــذا تأثیرپــــذیری بــــولتمن از فلســــفه اگزیستانسیالیسم میتواند دلیلی کافیِ محکـوم شـدن وی از سوی بسیاری از متکلمان معاصر باشد.
آیا بولتمن آن خطای قدیمی را مرتکب نشـده که تعالیم مسیحی را با اندیشه هـای غیـر دینـی رایـج مطابقت دهد؟ عدهای در دفاع از وی اظهار کـردهانـد که بولتمن میکوشد مسیحیت رامناسبِ اواسط قـرن بیستم سازد و اگزیستانسیالیسم عکسالعملی فلسـفی در برابر انسانگرایی علمـی رایـج اوایـل قـرن ظـاهر می شود و ثابت میکند، که دانش علمی تنهـا آن نـوع از دانش است که در برابـر علـم پایـه ای، کـه همـان شناخت وجود است، تابع باشد.

از سوی دیگر، بولتمن ادعا می کند که فلسـفه

رودلف بولتمن، الهیات__ …

اگزیستانسیالیسم رابطه ای ویژه با الهیـات دارد و، لـذا اثر، آن بر الهیات او، یک تأثیر خارجی نیست. الهیات در نظر بولتمن توصیف محتوای ایمان و یا، به عبارت بهتر، نوعی پدیدارشناسی ایمـان اسـت. او، همچـون بارت، متوجـه ایمـانی اسـت کـه ریشـه در مکاشـفه مسیحی دارد و مشغله اصلی او تفسیر ایمـان اسـت و سعی دارد اندیشه عهد جدید را اینگونه ارائـه دهـد.
(ibid: 5, 6)

الهیات و وجودشناسی 6

امروزه در علم هرمنوتیک ثابت شـده اسـت کـه هـر تحقیقی پیشفرضهایی دارد و تحقیق الهیاتی نیـز از این قاعده مستثنی نیست. این پیشفـرضهـا مفـاهیم پایه ای تحقیـق را مشـخص مـی کنـد و بـدان جهـت میبخشد و حتی گاهی نوع نتیجهای ـ نه محتوای آن ـ را که تحقیق باید به دست آورد، معین می کنند. این پیشفرضها وجودشناسـانه هسـتند؛ بـدین معنـا کـه درکی مقدماتی از موجودات مورد تحقیـق بـه دسـت میدهند. مثال این مورد نحـوه درکـی اسـت کـه هـر متکلمی از وجود انسـان دارد و ایـن همـان نقطـهای است که الهیات را به وجودشناسی مرتبط می کنـد و، لذا، پیش از هر تحقیق، یـک کنکـاش وجودشناسـانه ضروری است.((ibid: 6 از ایـنرو، بـولتمن، پـیش از آنکه به تفسیر محتـوای ایمـان مسـیحی بپـردازد، بـه بررسی پیشفرضهای اندیشـه کلامـی مـی پـردازد و اعتقاد دارد که این پیشفرضها با یـک فلسـفه از نـو اگزیستانسیالیســتی روشــن مــیشــود؛ چــرا کــه اگزیستانسیالیسم فلسفه وجود است؛ نـه یـک فلسـفه نظری، بلکه فلسفه تحلیلی است و آن درکی از وجود را، که با وجود به ما داده شده است، تحلیل میکنــد،
لذا، تأثیر آن بــر الهیات بولتمن یــک تأثیر ذاتــی و

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
5 Averroism 6. ontology

__ پیکنور، سال هشتم، شماره سوم

درونی است نه تـأثیر خـارجی. بـرای روشـن شـدن مسئله مطلبی از پلتیلیک نقل میکنیم:

»الهیات وقتی به دغدغه نهایی مـا مـیپـردازد، در هر جمله اش از وجود، مقولات، قوانین و مفاهیم آن را از پیش فرض می کند. لذا الهیات نمی توانـد از پرســش از وجــود بگریــزد و تــلاش مکتــب انجیلگرایی7 در اجتناب از واژه های وجودی غیر انجیلی، محکوم به شکست است و خود انجیـل، اغلب مقولات و مفاهیمی را به کـار مـی بـرد کـه ساختار تجربه را توصیف می کنند. در همه جـای متون دینی یا کلامی مفاهیمی از این دست دیـده میشود: زمان، مکان، علت، شیء، سوژه، طبیعت، حرکت، آزادی، زندگی، ارزش، شناخت، تجربـه، وجود. و انجیلگرایی از این واقعیت مهم غفلـت می کند که فهم فلسـفی ایـن مقـولات قـرنهـای بسیار است کـه درک معمـولی از آنهـا را تحـت تأثیر قرار داده است.«

رهیافت وجودی به الهیات

بولتمن در اثبات رابطه ویژه فلسفه اگزیستالیسـتی بـا کار متکلم از »فلسفه صواب8« سخن به میان مـی آورد و منظور او، طرحی فلسفی است که مناسـب مطالعـه الهیاتی باشد. به عقیده وی، کار یک متکلم بـه عنـوان محتوای ایمان وابسته به طرح فلسفی اوست؛ چرا که، خودآگاه یـا ناخودآگـاه، بـرای تفسـیر متـون مقـدس پیشفرضهایی نیاز است کـه از سـنت و تفکـر غیـر دینی ناشی شدهاند. بولتمن معتقد است که متکلم باید پیشفرضها را بیازمایـد تـا اطمینـان یابـد فلسـفه ای صواب در دست دارد و آن فلسفه ای اسـت کـه درک انسان از وجود خودش را تحلیل می کند و نیز مفاهیم پایـهای را، کـه مـتکلم بـدانهـا تـوجهی ویـژه دارد،

توصیف میکند. (Macquarrie: 9)

بولتمن اظهار می کند کـه هرگـز یـک فلسـفه صواب، به معنی نظامی یکسـره کامـل و تمـام عیـار، وجود نخواهد داشت، فلسفه ای کـه بتوانـد بـه همـه

پرسش ها پاسخ دهـد و قفـل همـه معماهـای وجـود آدمی را بگشاید. اما پرسش مـا فقـط ایـن اسـت کـه امروز کدام فلسفه مناسبترین چشمانداز و مفاهیم را برای فهم وجود انسانی بـه دسـت مـی دهـد؟ وی در پاسخ میگوید: »مـن گمـان مـی کـنم بایـد از فلسـفه اگزیستانسیالیسم چیز بیاموزیم زیرا توجه این مکتب،

مستقیماً معطوف به وجود انسانی است. اگـر آنطـور کــه بســیاری از مــردم تصــور مــیکننــد فلســفه اگزیستانسیالیسم، در پی عرضـه سرمشـقی آرمـانی از وجود انسانی بود، چیـز زیـادی از آن نمـی آمـوختیم. »مفهوم حقیقـت وجـود9« چنـین الگـویی بـه دسـت نمی دهد. فلسفه اگزیستانسیالیسم به من نمی گوید کـه »باید به چنین یا چنان شـکلی وجـود داشـته باشـی« بلکه تنها میگوید »باید وجود داشته باشی« یا از آنجا که این ادعا هم، حتـی ممکـن اسـت ادعـایی بـزرگ باشد، به من نشان مـی دهـد کـه وجـود داشـتن، چـه معنایی میدهد. فلسفه اگزیستانسیالیسم نشان می دهد کــه وجــود آدمــی تنهــا در »عمــل برخــورداری از وجود10«، وجودی حقیقی و اصیل است. ایـن فلسـفه پاسخی به مسئله وجود شخصی من نمـی دهـد، ولـی وجود و شخص مرا، مسئولیت شخصی من می سـازد و با این کار مرا یاری میدهد تا پذیرای کـلام کتـاب مقدس بشوم. لذا فلسفه اگزیستانسیالیسم قـادر اسـت مفاهیمی برای تأویل کتاب مقدس در اختیار بگـذارد؛ زیرا تأویل کتاب مقدس متوجـه فهـم وجـود اسـت.
(بولتمن، (70 – 72 :1380

بولتمن می گوید کـه هنگـام رفـتن بـه سـوی انجیل، پرسشی کـه در جسـتجوی پاسـخی بـرای آن است، پرسش از وجود بشری است. بدون شک او درباره
خدا هـــم میپرسد؛ امـــا پرسش از خدا تـــا اندازهای

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
8right philosophy 7. biblicism
10. the act of existing 9. eigentlichkeit

برای او حائز اهمیت است که خدا برای وجود انسان مهم است. او ادعا می کند، اینکه الهیات او بـر محـور وجود انسان قرار دارد امری است کـه از نویسـندگان عهد جدید آموختـه؛ بـهویـژه پـولس در »رسـاله بـه رومیان« که با توصیف موقعیت آدمی مطلبش را آغـاز می کند و همه تعالیم خود را به وجود انسـان مـرتبط

می کند.((Macquarrie: 10 – 11

دو ویژگی اصلی رهیافت وجودی بـه الهیـات عبارتاند از: (1 روش طـرح سـؤال. 11 پرسـشهـای الهیاتی، پرسـشهـایی مقـدماتی از وجـود انسـان در ارتباط با خداوند محسوب می شوند و متـون مقـدس بیاناتی هستند که، به طور ابتـدایی بـه وجـود انسـان مربوطاند؛ (2 پیشفرض12 یا یک سیسـتم از مفـاهیم پایه ای برگرفتـه از فلسـفه وجـود کـه ادعـا مـیکنـد گونه ای از فهم وجود را که با خود وجـود بـه انسـان عطا میشود، در مفاهیمی مناسـب تحلیـل مـیکنـد.
(ibid: 12)

متکلمانی چون بولتمن، تیلیک و مک کـواری میان تحلیل هیدگر از وجـود انسـان و نظریـه پـولس پیرامون آدمی، قرابتهایی را تشخیص دادند؛ امـا بـه جای آنکه چگونگی وامگیری هیدگر از عهد جدید را اثبات کنند، تحلیل هیدگر از دازاین را بهکار گرفتند تا یک الهیات مسیحی اگزیستانسیالیستی بهوجود آورند. بولتمن در دفاع از خود بـه سـبب اسـتفاده از تحلیـل اگزیستانسیالیسـتی هیـدگر، در کتـاب الهیـات عهـد جدید میگوید:

هیدگر» مستقیماً از عهد جدید وام گرفتـه اسـت ؛ بـهعـلاوه، تحلیـل اگزیستانسیالیسـتی هیـدگر از ساختار وجودی دازاین بهنظر میرسـد کـه تنهـا تفسیر فلسفی و غیردینی از عهد جدید، باشد.«

او اغلب این ادعای هیدگر را می پذیرد کـه توصـیف وجـودی او از دازایـن بایـد بـر هـر ادعـایی ــ اگـر می خواهیم این ادعا از جهت مفهومی بـرای مـا قابـل

رودلف بولتمن، الهیات__ …

درک باشد – کـه الهیـات دربـاره طبیعـت بشـر دارد، مقدم باشـد. واقعیـت آن اسـت کـه هیـدگر پـیش از نوشتن کتاب وجود و زمان انجیل و الهیـات مسـیحی را مطالعه کرده بود((lngraffia,1995: 138 و لذا تأثیر وی از آنها قطعی است.

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   16   17   18   19   20   >>   >