سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله نظافت شخصی و عطر زدن از نظر پیامبر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله نظافت شخصی و عطر زدن از نظر پیامبر دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نظافت شخصی و عطر زدن از نظر پیامبر کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نظافت شخصی و عطر زدن از نظر پیامبر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نظافت شخصی و عطر زدن از نظر پیامبر :

نظافت شخصی و عطر زدن از نظر پیامبر

پیامبر (ص‌) زندگی اجتماعی و فردی خود را در شکل معمول و حتی خوب آن شکل می‌داد. لباس‌سفید می‌پوشید، عطر می‌زد، موهای سر را شانه می‌کرد و مرتب دندان‌هایش را مسواک می‌کرد. در میان این مسائل‌، عطر زدن برای آن حضرت یک اصل بود. در روایت هست که در خانه پیامبر، محلی‌بود که پیامبر همیشه از آنجا خود را عطر می‌زده است‌:
انس می‌گوید: کانت لرسول الله سُکّه یتطیّب منها(امتاع 7101) در خبر دیگری آمده است که حضرت می‌فرمود در این دنیا عطر و زن و نماز را بسیار دوست می‌دارد، و البته درباره نماز ادامه می‌دادند که قره عینی فی الصلاه‌. روشنی چشمان من در نماز است(مصنف‌: 3214).

شخصی روایت می‌کند که من بچه بودم نزد پیامبر (ص‌) می‌آمدیم‌، سر ما را مسح می‌کرد. من وقتی‌ دست پیامبر روی سرم کشیده شد چنان بوی معطری احساس کردم که تا حال فراموش نکرده‌ام‌. و ادامه می‌دهد: این قدر بوی عطر زیاد بود که گویی از کنار مغازه عطاری رد شده بودم‌. (امتاع 7102) کسی هم اگر عطر تعارفی برای پیغمبر می‌برد حضرت هیچ وقت آن را رد نمی‌کرد. نیز نوشته‌اند که رسول خدا (ص‌) به بوی خوشش شناخته می‌شد: کان رسول الله یعرف بریح الطیب‌(مصنف‌: 3194)

حضرت از خوردن چیزهای بودار که مردم را اذیت کند پرهیز می‌کرد. مخصوصا وقتی سیر داشت و استدلالش هم این بود که‌: أکرهه من أجل ریحه‌.خضاب و رنگ کردن موی هم بر آن حضرت اهمیت داشت‌. حضرت به زنان دستور می‌داد تا موی‌های خود را خضاب کنند، اگر شوهر دارند برای شوهر، و اگر ندارند برای آن که خواستگاران بیشتری داشته‌باشند (مصنف‌: 3194). حضرت زنی را که در دستانش اثری از خضاب یا حنا نبود، کراهت داشت نگاه کند(مصنف‌: 4887).

تصور عمومی چنان است که گویی اگر کسی ثروتمند نباشد، نباید از این قبیل امور استفاده کند، درحالی که چنین نیست‌. حضرت خود زندگی ساده‌ای‌، روی همان حصیری که شبها نماز شب می‌خواند، روز می‌نشست و با مردم گفتگو می‌کرد و میهمانانش را پذیرای می‌نمود (امتاع‌: 1157). نوع غذا خوردن او هم در همان حد معمول بود، روی زمین می‌نشست و غذا می‌خورد: کان رسول الله یجلس علی الارض و یأکل علی الارض (امتاع‌: 7262) چنان که در حدیث آمده است تا رسول خدا (ص‌) زنده بود، سه روز پشت سر هم آل محمد سیر نبودند (امتاع‌: 7263).

سیره نبی
پیامبر و شوخ طبعی‌
پیامبر (ص‌) فردی شوخ طبع بود و هیچ حالت خشم و عصبانیت در او دیده نشد. در حدیث آمده است‌: کان بالنبی دعابه‌، یعنی مزاحا. اما این تبسم به معنای قهقهه زدن نبوده بلکه فقط متبسم بود: ما رأیت النبی‌ ضاحکا ما کان الا یتبسم‌.این شوخ طبعی هم خود او را سرحال نگاه می‌داشت و هم مردم را آرام و راضی نگاه می‌داشت‌. آن حضرت به دیگران هم فرصت شوخ طبعی می‌داد، چنان که یک اعرابی هدیه آورده بود، بعد که پیامبر استفاده کرد، آمد و پولش را می خواست و می‌گفت‌: پول هدیه ما را بدهید.
نظافت شخصی و عطر زدن و..

پیامبر (ص‌) زندگی اجتماعی و فردی خود را در شکل معمول و حتی خوب آن شکل می‌داد. لباس‌سفید می‌پوشید، عطر می‌زد، موهای سر را شانه می‌کرد و مرتب دندان‌هایش را مسواک می‌کرد. در میان این مسائل‌، عطر زدن برای آن حضرت یک اصل بود. در روایت هست که در خانه پیامبر، محلی‌بود که پیامبر همیشه از آنجا خود را عطر می‌زده است‌:
برخورد با خشک مقدسی‌

یک جنبه مهم تاریخ زندگی پیامبر(ص‌) رعایت دقیق قوانین الهی و وحیانی است‌. پیامبر تابع قرآن ‌است و به هیچ روی مجاز به تخطی از آنها نیست‌. در این باره‌، بسان قرآن‌، از افراط و تفریط بیزار است و تلاش می‌کند، همان گونه که به او دستور داده شده تا مستقیم حرکت کند «و استقم کما امرت‌» همین رویه را میان مردم هم ترویج کند.

چند حدیث و داستانی کوچک
در زمان رسول خدا (صلى الله علیه وآله) در میان اهل صفّه مؤمنى بود تهیدست و سخت نیازمند و محتاج ، او همه نمازهایش را به رسول خدا (صلى الله علیه وآله) اقتدا مى کرد و هیچ یک از نمازهایش را بدون جماعت نمى خواند ، پیامبر بزرگوار (صلى الله علیه وآله) دلش به حال او مى سوخت و غربت و نیاز او را زیر نظر داشت .
پیامبر بزرگوار (صلى الله علیه وآله) پیوسته به او مى فرمود : اى سعد ! اگر چیزى به دست من برسد تو را بى نیاز مى کنم .

دیر زمانى گذشت و پیامبر (صلى الله علیه وآله) چیزى بدست نیاورد از این رو غم و اندوه حضرت براى سعد زیاد شد . خداى مهربان که ناظر حال پیامبر (صلى الله علیه وآله) نسبت به سعد بود مى دانست ، خداوند متعال جبرئیل را با دو درهم فرو فرستاد ، جبرئیل به پیامبر (صلى الله علیه وآله) فرمود : خداوند به غم و اندوه تو نسبت به سعد آگاه بود ، آیا دوست دارى سعد را بى نیاز کنى ؟ فرمود : آرى ، عرضه داشت : این دو درهم را به او بده و بگو که با آن تجارت کند .

حضرت دو درهم را گرفته ، براى اداى نماز ظهر از خانه بیرون آمد در حالى که سعد در انتظار پیامبر کنار در حجره هاى وى ایستاده بود .
پیامبر (صلى الله علیه وآله) به او فرمود : تجارت و داد و ستد را دوست دارى ؟ گفت : دوست دارم ، ولى مایه و سرمایه اى ندارم ، حضرت دو درهم را به او داد و فرمود : با این پول تجارت کن و رزق و روزى الهى را به دست آر . پیامبر (صلى الله علیه وآله) پس از خواندن نماز به سعد فرمود : از این لحظه دنبال کار و تجارت برو که من اندوه تو را داشتم .
سعد به فرمان پیامبر (صلى الله علیه وآله) دنبال تجارت رفت ، جنسى را به یک درهم مى خرید و به دو درهم مى فروخت و به دو درهم مى خرید و مردم با اشتیاق از او به چهار درهم مى خریدند .

به همین صورت دنیا به سعد رو آورد و مال و متعاش زیاد شد وتجارت او چشمگیر گشت تا اینکه بر در مسجد جایى را به چنگ آورد و تجارت خود را در آن گردآورى کرد تا جایى که بلال اذان مى گفت و پیامبر (صلى الله علیه وآله) براى اداى نماز به مسجد مى آمد ولى سعد مشغول خرید و فروش بود ، فرصت وضو گرفتن و آمدن به مسجد از دستش رفته بود ، سعد دیگر سعد گذشته نبود .

حضرت روزى به او فرمود : اى سعد ! آن چنان دنیا تو را مشغول کرده که از نماز باز مانده اى آن هم نماز با پیامبر ! آن حال و وضع گذشته کجا رفت ؟ آن سیر و سلوک چه شد ؟ ! عرضه داشت : چه کنم ، مالم را تباه کنم ؟ چاره اى ندارم ، به این یکى مى فروشم باید بهایش را از او بگیرم و از آن یکى مى خرم باید بهایش را به او پرداخت کنم . حضرت از این وضعى که براى سعد پیش آمده بود غصه دار شد ، غصه اى بیش از روزهاى تهیدستى او !

جبرئیل به محضر پیامبر (صلى الله علیه وآله) آمده ، گفت : اى محمد ! خداوند غمت را از جهت سعد مى داند آیا روزگار گذشته سعد را بیشتر دوست دارى یا وضع فعلى او را ؟ فرمود : روزگار گذشته اش را بیشتر دوست دارم ، اکنون در وضعى قرار گرفته که دنیا دارد آخرتش را از بین مى برد ، جبرئیل گفت : آرى ، این گونه عشق به دنیا و اموال و ابزارش چیزى جز فتنه و باز دارنده از آخرت نیست ، عرضه داشت : به سعد بگو دو درهمت را که به اودادى باز گرداند ، وقتى آن را باز گرداند به روزگار اوّلش برمى گردد .
پیامبر (صلى الله علیه وآله) از خانه بیرون آمده ، نزد سعد رفت و با محبتى خاص به او فرمود : اى سعد ! نمى خواهى دو درهم ما را باز گردانى ؟ عرضه داشت : چرا ، همراه با دویست درهم ! حضرت فرمود : اى سعد چیزى جز آن دو درهم نمى خواهم !

سعد دو درهم را تقدیم

پیامبر (صلى الله علیه وآله) کرد ، به تدریج وضعش عوض شد تا جایى که هرچه فراهم آورده بود از دستش رفته ، به حال اول بازگشت.
احادیث
طلب العلم فریضه علی کل مسلم، الا ان الله یحب بغاه العلم
طلب علم بر هر مسلمانی واجب است، همانا خدا جویندگان علم را دوست دارد.
خَیرُ الأصحابِ مَن قَلَّ شِقاقُهُ و کَثُرَ وِفاقُهُ.
بهترین یاران کسی است که ناسازگاریش اندک باشد و سازگاریش بسیار
إنَّ الصَّدَقَه َلتُطفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ
صدقه، خشم پروردگار را فرو می‌نشان

د.
اَلعِبادَهُ سَبعونَ جُزء، اَفضَلُها جُزءً طَلَبُ الحَلالِ
عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
پر برکت ترین مال جمعه بیست و نهم دی 1385 1:25
حضرت امام صادق (علیه السلام) مى فرماید : پیراهن رسول خدا (صلى الله علیه وآله) کهنه شده بود ، مردى خدمت رسول خدا (صلى الله علیه وآله) آمد و دوازده درهم به حضرت هدیه داد . حضرت به على (علیه السلام) فرمود : این دوازده درهم را بگیر و براى من پیراهنى بخر تا بپوشم .
على (علیه السلام) فرمود : به بازار رفتم و پیراهنى به دوازده درهم براى حضرت خریده ، آن را نزد پیامبر بردم ، پیامبر (صلى الله علیه وآله) نگاهى به آن انداخت ، فرمود : براى من جز این محبوب تر است . گمان مى برى که صاحبش این داد و ستد را به هم بزند و اقاله کند ؟ على (علیه السلام)گفت : نمى دانم ، پیامبر (صلى الله علیه وآله) فرمود : ببین اگر قبول کرد به هم بزن .

نزد صاحب مغازه رفته ، گفتم : پیامبر (صلى الله علیه وآله) این پیراهن را نمى پسندد و از آن ناخشنود است ، پیراهن ارزان قیمتى را مى خواهد ، این معامله را به هم بزن .
صاحب مغازه دوازده درهم را به من باز گرداند و من آن را براى رسول خدا (صلى الله علیه وآله)بردم ، حضرت همراه من روانه بازار شد تا پیراهنى بخرد ، در طول راه نگاهش به کنیزى افتاد که در راه نشسته ، گریه مى کند ، حضرت فرمود : ترا چه شده ؟ گفت : خانواده ام چهار درهم به من دادند تا آنچه را نیاز دارند بخرم ، چهار درهم گم شد و من جرأت بازگشت به سوى آنان را ندارم .

حضرت ، چهار درهم به او عطا کرد و فرمان داد که به سوى خانواده اش بازگردد آنگاه به بازار آمد و پیراهنى به چهار درهم خرید و پوشید و خدا را سپاس گفت .
پیامبر (صلى الله علیه وآله) از بازار بیرون رفت که ناگاه مردى را عریان دید که مى گوید : اگر کسى مرا بپوشاند خدا او را از لباس بهشت خواهد پوشانید ! حضرت پیراهن تازه خریده را از تن بیرون آورد و به نیازمند پوشانید سپس به بازار برگشت و با چهار درهم باقى مانده پیراهنى دیگر خرید و پوشید و خدا را سپاس گفت و به سوى منزلش بازگشت .
در مسیر راه آن کنیز را دید که هنوز میان راه نشسته ، به او فرمود : چرا نزد خانواده ات بازنگشتى ؟ گفت : رفتنم به تأخیر افتاده مى ترسم به خانه باز گردم و مورد آزار قرار بگیرم ، پیامبر (صلى الله علیه وآله) فرمود : همراه من بیا و مرا نزد خانواده ات ببر که از تو شفاعت کنم .

پیامبر (صلى الله علیه وآله) تا درِ خانه آمد سپس گفت : درود بر شما اى اهل خانه ! ولى پاسخى نشنید ! دوباره درود فرستاد ، باز پاسخش را ندادند ، بار سوم سلام کرد پاسخش را دادند ، فرمود : چرا بار اول و دوم جوابم را ندادید ؟ گفتند : اى پیامبر خدا ! سلامت را شنیدیم ولى دوست داشتیم چند باره بشنویم ، حضرت فرمود : این کنیز آمدنش به تأخیر افتاده او را مؤاخذه نکنید ، گفتند : اى رسول خدا ! ما او را به خاطر قدم هایت که به سوى خانه ما آمد در راه خدا آزاد کردیم !

پس پیامبر (صلى الله علیه وآله) گفت : خدا را سپاس ، من دوازده درهمى با برکت مانند این دوازده درهم ندیدم ! دو عریان را پوشانید و انسانى را از قید بردگى آزاد کرد.
در آغاز طلوع اسلام، نجران تنها منطقه ‏مسیحى نشین حجاز بود که به عللى از بت پرستى دست کشیده، به‏ آئین مسیح گرویده بودند. رسول اکرم (ص) به موازات مکاتبه با سران ‏دولتهای جهان و مراکز مذهبى، به منظور دعوت نجرانیان به اسلام نیز، نامه اى به اسقف آن شهر نوشت. نمایندگان پیامبر وارد نجران شده و نامه پیامبر (ص) را به اسقف نجران دادند، که مضمون آن چنین است:

«به نام خداى ابراهیم و اسحاق و یعقوب; از محمد فرستاده خدا بسوى اسقف نجران. خداى ابراهیم و اسحاق و یعقوب را حمد و ستایش مى‏کنم و شما را از پرستش بندگان به پرستش خدا دعوت ‏مى‏نمایم. شما را دعوت مى‏کنم که از ولایت ‏بندگان خدا خارج شوید و در ولایت خداوند وارد آیید; و اگر دعوت مرا نپذیرفتید، باید به حکومت اسلامى مالیات و جزیه بپردازید در غیر این صورت، به‏ شما اعلام خطر خواهم کرد.»

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله در مورد تعدیل ناسازگاری از طریق یادگیری در تصمیم گیری گروه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله در مورد تعدیل ناسازگاری از طریق یادگیری در تصمیم گیری گروهی و کاربرد آن در مصاحبه استخدامی MBA چین دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد تعدیل ناسازگاری از طریق یادگیری در تصمیم گیری گروهی و کاربرد آن در مصاحبه استخدامی MBA چین کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد تعدیل ناسازگاری از طریق یادگیری در تصمیم گیری گروهی و کاربرد آن در مصاحبه استخدامی MBA چین،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد تعدیل ناسازگاری از طریق یادگیری در تصمیم گیری گروهی و کاربرد آن در مصاحبه استخدامی MBA چین :

تعدیل ناسازگاری از طریق یادگیری در تصمیم گیری گروهی و کاربرد آن در مصاحبه استخدامی MBA چین

خلاصه:
از تصمیم گیری گروهی، به دلیل محدودیت پایه های اطلاعاتی و دانش فردی یا به دلیل قانون تصمیم ، یک تصمیم گیرند. به تنهایی ممکن است توانایی ارزیابی آلترناتیوهای انتخابی رانداشتند.
این شرایط می تواند به ناسازگاری در نقطه تصمیم گیری گروهی منجر شد و این ناسازگاری ها تحت رویکرد های موجود به دشواری تعدیل می گردند.

بر مبنای Rough set theory ، ما رویکرد جدیدی را پیشنهاد می‌دهیم که 2 نوع تکنیک یادگیری را همگرا می کند. این رویکرد ابتدا یک رویه یادگیری ماشینی رابکار میگیرد که آلترناتیوهای ممکن را از تصمیم گیرندگانی که در حال حاضر در مجموعه جایگزین تصمیم گیرنده داده شده نیستند، استخراج می کند.
در مرحله بعد این رویکرد از یک مدل یادگیری دانش گروهی برای تعیین مقادیر خصوصیت متناظر با آن آلترناتویهایی که جدیداً یادگرفته شده اند در استخدام سازگار گروهی، استفاده می کند.
سودمندی این رویکرد را می توان بااستفاده از کاربردش در مصاحبه استخدامی MBA چین اثبات نمود.

مقدمه
پیچیدگی روزافزون محیط اقتصادی اجتماعی، بررسی همه ابعاد مساله تصمیم گیری برای یک تصمیم گیرنده تنها (DM) را دشوارتر ساخته است و در نتیجه سازمان های بسیاری از گروهها از فرایند تصمیم گیری استفاده می کنند. برغم بعضی مشابهت ها، تصمیم گیری گروهی (GDM) با تصمیم گیری چند معیاره (MADM) فرق دارد MADM از نقطه نظر اقتصادی یا اجتماعی صورت می گیرد. در هر دو مورد معیارها و ارتباطات / تعاملات دو جانبه آنها به صورت شبکه مدل سازی می شوند. در MADM تعاملات بین معیارها در پی یانین یانسخ رضایت بخش بجای پاسخ بهینه هستند در حالی که GDM به دنبال بهنیه ساختن نتایج حاصل از تصمیم گیرندگان متفاوت از طریق تعدیل ناسازگاری و همگرایی گروهی می باشد.

تحقیق پیشینه در GDM بررسی کرده است که چگونه اعضا گروه با سود جمعی اما اطلاعات متفاوت و توانایی های تصمیم گیی متفاوت ، در جهت گرفتن تصمیات بهینه که از منابع اعضا استفاده می کنند. یکی و متحد می شوند معمولاً این رویه دارای تأثیر دو جانبه است زیرا انتخاب در یک مرحله اتفاق نمی افتد.
بر مبنای این تحقیق اخیر [6] ما رویه GDM را در یک فرایند 4 مرحله ای که در شکل 1 نشان داده شده است خلاصه کردیم.
ایجاد مجموع جایگزین مقدماتی (اولیه) : قدم اول

(مجموعه جایگزین اولیه)
تصمیم گیری فردی : قدم دوم
(ارزیابی آلترناتیوها)
تعدیل ناسازگاری : قدم سوم
(ارزیابی تعدیل شده)
جمع بندی اولویت های گروهی : قدم 4

(نتایج تصمیم گیری گروهی)
رضایت بخش
توقف
شکل 1: نمایش فرایند تصمیم گیری گروهی
در شکل فوق، مستطیل هایی که گوشه منحنی دارند و به دنبال هر مرحله آمده اند نتیجه آن مرحله هستند.
قدم اول فرایند ایجاد مجموعه ای از آلترناتیوهای اولیه می باشد. این مجموعه به عنوان تابع مساله تحت مطالعه از پیش فرض می شود و یا تصمیم گیرندگان گروه آن را ایجاد می کنند. در قدم دوم هر تصمیم گیرنده هر یک از عناصر این مجموعه را ارزیابی می کند (قدم 3 ) نتایج ناسازگار حاصل از تصمیمات هر تصمیم گیرنده با تصمیم گیرنده های دیگر تعدیل می شوند. در قدم 4 برای رسیدن به سطح قبول ناسازگاری نتایج حاصل از تصمیم گیری های هر فرد برای دستیابی به تصمیم گروهی همگرا می شوند.
اگر تحقیقات GDM مجموعه آلترناتیوهای اولیه یکسانی را از پیش فرض می کنند و در اختیار هر یک از اعضاء گروه قرار می دهند و سپس به تعدیل ناسازگاری ایجاد شده و مکانیزم های تجمعی اولویت گروهی می پردازند [7-9] ولی در عمل این فرض به حقیقت نزدیک نیست.

1) نیازهای مساله تصمیم گیری : اگر مجموعه آلترناتیوهای اولیه ای که از سوی مساله تصمیم گیری ارائه می شود اندازه بزرگی داشته باشد معقول و معمول است که هر یک از تصمیم گیرندگان در گروه نیازمند انتخاب و ارزیابی یک زیر مجموعه از آلترناتیوها باشند این چنین ناسازگاری از سوی تصمیم گیرندگان وجود مجموعه هایی آلترناتیوهای ناهمسان را الزامی می سازد.
به عنوان یک نمونه آزمون ورود مدیر ارشد اداره کل تجارت چین (MBAEE) که شامل 9 قدم است بیشتر آن شامل فرایندهای GDM است همراه حذف بازی ها.

متخصصان تشکیلات اقتصادی دانشگاهها متقاضیان MBA را بر اساس دانش خدشان درگرفتن تصمیمات ارزیابی می کند اگر فرض کنیم 220 نفر متقاضی MBA آماده شرکت در آزمون ورودی هستند . حداکثر 80 نفر با توجه به محدودیت های تسهیلات آموزشی می توانند قبول شوند.
بنابراین این متخصصان باید حداکثر 120 نفر را مورد ارزیابی و انتخاب قرار دهند (بیش از 80 نفر باید انتخاب شوند که این امر به دلیل ناسازگاری بالقوه بین تصمیم گیرندگان و امکان حذف افراد در آزمون های اضافی بعدی است)

می توان مشاهده کرد که اگر چه به همه تصمیم گیرندگان در گروه مجموعه همسالن از 220 متقاضی MBA داده شده است 120 متقاضی که از سوی هر تصمیم گیرنده انتخاب می شوند ممکن است باانتخاب دیگران متفاوت باشد.
بنابراین از نقطه نظر GDM و یعنی تعدیل ناسازگاری و تجمع اولویت گروهی، مجموعه آلترناتیوهای ناهمسان بین تصمیم گیرندگان وجود دارند.

2) مجموعه های آلترناتیو های اولیه که تولید می شوند از سوی تصمیم گیرندگان متفاوت
اگر یک مجموعه آلترناتیو های اولیه از سوی یک تصمیم گیرنده ایجاد شود تصمیم گیرندگان متفاوت در یک گروه مجموعه های آلترناتیو متفاوت دارند، بیش ترین چالش کاری در قدم 3 در شکل 1 تعدیل کردن ناسازگاری های بین آن مجموعه ها است. همانطورکه اخیراً ذکر شد ما این موضوع را به عنوان یک مساله تحقیقی جدید همراه با عرصه GDM پیشنهاد می دهیم.

1-1- تحقیق پیشین
تحقیق مهمی قبلا بر موضوع تعدیل ناسازگاری انجام شده است . رویکردهای جاری که ممکن است برای اصلاح مشکل جدید تعدیل ناسازگاری بکار روند را به سختی می توان در 5 گونه طبقه بندی کرد.
اولی رویکرد فرایند گروهی است (مانند طوفان مغذی الکترونیکی [10] تکنیک گروه اسمی [11,12] که بر تولید ایده های خلاق از طریق تفکر گروهی تاکید دارد .این رویکرد رای مشکل ها قابل استفاده نیست . و باید این موضوع را نیز مورد توجه قرار داد که این رویکرد از این موضوعات کلیدی که هر تصمیم گیرنده چه زمانی و چگونه باید تحت آموزش قرارگیرد. چشم پوشی می کند نوع دوم، تجزیه مساله است (مانند تحلیل سیستم [13] نمودار نفوذ [1A] ، ترسیم شناختی [15,16] که فاز تصمیم گیری اولیه حل مساله را تسهیل می سازد. آن نیز اینجا نامناسب است از آنجایی که راهی قوای خلق مجموعه آلترناتیوهای همسان بین تصمیم گیرندگان وجود ندارد.

نوع سوم رویکرد مدل های چندگانه است ماند دفاع شیطان [11] (Devil’s advocacy) ، تحقیق مناظره ای [17] آزمون مفروضات استراتژیک [18] که مدل های متفاوت را در تلاش برای دستیابی به سازگاری گروهی مقایسه می کند این تعدیل ناسازگاری اینجا مفید واقع نمی شد زیرا امکان دارد مدل مرجعی برای انتخاب وجود نداشته باشد [17] حتی اگر چنین مدلی وجد نداشته باشد، باعث کاهش خلاقیت تفکر گروهی می شود.
طبقه چهارم بحث و مناظره است (مانند اثبات ساختار یافته [18] که می تواند سیستم مساله را بسیار قابل هضم تر بسازد این رویکرد هم در مورد ما کمتر قابل استفاده است. به همان دلیل که در مور رویکرد تجزیه ذکر شد.
آخرین رویکرد یادگیری ماشینی است که ماتریس تصمیم چند شاخصه را با ارزیابی های ناقص به جدول تصمیم تبدیل مرکز و قوانین تصمیم گیری Rough set theory را به کار می گیرد . این تکنیک نیز برای تصمیم گیری گروهی مناسب نیست [19,20] زیرا برای یک تصمیم گیرنده طراحی شده است.
در مقاله جاری ما یک رویکرد جایگزین را برای مساله جدید تعدیل ناسازگاری مان پیشنهاد می دهیم که این رویکرد 2 نوع تکنیک یادگیری را همگرا می‌کند.
این رویکرد ابتدا یادگیری دانش گروهی را برای تعیین مقادیر خصوصیت آن آلترناتیوهایی که جدیداً یادگرفته شده اند بکار میگیرد در حالی که نیاز سازگاری گروهی را برآورده می سازد.
در بخش 2، آزمون ورودی MBA چین به عنوان نمونه ای از مساله تعدیل ناسازگاری جدید خلاصه می شود.

بخش 3، رویکرد پیشنهادی ما را برای تعدیل ناسازگاری شرح می دهد. کاربرد این رویکرد برای مصاحبه استخدامی MBA در بخش 4 گزارش می شود و بخش 5 نتیجه مقاله است.
2- تصمیمات گروهی درآزمون ورودی MBA چین (MBAEE)
به عنوان کاربدی مهم از فرایند تعدیل ناسازگاری پیشنهادی ما، این بخش به طور خلاصه اصول اساسی MBAEE چین را معرفی می کند و ناسازگاری‌های ممکن را در فرایند تحلیل می کند.
1-2- توصیف MBAEE چین.

همراه با رشد اقتصادی باثبات چین، آموزش های حرفه ای مانند MBA و مدیریت اداره عمومی (MPA) در سالهای اخیر به سرعت توسعه یافته‌اند. چین آموزش MPA را در 1991 آغاز کرد، تا 2002 ، 47000 دانشجوی MBA از 65 دانشگاه در چین فارغ‌التحصیل شده ا ند، در سال 2003 ، 36210 متقاضی گذراندن آزمون ورودی MBA بودند و 8898 دانشجو بالاخره به عنوان کاندیداهای دوره MBA پذیرفته شدند. [21]
در طول فرایند توسعه آموزشی، MBAEE چین از

یک آزمون نوشتاری به یک توالی 9 مرحله ای که بیش‌تر طبیعت GDM دارد تغییر یافته است.
مطابق با انجمن مشاوره آموزشی MBA ملی چین [22] ، 9 مرحله آزمون ورودی شامل مراحل زیر هستند.
قدم اول: گیرنده شرایط متقاضی: در این قدم بررسی می شود که آیا متقاضی شرایط یا نیازمندی های اصلی را در زمینه آموزش، حرفه و ; دارد یا نه؟
قدم دوم: آزمون کتبی
قدم سوم: مرور پیش زمینه متقاضی: این قدم پیش زمینه و وضعیت شخصی متقاضی را بررسی می کند.
قدم چهارم: صلاحیت مصاحبه: این قدم نتایج قدم های 2 و 3 را

با هم ترکیب می‌کند و مشخص می کند چه کسانی باید در مصاحبه شرکت کند.
قدم پنجم: مصاحبه پذیرش: متخصصانی از دانشگاه‌ها و مراکز تجاری تصمیم می گیرند که کدام متقاضی واجد شرایط کاندید شدن برای دوره MBA هست.
قدم ششم: شرایط امکان انتقال: بعضی متقاضیان که مرحله 4 را گذرانده‌اند اما موفق به گذر از مرحله 5 نشده اند می توانند امکان پذیرفته شدن از سوی دانشگاه‌های دیگر را بیابند. این امکان انتقال نیز توسط انجمن بررسی می شود.
قدم هفتم: معاینه سلامتی
قدم هشتم: مرور آرشیوهای شخصی متقاضی: این گام تجارت کاری و دستاوردهای متقاضی را در مدیریت کسب و کار بررسی می کند.
قدم نهم: پذیرش نهایی: متقاضیانی که قدم های 8-1 را گذرانده‌اند از سوی انجمن پذیرفته می‌شوند.
این قدم ها می تواند به سادگی موردنظر قرار گیرد اما قدم دوم در فرایند بالا، شامل GDM می شود و همه این قوم ها درگیر بازی‌های حذف هستند.
2-2- ناسازگاری محتمل در MBAEE چین

مصاحبه پذیرش (قدم پنجم) تقریباً همیشه با چالش‌های مسأله جدید تعدیل ناسازگاری که در بخش قبل شرح داده شده است روبرو می شود و این موضوع یک مشکل GDM نوعی در فرایند MBAEE به شمار می آید.
متخصصان دانشگاه ها و مراکز تجاری، متقاضیان را (عناصر مجموعه آتوناتیوهای مقدماتی) بنابر مهارت های ارتباطی شان، پاسخ گویی، تفکر منطقی، توانایی خوب کار کردن با دیگران و پتانسیل موفقیت در برنامه ارزیابی می کنند با توجه به محدودیت های

فیزیکی تسهیلات آموزشی (مانند تعداد کلاس های درس و اعضای هیئت علمی) هر تصمیم گیرنده (متخصص) در گروه باید صرفاً یک زیر مجموعه از متقاضیان را ارزیابی و انتخاب کند.
در طی زمان مصاحبه پذیرش (min 15-10) ، متخصصان زمان کافی برای دستیابی به همه اطلاعات ضروری از همه مشخصات تمام متقاضیان ندارند. علاوه بر آن، پیش زمینه های متفاوت متخصصان امکان دارد در ترجیح اولویت‌های مشخصات منتخب مداخله کند. [23]. بنابراین تصمیم گیرندگان مختلف امکان دارد به نتایج متفاوت برسند. بنابراین، GDM بر مبنای چنین نتایجی ممکن است بعضی از متقاضیان MBA را از پذیرش نهایی محروم کند و اینکه از چه نوع رویکرد تجمعی اولویت گروهی استفاده شود تأثیری ندارد.
مثلاً، 4 متخصص را در نظر می گیریم که یک گروه تصمیم گیری را برای مصاحبه پذیرش MBA تشکیل می دهند. . آنها 6 متقاضی را بر مبنای 3 خصوصیت بررسی می کنند. توانایی ارتباطات ، تفکر منطقی ، و پتانسیل کارای موفق در برنامه . نتایج تصمیم گیری فرضی در جدول 4-1 آلیست شده است. جدول 4-1 نشان می دهد که نتایج برای متقاضی ممکن است ناسازگار باشد.
این یک مسأله ناسازگاری است که در این ادبیات به طور گسترده بررسی شده است. ارزیابی متقاضی از سوی با ارزیابی آن از سوی ناسازگار است. به این دلیل که باور دارد که متقاضی شایسته نیست و او را از ارزیابی اش حذف می کند. این مسأله ناسازگاری جدید است که در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است.
با این تفاصیل، ما هیچ رویکرد موجودی را نیافته ایم که بتواند مستقیماً مسأله تعدیل ناسازگاری جدید ما را حل کند.
اگر ما از این ناسازگاری چشم پوشی کنیم و مستقیماً اولویت های گروه را همگرا کنیم. بعضی متقاضیان عالی ممکن است بدون توجه به رویکرد تجمعی اولویت گروهی حذف شوند. برای مثال، اگر ما از تئوری سودمندی گروهی (group utility) استفاده کنیم، تصمیم گروه بر صرفاً ارزیابی و انعکاس می یابد. بنابراین یافتن قانون مناسب برای اطمینان از انتخاب توسط گروه دشوار است.
اگر ما تجمیع اولویت گروه را بکار گیریم با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ، ممک

ن است نتیجه هر طبقه را به دلیل تعداد سطرهای متفاوت ماتریس های متفاوتی که از سوی تصمیم گیرندگان مختلف داده می‌شوند به دست نیاوریم. هیچ قانون بوردا (Borda’s Rule) نمی تواند برای این مسأله استفاده شود به دلیل اینکه رأی‌هایی که همه تصمیم گیرندگان می دهند باید برای دستیابی به تصمیم گروهی بکار گرفته شود.
زمانی که متقاضیان حداقل 2 رأی دارند، اگر یکی از بین 6 متقاضی الزاماً حذف شوند، صرفاً یک

شانس خواهد بود.
بنابراین ما رویکردی تجدید نظر شده را برای رویارویی موثر با این مسأله تعدیل ناسازگاری جدید نیاز خواهیم داشت.
3- رویکردی جدید به تعدیل ناسازگاری
بر مبنای Rough set Theory ، ما اکنون رویکرد جدیدی را برای مسأله تعدیل ناسازگاری که در بالا ذکر شد پیشنهاد می کنیم. این رویکرد، 2 نوع تکنیک یادگیری را همگرا می کند. در بکارگیری یادگیری ماشینی، ابتدا الگوریتم خصوصیت را شرح می دهیم.
1-3- الگوریتم گسسته خصوصیت
Rough set Theory ابتدا از سوی [26 و 25] Pawlak مطرح شد و در استدلال و اکتساب دانش برای سیستم های خبره بکار گرفته شده است. [27]. به این دلیل که داده ها در یک ماتریس تصمیم گیری چند معیاره ممکن است پیوسته باشند، باید هر خصوصیت پیوسته، قبل از بکارگیری این تئوری، گسسته شود.

یک ماتریس تصمیم گیری چند معیاره برای در جدول 5 نشان داده شده است.
در جدول 5 ، یک مجموعه آلترناتیو است که از سوی در ماتریس تصمیم گیری اش ارزیابی می شود و به صورت زیر تعریف می شود.

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله رنگ و بیان اسطوره ای آن در معماری

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله رنگ و بیان اسطوره ای آن در معماری دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله رنگ و بیان اسطوره ای آن در معماری کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله رنگ و بیان اسطوره ای آن در معماری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله رنگ و بیان اسطوره ای آن در معماری :

مقدمه:
دیدگاه نقد اسطوره گرا، علی رغم روبه رو شدن با مخالفت هایی که طی قرون جدید با ادعای دروغین و غیرواقعی بودن آنها به همراه داشته، با پدیدار گشتن روانکاوی عمقی و توجه فروید به یونگ به عنوان موسسان بزرگ این مکتب به افسانه ها، رؤیاها، اقوام کهن و ; طلیعه ای نو را در نمایاندن اساطیر نوید می دهد؛ و بدین ترتیب در پی اثبات تئوری « تاریخ مقدس » همگام با ناخودآگاه جمعی یونگ، مصادیق و نمونه هایی در طول تاریخ بشری جستجو شده اند که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و یک صورت سمبلیک (الگوی کهن) را به وجود آورده اند.

قبل از پرداختن به مقوله رنگ به عنوان یک صورت سمبولیک در معماری، این سؤال مطرح است که یک صورت یا فرم سمبولیک چیست؟ « ارنست کاسیرر » فرم یا صورت سمبلیک را گونه ای انرژی روح می داند که از طریق آن محتوای ذهنی معنی با نشانه ای محسوس و ملموس مرتبط است.

مبحث رنگ در معماری به عنوان یک صورت سمبولیک در این گفتار از دو منظر مورد توجه است: در بخش نخست تعریفی که از رمزشناسی رنگ مورد نظر است، مطابق تعریفی است که « کاسیرر » از اسطوره ارائه می دهد. او برای اسطوره با تفکر عقلانی همپایه زبان و تفکر علمی قائل شده و روش پژوهش او مقابله و مقایسه « میتوس » با «لوگوس» یعنی اسطوره با تفکر عقلانی است. او در بینش نقادانه خود درباره اسطوره سعی دارد عقاید مختلف را در نظام خود جای دهد. از دیدگاه او اسطوره فقط معنایی دینی ندارد، بلکه مدلولی کیهانی را نیز داراست.

کاسیرر شناخت شناسی کانت را گسترش می دهد که نه فقط نسبیت خاص و عام اینشتین و مکانیک کوانتوم، بلکه زبان، فلسفه هنر، ادبیات و نیز فلسفه اسطوره شناسی را هم در برمی گیرد. او همچنین اسطوره را شیوه خاصی از عینیت بخشیدن به جهان می داند و اسطوره را شکل معینی از تجربه دانسته و تفسیر می کند.
; در قسمت دوم آنچه بیشتر مورد توجه است بعد متافیزیکی رنگ به عنوان یک صورت سمبولیک در معماری آئینی است و بیشتر نزدیک به دیدگاهی است که « رودولف اوتو » آن را تعریف می کند. « اوتو » واژه ای به نام « نومن » را مطرح می سازد که از آن به عنوان یک موجود ماوراء طبیعی، اراده الهی و تعابیری از این قبیل یاد می کند. او تجلی نومن را با هماهنگی اضدادی نظیر دفع و کشش، جلال و جمال و ; می داند و « میت » را یکی از وجود اصلی نومن می داند.
چنین برداشتی از اسطوره خصوصاً از دیدگاه دینی قابل تامل است، اما لازم به ذکر است که هر یک از این دیدگاه ها در جایگاه خود نیاز به نگرشی ژرف دارد و بعضاً چنان در هم تنیده اند که تفکیک آنها ناممکن می نماید، چنانکه منظور از این تقسیم بندی نیز جدایی و انفصال این دیدگاه ها به طور صرف نیست، همانگونه که کاسیرر نیز در دستگاه شناخت شناسی خود متافیزیک که سوژه این اسطوره را به تعبیر خودش « تکوین خدا » می داند از یاد نبرده و به آن توجه داشته است.

« اسطوره و صورت های سمبولیک »
الف) اعداد اسطوره ای و رنگ ها:
عدد یکی از مضامین صوری است که بر ساختار جهان اسطوره حاکم است، در سیستم شناخت تئوریک کاسیرر، عدد حلقه رابط مهمی است که می تواند در مورد گوناگون ترین و نامشابه ترین محتویات به کار رود و از این طریق آنها را به وحدت مفهومی برساند. در سمبولیسم رنگ های سه، چهار و هفت دارای جوهریت اسطوره ای- دینی هستند. از این دیدگاه سه به عنوان عدد و به عنوان مثلث در هندسه معرف بنیادی از روح، جان و جسم است، که تمامی مخلوقات را به وجود می آورد و چهار (چهار رنگ که عبارتند از رنگ های اولیه در چشم) نمایانگر مربع در هندسه و همچنین کیفیات تاثیرگذار طبیعت (سرما، گرما، رطوبت، خورشید)،کیفیات تاثیرگذار فصول سال، کیفیات تاثیرگذار ماده (آتش، آب، هوا، خاک)، چهار جهت اصلی و نمونه هایی از این دست که پیامد آن عدد زوج چهار که مونث است، به همراه سه، اصل مذکر، هفت را که رمز کمال مطلق است پدیدار می کنند. این اعداد دارای تجربیات مختلفی در معماری نیز هستند که همراه با دیگر مضامین اسطوره ای است.

تقدس عدد هفت (سمبولی از تخته هفت رنگ) از کهن ترین گهواره فرهنگ بشری در بین النهرین به همه جهات ساطع شده است و این عدد از دیرباز مورد توجه خاص اقوام و ملل بوده و اغلب در امور اهریمنی و شر به کار رفته است. قدیمی ترین قومی که به هفت توجه کرده اند قوم سومر است، زیرا آنان برای اولین بار متوجه سیارات شدند و آنها را به صورت ارباب انواع می پرستیدند.

قداست عدد هفت در آیین مهری نیز سبب شده که مدارج رسیدن به کمال در این آئین همانند تصوف دوره اسلامی، هفت مرحله باشد. در تاریخ ایران این عدد توجه شایانی دارد: پایتخت مادها در قلعه همدان، دورتادورش هفت دیوار بود، قبر کوروش در دشت مرغاب بر روی یک صفه قرار گرفته که بر هفت سنگ مرمر استوار است و هفت پله دارد. در نوروز کهن روی سفره هفت شاخه از درخت های مقدس (زیتون، بید، انار و ;) می گذاشتند و در هفت پیاله سکه سفید و نو می انداختند. هفت سین در سفره نوروز بازمانده این رسم کهن است.

در شاهنامه هفت خان سرگذشت رستم است هنگامی که برای نجات کیکاووس به مازندران می رود و هفت آفت بزرگ را از بین می برد. همچنین مطابق تورات آفرینش عالم در شش روز تمام شد و روز هفتم خداوند به آرامش و استراحت گذراند و ;

ب) اسطوره های ایرانی و رنگ:
تجلی اسطوره در ایران باستان خاصه با طلیعه زردشت و تبلور فره ایزدی (اهورامزدا) و آیین های خاص آن بیش از پیش نمایان شد و جاودانگی اساطیر براساس مفاهیم و تعالیم زردشت ضمان بیشتری یافت.

در مواجهه خود با اساطیر ایرانی ودر مبحث اسطوره شناسی رنگ ها، دو رنگ سرخ (سمبولی از آتش) و آبی (تجلی لوتوس) را شاید بتوان بیش از دیگر رنگ ها متضمن محتوایی اسطوره ای (و تا حد زیادی آیینی) دانست، براین اساس آتش مقدس که فرزند اهورامزدا دانسته می شد، سرخی آن از سمبول های ماندگار این دوران کهن به شمار می آید و به همین دلیل است که ما خصوصاً در قبل از اسلام رنگ سرخ را دارای مضامین اسطوره ای زیادی می بینیم.
آیین چهارشنبه سوری که یادگار این دوران است، خود بیانگر جایگاهی است که سرخی (آتش) نزد ایرانیان داشته است. آنان قبل از نوروز به آتشکده می رفتند و معتقد بودند در این روز فروهرهای نیاکان به زمین می آیند و آتش راهنمای آنهاست.

همچنین در اسطوره های ایرانی گاهی رنگ سرخ به عنوان نمودی از خون، مظهر باروری آورده شده است، چنانکه پس از رفتن سیاوش به توران زمین و ازدواج او با فرنگیس و پادشاهی او و در نهایت کشته شدن او، از خون او گیاه (مظهر باروری) به وجود می آید.

از دیگر مضامین آشنا و سنتی ایرانی نیلوفر آبی است است (حتی اهورامزدا) نیز بارها با یک شکوفه نیلوفر آبی نمایش داده شده است) که تقدس و گستره آسمانی آن را بعد از اسلام نیز به وفور نمایان می بینیم.

در روایات کهن ایرانی گل نیلوفر آبی را جای نگهداری فر زردشت که در آب نگهداری می شد می دانستند. آبی و در گفتاری دیگر، نیلوفرآبی برخلاف رنگ سرخ بعد از اسلام نیز به کرات خصوصاً در کاشیکاری ها به همراه درخت مقدس از مضمون های آشنا و سنتی طرح های عصر اسلامی به شمار می رود. نیلوفر، نیلپر، لوتوس و ; در فارسی گل آبزاد یا گل زندگی نامیده می شود. در اساطیر کهن هندی نیلوفریکی از نشانه های بزرگ آفرینش و از نشانه های ایزدان بانوان معروف هند به شمار می رفته است. در اساطیر ایرانی نیلوفر، گل ناهید به شمار می رفته و ناهید تصویر اصلی مادینه هستی در روایات دینی ایران قدیم بوده است. رنگ کبود نیلوفرعلاوه برتصاویر معمولی گاهی مظهر ماتم و عزا به حساب آمده است:

و آنگاه بانوی پرغرور عشق خود را دیدم
در آستانه پرنیلوفر باران
که پیرهنش دستخوش بادی شوخ بود
و آنگاه بانوی پرغرور باران
در آستانه نیلوفرها
که از سفر دشوار آسمان باز می آید (احمد شاملو)
صادق هدایت در نثر سوررئال خود، بوف کور، مکرراً از گل نیلوفر آبی سخن رانده است:
« ; روبه روی او دختری با لباس سیاه بلند خم شده به او گل نیلوفر آبی تعارف می کرد و ; »
نمونه ها و مصادیق اسطوره های کهن، چه در ادبیات و چه در معماری قابل مشاهده است، به طوری که مقولاتی نظیر تضاد رنگ ها، تعادل رنگ ها، هماهنگی رنگ ها و مواردی از این دست در این نمونه ها شایان توجه است؛ مثلاً در مقوله تضاد رنگ ها که نمایان ترین تجلی آن به صورت دو رنگ سیاه و سفید مطرح می شود باز در بوف کور مشاهده می کنیم که « هدایت » بارها و بارها از ثنویت ظاهری سیاه و سفید گفته و رنج و عذاب روح تامه بشری را که به دو جزء تقسیم شده و سرگشته و در جستجوی رسیدن به یگانگی است، بیان کرده است:

من این جزیره سرگردان را
از انقلاب اقیانوس
و انفجار کوه گذر داده ام
و تکه تکه شدن راز آن وجود متحدی بود
که از حقیرترین ذره هایش آفتاب به دنیا آمد (فروغ فرخزاد)
به تعبیر سیروس شیما، بوف کور گلایه ای است از این کثرت و ثنویت به انزوا کشیده، بوف کور داستان مرد است و روان زنانه درونش (آنیما) به طوری که سیاه نماد آنیماست و حکایت از پررمزو راز بودن و ناخودآگاه بودن آن دارد همچنان که yin به رنگ سیاه است.

متافیزیک صورت های سمبولیک (اسطوره دینی):
از جایگاه ساحت قدسی هنر، رنگ ها متضمن مراتبی هستند و آنها را نماد حالات و مراتب وجود در عالم می دانند. نجم الدین رازی در مرصادالعباد، مقام نفس را دارای نور ازرق، حاصل ترکیب نور روح با ظلمت نفس می داند ; با زیاد شدن نور روح و کم شدن ظلمت نفس نور سرخ مشاهده می شود و با غلبه کردن نور روح، زرد پدیدار می گردد. پایان یافتن ظلمت نفس نور سفید و حاصل آمیخته شدن نور روح با صفای دل نور سبز است و آخرین مرحله و با صاف شدن کامل دل، نوری چون نور خورشید نمایان می گردد.

همچنین به هر یک از هفت اندام لطیف و هفت پیامبر وجود مطابق با اینکه عارف به چه مرحله ای از شهود رسیده باشد رنگی خاص را متصف دانسته اند، چنانکه:
1) لطیفه قالبیه که عبارت است از اندام جسمی لطیف و آدم وجود رنگ خاکستری دارد
2) لطیفه نفسیه یا نفس فرومایه، نوع وجود و به رنگ آبی است.
3) لطیفه قلبیه پایگاه من معنوی است و ابراهیم وجود و به رنگ سرخ است.
4) اندام ذکر و مناجات، موسی وجودند و سفیدند.

5) لطیفه خفیه مرکز سر است و عیسی وجود نام دارد و رنگ خاص آن اسود نورانی است.
6) لطیفه روحیه مرکز روح است و داوود وجود نام دارد و به رنگ زرد است.
7) لطیفه حنفیه است که مرکز الهی است و محمد نام دارد و به رنگ سبز است. سبز درخشان یا به رنگ زمرد به عقیده کوربن، رنگ سبز مناسب ترین رنگ ها برای بیان سرغیب الغیوب است.

رنگ در معماری آئینی: اسلام و مسیحیت
در میان ادیان ابراهیمی، اسلام و مسیحیت توجه بیشتری به مقوله هنر دینی و مبانی سمبولیک آن معطوف داشته اند و بروز آن در معماری مذهبی هر یک نیز قابل مشاهده است. توجه به این مضامین به اندازه ای است که در عهد عتیق خداوند به موسی دستور می دهد که لباس کاهنان را از نخ های آبی، ارغوانی، قرمز و رشته های طلایی فراهم کند; در شرح زندگی پاتریک مقدس اشاره ای است به این که موسی هشت رنگ در لباس روحانی هارون نهاد. باید این هشت رنگ که همه رمز و نقش اند در جامه های روحانی پیدا گردد. پس آمده است: چون کشیش به رنگ زرد نگاه کند در می یابد که جسمش چیزی جز خاک و غبار نیست و نیز رنگ آبی که در لباس هارون جای داشت فرمانی به او بود که لذات دنیوی را از دل براند. آبی رنگ آسمان و پذیرفته شده برای جشن های فرشتگان است، آبی آیت صلح، آگاهی، دوراندیشی مسیحی و عشق به جمال است.

ریزش نور از پنجره های کلیساهای گوتیک، اوج تجلی نور و رنگ و رمزپردازی آنها در آیین مسیحی است. شیشه های رنگی کلیساهای گوتیک را گشایشی به سوی بهشت توصیف کرده اند. بورکهات در نوشته های خود چنین بیان می کند: « نوری که توسط شیشه های رنگین شکسته شده دیگر نارسیدگی وخامی دنیای بیرون نیست؛ بلکه امید است و سعادت ابدی ».

در عین حال رنگ آن شیشه بند خود به نور تبدیل شده یا به بیانی صریح تر، روشنایی روز به وساطت رنگ شفاف و درخشان شیشه، غنای درونی خود را برآفتاب می اندازد. رنگ غالب در شیشه بند منقوش آبی است که نمودگار ژرفا و آرامش آسمان است وبه طورکلی کاراکتر اسرارآمیز رنگ آبی عمدتاً به صورت سکوت و آرامش جلوه می کند و اغلب اوقات رنگ لباس حضرت مریم با رنگ آبی رنگ آمیزی شده است. در شیشه بندهای منقوش، رنگ های قرمز، زرد و سبز که کمتر به کار می رود، گرانمایه تر می نماید و تصور ستارگان، گل ها، در و گوهر یا قطرات خون مسیح را به خاطر می آورد و به همین جهت است که خصوصاً رنگ قرمز در مسیحیت از جایگاه ویژه ای برخوردار است و خون (شراب) مسیح قداست تاریخی خود را جاودان نموده است.

رنگ طلایی نیزکه خصوصاً بعد از رسمیت یافتن آیین مسیح توسط کنستانتین، به دلیل اشرافی بودنش نمود فراوان یافت، از رنگ هایی است که در مسیحیت بسیار شایان توجه است به گونه ای که حتی زرگری به عنوان شریف ترین حرفه ابدی در خدمت کلیسا دانسته شده است.

در اسلام سمبولیسم سبز، متضمن عالی ترین معانی عرفانی است و بالاخص در اطراف نام خضر (ع) تجلی می کند، خضر سبزپوش جاوید است. عطار در منطق الطیر از قول طوطی می گوید:
خضر مرغانم از آنم سبزپوش

تا توانم کرد آب خضرنوش
و مقصود از آب خضر، آب حیات است. خضر خود پیامبری است که از آب حیات خورده و زندگی جاوید پیدا کرده است. به او هماره سبز و نیز سبزگون هم می گویند. در عقل سرخ پیر به سالک می گوید: « اگر در طلب چشمه آب زندگانی هستی خضروار پای افراز در پای کن که همان آشنایی با رازی است که به کمک آن می توان از کوه قاف گذشت و به سرچشمه زندگی رسید. »
من در این زندان آهن مانده باز
ز آرزوی آب خضرم در گذار
همچنین در اسلام رنگ سبز به صورت امید، باروری و ابدیت است که دو بعد ذاتی آن، گذشته (آبی) و آینده (زرد) می باشد و در تضاد با آن زمان حال (قرمز) نشان داده شده است.

براساس سنت، هنگام نزول وحی افق به رنگ سبز در می آمد اما در زمان معراج، پیامبر اکرم در آخرین مرحله سفر خود به حضور پروردگار با پارچه دیبای سبزی موسوم به رف رف که از آسمان آویزان بود عروج کرد. از امامان شیعه در مورد اهمیت رنگ سبز اقوال متعددی موجود است؛ برای مثال از قول امام علی النقی (ع) است که پروردگار این شال را از زمرد سبز ساخت، آسمان رنگ سبز خود را از این شال وام می گیرد; رنگ سیاه نیز در اسلام به همراه رنگ سبز، رنگ خاص اهل بیت دانسته شده است. رنگ سیاه نوری درخشان است که خود می تواند جلوه های نهان الهی را پیدا کند. رنگ سیاه نمادی است از فنا شدن خود، که شرط لازم برای متکامل شدن است. رنگ سیاه پوششی برای کعبه، راز وجود نور خدایی و رنگ الهی است. از نظرگاه شارح گلشن راز، سیاهی و تاریکی که در مرتبه ای برای ارباب کشف مشهود است همانا نور ذات مطلق است:
این فقر حقیقتی است الحق
آنجاست سوار وجه مطلق
شیشه فنا در این نیام است
آن نور سیه درین مقام است.
نور سیاه از نهایت قرب به حق برای آدمی ظاهر می شود. این حکایت از نهایت ظهور جمال حق می کند که سالک از شدت ظهور می سوزد، چنانکه سهروردی آب زندگانی را در ظلمات می جوید; همچنین سیاه را نماد اصل فرا وجودی دانسته و آن را وجود مطلق به مفهوم متعارف هم بالاتر قرار داده اند.
رنگ و نور:
رد سده 7 ق. م زردشت در کتاب مقدس اوستا به پیروان وارسته خود وعده می داد که به باغ بهشت یا مینو، منور به نوری ناب، تجزیه پذیر و زاینده همه رنگ ها راه خواهند یافت و عده ای که در میانه سده 6 ه.ق مبنای حکمت متعالی شهاب الدین سهروردی قرار گرفت; در بینش اسلامی نیز رنگ در وهله نخست از دیدگاه روحانی در نظرگرفته شده است. آنچه معرف ثنویت نور و ظلمتی است که در نهان خلقت آسمانی وجود دارد بنابر بیان جلال الدین رومی دنیای رنگ نیز نمی تواند خالی از تضاد باشد و شگفتی در این است که رنگ از چیزی بدون رنگ نشات می گیرد:

شب نبد نور و ندیدی رنگ را
پس به ضد نور پیدا شد تو را
دیدن نور است آنگاه دید رنگ
وین به ضد نور دانی بی درنگ

آنچه بدون رنگ است نور محض، قلمرو سلطنت وجود منزه و یگانه مطلق است که در آن هیچ اجزایی وجود ندارد. غزالی سختی شناخت خدا را مربوط به درخشش او می داند و به سبب درخشش نور وجود اوست که توانایی ادراک او وجود ندارد. چنانکه درک نوری که در وراء رنگ ها تجلی می کند و رنگ ها توسط آن آشکار می شوند توسط متضادش میسر است و اگر توسط سایه « متضادش » پوشیده نمی شد، وجود آن قابل درک نبود ;. وجود نور مطلق نخستین، خدا، روشنایی جاوید و آشکاری به جهان می بخشد که همه چیز را به وجود می آورد و هرچیزی را درجهان از نور وجود او مشتق شده است:

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

تحقیق آماده راههای تقویت انشا نویسی در دانش آموزان

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

تحقیق رایگان ماهی دم شمشیری ( گروه ماهیان poecilidae )

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

تحقیق رایگان ماهی دم شمشیری ( گروه ماهیان poecilidae ) دارای 1 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق رایگان ماهی دم شمشیری ( گروه ماهیان poecilidae ) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق رایگان ماهی دم شمشیری ( گروه ماهیان poecilidae )،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق رایگان ماهی دم شمشیری ( گروه ماهیان poecilidae ) :

نام گروه ماهیان : poecilidae
نام خانواده: دم شمشیری
نام ماهیان : دم شمشیری (رنگهای مختلف)
طول حداکثر: 13 سانتی متر
سطح شنا: تمام سطوح آب
مکانهای جاگیری :میان تخته سنگهاو گیاهان آبزی
نور مناسب: روشن ، بدون تابش مستقیم آفتاب
همزیستی: سازگار با تمام ماهیان آکواریومی
تغذیه: غذای خشک
خصوصیات فیزیکوشیمیایی : دما 25درجه سانتی گراد - سختی آب 14 درجه - PH= 7.3
دشواری نگهداری: گروه 2
رفتار و نوع تولید مثل : زنده زا،این ماهی زیبااز محبوبترین ماهیان اکواریومی است. زائده شمشیر مانند ماهی نر را از ماده ها جدا میکند. حرکات زیبا و مهربانی این ماهی باعث شده است، توجه اکثر آکواریوم دارها به آن جلب شود. این ماهی به سرد شدن آب حساس است.

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >