سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله کند ذهنى کودکان

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله کند ذهنى کودکان دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله کند ذهنى کودکان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کند ذهنى کودکان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله کند ذهنى کودکان :

 

کند ذهنى کودکان

خطر آفرینى‌ها

مسأله دیگرى که در رابطه با این گروه قابل طرح است، مشکل آفرینى برخى از آنهاست. عده‌اى از روانشناسان نفس عقب‌ماندگى را عامل جرم معرفى کرده‌اند و گفته‌اند، کندذهنى مساوى با جرم‌آفرینى است. نظر دیگران این ادعا را رد مى‌کند. اساس جرم مربوط مى‌شود به شرایط نامساعدى که از نظر تربیت براى آنها وجود دارد. اینان آگاهى‌هاى لازم را ندارند، و درنتیجه تن به کارى مى‌دهند که عاقبت آن نامیمون است. ساده‌نگرى و ساده‌اندیشى و پرهیز از دوراندیشى و بکارگیرى خرد در این رابطه مؤثر است ( تحقیقات گدارد سهم نارسائى عقلى را در جرم بیشتر نشان مى‌دهد(.

اینان در مواردى آلت دست مى‌شوند و با اندک القاء و تملٌقى جذب رأى و نظر دیگران مى‌شوند و به انحرافات گوناگونى تن در مى‌دهند. نوع انحرافات و خطرآفرینى‌هایشان عبارتست از هتک‌ناموس، دزدی، آتش‌زدن، خراب‌کردن، اعمال خلاف قانون دیگر که آنها بدون شرم و حیا مرتکب آن مى‌شوند. حتى در انحرافات جنسى نیز آنها شرم و حیائى از خود بروز نمى‌دهند

اینان بعلت نادانى آثارى از خود باقى مى‌گذارند و زود دستگیر مى‌شوند و شاید همین‌امر باعث مى‌شود که درباره‌شان داورى شود، که کندذهنان مجرمند. افراد تیزهوش سعى‌دارند از خود آثارى برجاى نگذارند و گرفتار قانون نشوند.

 

 

علل و عوامل کند ذهنى

علل قبل از تولد

علل وراثتى

بدین معنى که فرزندان، بسیارى از صفات و ویژگى‌ها را از والدین و اجداد خویش به ارث مى‌برند. پاره‌اى از صفات مربوط به جنبه‌هاى روانى و استعدادى است. کودکان هوش خود را از پدر و مادر به ارث مى‌برند. این مطلب درباره بیش از درصد مردم صادق است که اگر والدین کودن و عقب‌مانده باشند فرزندان آنها هم واجد همان صفات و خصایص خواهند شد

همچنین در این زمینه از کم وزیاد شدن کروموزوم‌ها، بالابودن سن مادر، ازدواج کم‌خونى که در برخى از شرایط احتمال بارزشدن ضایعه در آن زیاد است، موجود ژن مغلوب از همان نوع در کروموزوم که سبب تقویت و بروز مى‌شود باید سخن گفت. این علل و عوامل کلاً داراى جنبه ژنتیک هستند.

علل مربوط به دوران رحم

دوران حیات رحمى دورانى سرنوشت‌ساز است. براساس پاره‌اى از روایات پایه‌هاى بدبختى یا خوشبختى کودک در آن دوره گذارده مى‌شود. عواملى که دراین دوره براى کندذهنى‌ها مؤثرند عبارتند از:

اعتیاد والدین به الکل که موجب مسمومیت جنین است، داروهاى شیمیائى مثل آرام‌بخش‌ها، تالید ومیدها، مصرف بسیار ویتامینA (آ)، و ویتامینK (کا)، عامل ارهاش خون، بیمارى یرقان مادر در دوران حمل، ابتلاى مادر به سرخجه در سه‌ماهه اول باردارى که باعث تخریب سلول‌ها شده و خون‌رسانى را به عقب مى‌اندازد، فساد جفت که عامل ویروسى و باکترى‌ها در آن دخالت دارد، هیجانات، ترس‌ها و اضطرابات مادر در دوران حمل و سرماخوردگى شدید مادر

از دیگر موارد عفونت تبخالى در جهازتناسلی، عامل لاغرى مادر در دوران حمل، تغذیه ناکافی، بى‌اشتهائى عصبى و روانى مادر، ابتلاى به سفلیس، عفونت‌هاى ویروسى مثل اوریون، آنفلوآنزا، تب‌هاى شدید و بصورت حاد، ضربه‌ها برشکم مادر، تأثیر اشعه ایکس روى تخم و نطفه در ماه‌هاى اول و ... است.

علل مربوط به حین تولد

لحظه تولد و کیفیت آن امرى مهم و سرنوشت‌ساز است. بخشى از مسائل آن عبارتنداز:

واردشدن ضربه‌مغزى بر نوزاد، فشار و صدمات وارده برسر، عفونت‌ها، خفگى نوزاد در حین تولد یا قطع تنفٌس، فقدان یا کمبود اکسیژن در این مورد، ... اصولاً زمان تولد مهم است درصد نقیصه‌هاى ذهنى مربوط به این مرحله است.

تولد نارس ( غرض آن تولدى است که وزن کودک کمتر از / کیلو باشد) سبب درصد نارسائى‌هاى ذهنى است زیرا سلسله اعصاب در آن رشد کافى ندارد. همچنین ضربان قلب کودک در حین تولد اگر کمتر از باشد نشان مى‌دهد که اکسیژن به مغز نمى‌رسد و این خود سبب نارسائى‌هائى ذهنى است.

علل مربوط به پس از تولد

عوامل مربوط به خود

غرض خود کودک است. کودک داراى یک محیط داخلى است. در محیط داخلى او عواملى هستند که در سرنوشت کودک مؤثرند. این عوامل عبارتند از:

عوامل غدٌه‌اى که مربوط مى‌شود به کم‌کارى یا پرکارى غدٌه‌ها و از جمله عدم کفایت غده تیروئید و پاراتیروئید.

صدمه مغزى بر کودک بعلت نرسیدن اکسیژن کافى به مغز، تورم مغزی، فساد سلول‌هاى مغزی

عوامل طبیعى و ساختى خودش چون افت‌هوشى به دلایل گوناگون.

کم‌خونى و خشکى پوست و اختلال در استخوان که خود زمینه‌ساز نقصان ذهنى است.

عوامل مربوط به محیط

و غرض از محیط مجموعه شرایط و عواملى است که فرد را در خود شناور کرده و تحت‌تأثیر قرار مى‌دهد. در این زمینه از عواملى مى‌توان بحث کرد که عبارتنداز:

- عامل بیمارى‌ها مخصوصاً بیمارى مننژیت، سفلیس، ضربه‌ها، بیمارى‌هاى عفونتى و انگلى فقدان آنزیم‌ها در بدن، فلج مغزی.

- عامل غذا، سوخت‌وساز، مسمومیت‌ها. حدود تا درصد نارسائى‌ها مربوط به عوامل متابولیک است. مخصوصاً اختلال در سوخت‌وساز پروتئین‌ها و موادقندی، چربیها.

- عامل دوا مخصوصاً داروهاى حاد و مسموم‌کننده، آنتى‌بیوتیک‌ها، هورمون‌هاى اضافه‌شده به غذاى گیاهی، مسمومیت با سرب.

- عامل محیط فرهنگى و مخصوصاً فقر فرهنگی، عدم آگاهى در القاء و تلقین‌ها که بطور غیرمستقیم اثر مى‌گذارند.

- عامل عاطفى مثل عدم پذیرش‌ها، عدم‌ تفاهم‌ها و جو نامساعد، طردشدگی

- عامل اقتصادی، فقر و محرومیت شدید، هوسمندى و عدم‌ارضاء آن.

- عامل تربیت، نوع انضباط و امر ونهى‌ها، تنبیهات سخت و شکننده، بى‌اعتنائى به کودک و نقص والدین در روابط

- و حتى عواملى چون عامل جغرافیا، بررسى‌ها نشان ‌داده‌اند عقب‌ماندگى ذهنى در مناطق جنوب کمتر از مناطق شمال است.

امکان بازسازى

سخن این است که آیا بازسازى امکان دارد یا نه؟ در این مورد باید گفت متأسفانه در آنچه که به عوامل ارثى و ژنتیک مربوط مى‌شوند پاسخ مثبتى نداریم که عرضه کنیم.

درباره برخى از آنها که معمولاً براثر شرایط محیطى دچار چنین وضعى شده‌اند باید گفت اگر اینان از تربیت و شرایط مساعدى برخوردار شوند مى‌توانند زندگى طبیعى و مناسبى داشته باشند و کمتر سربار اجتماع شوند. اگر این امر ناشى از عضو و غدٌه‌اى باشد قابلیت درمان بیشتر است.

اساس و شرایط تربیت

در همه‌حال اینان در هر سطحى که باشند بشرط تربیت‌پذیرى باید تربیت شوند. حق آنها در رابطه با والدین و اجتماع از بین نمى‌رود. بهر میزانى که قابل‌اخذ باشند باید به آنها چیزى داد و زمینه را براى رشد و استقلال نسبى آنها فراهم کرد

در تربیت آنها اصل برفراهم آوردن موجباتى است که آنها بتوانند از هوش مختصر خود بیشترین استفاده را بکنند و در حد و سطح خود از نیازمندى بدرآیند. ما درسایه بکارگیرى روش‌هاى خاصى مى‌توانیم هرکس را در هر وضعى که هست یک درجه بالاتر آوریم. اگر کودکى ساله در حد یک بچه ساله مى‌فهمد مى‌توان کارى کرد که در حد یک کودک ساله بفهمد و این مسأله بسیار مهمى است.

همچنین اینگونه کودکان به عشق و محبت بیشترى نیاز دارند، محتاج سرپرستی، حمایت و هدایت زیادترى هستند. والدین و مربیان این جنبه‌ها را نباید از آنان دریغ دارند

تربیت در خانواده

شاید برخى از پدران و مادران براى راحت بودن خود و ندیدن عامل مزاحم در برابر خود سعى دارند که بمحض احساس عقب‌ماندگى فرزندان آنها را به مؤسسات و سازمان‌هاى سرپرستى کودکان عقب‌مانده بسپارند. در حالیکه این اقدام به زیان آنهاست.

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله معضلات دنیای مدرن از نظر ماکس وبر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله معضلات دنیای مدرن از نظر ماکس وبر دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله معضلات دنیای مدرن از نظر ماکس وبر کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله معضلات دنیای مدرن از نظر ماکس وبر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله معضلات دنیای مدرن از نظر ماکس وبر :

مقدمه

برخلاف انتظار، دنیای مدرن آنگونه که انسانها در ابتدا توقع داشتند به پیش نرفـت؛ دنیـای جدید و پیشرفته با مشکلات و آسیبهایی همراه بـوده کـه در کـانون توجـه بسـیاری قـرار گرفته است. بررسی دیدگاههای مختلف در مورد معضلات دنیای مدرن کاری بس دشـوار و طاقتفرسایی است که در یک مقاله امکان آن فراهم نیست. لذا در این نوشتار دیـدگاه وبـر در مورد معضلات و تنگناهای دنیای مدرن تحلیل و بررسی می شود. بنابراین، پرسـش ایـن نوشتار آن است که از نظر وبر ریشه معضلات دنیای جدید کدام اند؟ از نظر وبر بـرای فهـم معضلات دنیای مدرن، باید مهمترین خصوصیت آن را شناخت. از دیدگاه او ویژگی اصـلی دوران مـدرن »خــردورزی«، » عقلانیــت« و مهــمتــر از همـه »وهــمزدایــی از جهــان« اســت. »خردورزی و عقلانیت و مهمتر از ایندو، “وهمزدایی از جهـان” ویژگـیهـایی هسـتند کـه سرنوشت جامعه زمانه را ترسیم میکنند1« مطابق عبارت مذکور، در مقام تحلیـل و تعریـف میتوان »خردورزی«، »عقلانیشدن« و »افسونزدایی از جهان« را از همـدیگر تفکیـک کـرد، ولی درواقع آنها سه منظر از یک واقعیتاند. به بیان دیگر، خردورزی و افسـونزدایـی ثمـره عقلانیت مدرن است نه چیزی غیر از آن . بر همین اسـاس، محـور ایـن نوشـتار »عقلانیـ ت« است. تلقی درست از عقلانیت در آرای وبر تا حد زیـادی مـا را در فهـم معضـلات دنیـای جدید کمک خواهد کرد. آنچه ضرورت این سنخ نوشتار را مدلل مـیسـازد ایـن اسـت کـه افرادی چون وبر که در متن دنیای جدید زیسته اند، بـهخـوبی مشـکلات و معضـلات آن را درک نموده و به نقد آن پرداخته اند. فهم معضلات دنیای مـدرن از منظـر افـرادی کـه خـود زمانی مدافع آن بوده اند، به ما کمک می کند که کورکورانه همان راهی را نرویم که دیگران از رفتن آن پیشمان اند. این نوشتار در حد خود، کار جدیدی است و نویسنده در بررسی خـود به سابقه ای دست نیافته است. ایـن نوشـتار بـا اسـتفاده از روش اسـتدلالی و بـا اسـتفاده از تکنیک تحلیل متن به فرجام رسیده است.

معنای عقلانیت

به منظـور مشـخص شـدن عقلانیـت در اندیشـه وبـر ابتـدا معـانی عقلانیـ ت و مهـمتـرین خصوصیت عقلانیت مدرن بررسی می شود. مراجعه به آرای وبر نشـان مـیدهـد کـه وی از صور مختلف عقلانیت بحث کرده است. وی عقلانیت را به شـکل خاصـی محـدود نکـرده

معضلات دنیای مدرن از نظر ماکس وبر 551

است؛ اگرچه در تحلیل نهایی همه آنها با یکدیگر پیوند جـداییناپـذیر دارنـد . 2 از نظـر وبـر عقلانیت یک امراملاًک نسبی است؛ یک باور یا یک کنش از یک منظر ممکن است عقلانـی

و از منظر دیگر غیرعقلانی باشد. برای مثال، جذبه عارفانه از یک منظـر عقلانـی و از منظـر دیگراملاًک غیرعقلانی است. نه تنها گرایشهای دینی بلکه عقلانی بـودن حیـات اقتصـادی، فنی، تحقیقات علمی، آموزشهای نظامی، قانونی و مدیریت بسته به هدف ممکـن اسـت از یک منظر عقلانی و از منظر دیگراملاًک غیرعقلانی باشد.3 تعاریف متعدد از عقلانیـت ارائـه شده است، اما معنای اصلی عقلانیت در نظر وبر عبارت است از: »تسلط فزاینده بر واقعیـت

و دست یافتن روشمند به هدفی مشخص و عملی به کمک محاسـبه و ابزارهـای مناسـب4« مهمترین پرسش که در اینجا مطرح میشود آن است که این نوع عقلانیت چگونه آغاز شد؟ جوامع مدرن چگونه به این نوع عقلانیت دست یافتهاند؟ به منظور پاسخ دادن به این پرسش فرایند عقلانی شدن بررسی میشود.

فرایند عقلانی شدن جهان

درک درست فرایند عقلانی شدن و شکلگیری تمدن تجدد ارتباط وثیق بـا دیـدگاه وبـر در مورد تحولات عمده تاریخ دارد. طبق قرائت معروف، محرک اصلی تاریخ گسترش عقلانیت و خروج انسان از سلطه جهل و خرافات است. البته میتوان تفسـ یر دیگـری نیـز از دیـدگاه وبر ارائه نمود . مطابق این تفسیر عامل اصلی حرکت تاریخ، تضاد انسان با محیط یا تضاد بـا شرایط هستی انسانی است. این برداشت ملهم از تعریف وبر از عقلانیت است. از نظـر وبـر عقلانیت اعم از عملی و نظری عبارت است تسلطاز: » نظریِ فرایند بـر واقعیـت، از طریـق

مفاهیم متزایداً دقیق و انتزاعی و تحصیلِ روشمند هدف مفروض و معینِ عملی، بـهوسـیله محاسبه متزایداً دققی ابزارهایِ باکفایت5«

مطابق تعریف مذکور کارکرد یا غایت عقلانیت، ایجاد امکان برای پاسخگویی بـه نیازهـا یا مشکلات ناشی از ناسازگاری و تضاد شرایط هستی انسانی و محیط پیرامونی یـا مانعیـت آنها برای دستیابی به خواسته ها و مقاصـد انسـانی اسـت. بنـابر ایـن تلقـ ی، انسـان در ادوار مختلف تاریخ برای حل معضلات خود از ابزارهای مختلـف اسـتفاده کـرده اسـت . در یـک دوران از جادو، در دوران دیگر از دین و درنهایت از عقلانیت بهره جسته است. از نظر وبـر دو اتفاق عمده در تاریخ رخ داد تا عقلانیت مدرن به منصـه ظهـور برسـد. مراحـل مـذکور

651 ، سال دوم، شماره دوم، بهار 0931

تمایز دین از جادو و متولد شدن عقلانیـت در دامـن دیـن اسـت. از نظـر او نخسـتین گـام عقلانی شدن مرحله تفکیک دین از جادو است . به عقیده وبر و دیگر جامعـهشناسـان دیـن، انسان ها در سپیدهدم تاریخ با استفاده از جادو و ابزارهای جادویی و بـا توسـل بـه دمـونهـا (demon ) نیازهای بنیادی زندگی شان را تأمین می کردند. ولی به مرور از ایـن مرحلـه عبـور کردند و به دامن دین چنگ انداختند. عبور از مرحلـه جـادو و چنـگ زدن بـه دامـن دیـن، نخستین مرحله عقلانی شدن تاریخ است. عبور از دمـون هـا بـه خـدایان، نخسـتین مرحلـه عقلانی شدن بود که با ظهور ادیان رخ داد. در فرایند حرکت جهان به سمت عقلانی شـدن، دین نه تنها در برابر جادو قد علم نمود، بلکه از درون مدام به بازسـازی باورهـای خـود نیـز مبادرت ورزید . عالمان دین همواره در پی آن بودند که باورهای دینی را عقلانی کننـد. ایـن امر زمینه شکلگیری عقلانیت مدرن را فراهم آورد. یعنی دومین مرحله عقلانی شدن از این طریق فعلیت یافت. مرحلهای که براساس علم، اقتصاد و سیاست انجام شـد. وبـر در کتـاب

جامعه شناسی دین و در کتاب اخلاق پروتستان و روح سرمایه داری به این مطلب اشاره نموده است. برای نمونه، او می گوید: »یکی از عناصر پایهای روح سرمایهداری جدید، بلکه روحیـه کل فرهنگ جدید، یعنی سلوک عقلانی مبتنـی بـر ایـده تکلیـف، از روحیـه ریاضـتگـری مسیحی سر برون آورد6«

در مورد دیگر نیز وبر تصریح کرده که عقلانیت مدرن، محصول تلاشهای حاملان دین و تفکر عقلانی سکولار بوده است:

این فرایند تاریخی بزرگ (عقلانی شدن) در توسعه ادیان، یعنی برچیده شدن کامل بسـاط جادوگری در دنیا توسط پیامبران عبری باستان، به همراه تفکـر علمـی یونانیـان کـه همـه ابزارهای جادویی برای رستگاری را به عنوان خرافات و معصیت باطل کرده بود، در اینجـا به پایان منطقی خودش رسید. پیوریتنهای اصیل حتی تشریفات مذهبی کفن و دفن را کنار گذاشته و عزیزترین افراد خانواده خود را بدون مراسم مذهبی دفـن مـیکردنـد تـا مبـادا خرافات و اعتقادات جادویی در ایمان آنها رخنه کند.7

از نظر وبر نقش ادیان در بسط عقلانیت یکسان نبوده است؛ چنانکـه کاتولیـک هـا کمتـر از پیوریتن ها در عقلانی نمودن زندگی و جادوزدایی نقش آفریده اند.8 نتیجه سخن پـیشگفتـه این است که از نظر وبر انسان در حل مسائل زندگی خود در هر مرحله از ابزارهای عقلانـی متناسب با آن شرایط استفاده نموده است. در نخستین مرحله معرفت جادویی حاکم بوده که

معضلات دنیای مدرن از نظر ماکس وبر 751

بهتدریج به دین تبدیل شده و از متن معرفت دینی معرفت علمی و عقلانی مدرن پدید آمده است. از نظر وبر تفاوت جادو و دین با عقلانیـت مـدرن در ایـن اسـت کـه جـادو و دیـ ن عقلانی نیست، بلکه تفاوت در تلقیشان از عقلانیت است؛ آنچه این دو نوع عقلانیـت را از همدیگر متمایز میسازد این است که عقلانیت جادو و دین به دنبال تبیـین روابـط عـادی و معمول یا مکرر روزمره نیستند، بلکه در پی فهم پدیدههای استثنایی و نـامنظم انـد. از منظـر جادو و دین، علت ها یا وسایل مطلوبآنهایی، هستند که برخلاف امور روزمـره و معمـول، واجد ویژگیهای استثنایی و خصلتهای متمایز از واقعیات عادی اند، ولـی علـم بـه تبیـین پدیدههای معمول میپردازد.9

ساحتهای عقلانی شدن

پاسونز ساحتهای عقلانی شدن از نظـر وبـر را بـه سـه عرصـه تفکیـک نمـوده اسـت کـه عبارتاند از:

1. عقلانی شدن معرفت و شناختها

در نخستین مرحله تلقی و تصور انسان از خود، جهان، خدا و دیگر امور متافیزیکی عقلانـی میشود. برداشتهای مفهومی انسان از خود و جهان است که جهـتگیـری بشـر را دربـاره جهان مشخص می کند و به آن مشروعیت میبخشد، به هدفهای او معنـا مـیدهـد و نظـام امور اخلاقی او را بیان می کند.10 در حقیقت مقصود از عقلانی شدن اندیشهها این است کـه اولاً انسان نگاه استقلالی به عالم ماده داشته باشد و در تحلیل حوادث و پدیدههای طبیعی و انسانی هیچگاه به چیزی بیـرون از طبیعـت ارجـاع ندهـد؛ گـویی طبیعـت در نگـهداشـتن،

گرداندن، مدیریت، تولید خود، ایجاد حوادث و سایر امور، خودکفاست و به چیزی بیرون از خود نیاز ندارد؛ ثانًی انسان تمام آگاهی و شناخت خود را به همین عالم محصور نمایـد و از ماسوای آن غفلت ورزد. وقتیکه عالم از مبدأ و منتهـای خـود بریـده لحـاظ شـد، آنچـه در درجه نخست اهمیت می یابد، تبیین وضعیت موجود و چگونگی اشیا است. سرآغاز عقلانی شدن اندیشه ها را باید در فلسفه یونانیان و عقلانیت نظری نهفته در آن جسـت وجـو نمـود؛ زیرا در پی رواج تبیین عقلانی عالم، بهتدریج ارائه تفسیر دینی و الهی از جهان برچیده شـد. این نوع تفکر در پی ظهور اندیشه علمی جدید و عقلانیت نو، بهویژه در پی ظهور عقلانیت ابزاری، به اوج خود رسید. بنابراین، عقلانی شدن اندیشهها در قالب نگـاه علمـی و عقلانـی

851 ، سال دوم، شماره دوم، بهار 0931

به جهان طبیعی و انسانی و کنار گذاشتن هر چیز غیر از آن تحقق مییابد . به بیـان مختصـر، عقلانی شدن اندیشه یعنی جایگزینی تدریجی آگاهی و معرفت جادویی و دینی بـا معـارف تجربی، عقلانی و ابزارانگارانه.11

2. عقلانی شدن نظام هنجاری و معنایی جامعه

سطح دیگری که عقلانیت در آن نفوذ نموده، نظام هنجاری یا نظم حاکم بر جامعـه اسـت 12 مقصود از این سطح یا بعد از عقلانیت، نظام معنایی و غایتشناختی جامعه است؛ نظامی که سمت و سوی رفتارهای اجتماعی و فردی افراد را مشخص میکنـد و بـه مسـائل بنیـادی و معضلات وجودی او پاسخ میدهد. از نظر وبرصرفاً جریانهای سکولار در عقلانـی شـدن نظم اجتماعی و معنایی جامعه اثرگذار نبودهاند، بلکه خود ادیان نیز در عقلانی نمـودن نظـام معنایی جامعه اثر بسزایی داشتهاند. به باور وبراساساً هدف اصلی پیـامبران و منجیـان ادانِیـ رستگاری، عقلانی نمودن کل روش زندگی است. مقصود از ادیان رستگاری آن ادیانی است که در پی رهایی از رنج اند. هرقدر جوهر این رنج متعالیتر و درونیتر و اصـولیتـر تصـور شود، کل زندگی عقلانیتر میشود؛ زیرا در این حالت، فراهم آوردن یک مـأمن دائـم بـرای افراد در مقابل رنج اهمیت بیشتری دارد.13 وبر مفهوم رستگاری را نیـز بـا موضـوع عقلانـی شدن حیات پیوند داده است. »مفهوم رستگاری به ذات خود مفهوم بسـ یار کهـن اسـت، بـه شرط آنکه آن را رهایی از اندوه و گرسنگی و خشک سالی و بیماری، و سـرانجام رهـایی از رنج و مرگ بدانیم. با وجود این، رستگاری تنها در جایی اهمیت یافت که »تصوری « نظـامیافتـه و عقلانی » از جهان« ارائه کرد و نماینده موضع خاصی در قبال جهان شد؛ چون معنـا و نیـز کیفیـت دلخواه و روان شناختی رستگاری بـه تصـویری از جهـان و اختیـار کـردن موضـعی در قبـال آن بستگی داشت14 . « از نظر وبر اوج عقلانی شدن نظام معنایی، تجدد است. نظام معنایی و نظم زندگی در دامن دین پرورش یافت ولی بعد از رسیدن به سن بلوغ به مادر خود پشـت کـرد و استقلال خود را اعلان نمود. درنتیجه مصائب و مشکلات جدیدی آفرید که خود از حـل آن ناتوان ماند؛ چیزی که وبر از آن به قفس آهنین تعبیر کرده است.

3. عقلانی شدن تعهدات انگیزشی

تصورات انسان از جهان نه تنها بر الگوهای اجتماعی و رفتاری اثرگذار است، بلکه بـر انـواع تعهدات انگیزشی و سطوح مختلف آن نیز اثر میگذارد. تعهدات انگیزشـیدر بعـد نظـری

معضلات دنیای مدرن از نظر ماکس وبر 951

به معنای اعتقاد به معتبر بودن شناختهای عقلانی و در بعد عملی، بـه معنـای عمـل نمـودن براساس شناخت عقلانی است. بنابراین، عقلانی شدن تعهدات در مرحله نخست به نظاممند شدن کل طرح زندگی و برداشت انسان از کائنات دلالت دارد؛ در قدم بعـد از نحـوه رفتـار انسان در داخل همین چارچوب مشخص شده، حکایت دارد.15

به بیان دیگر، جوهر عقلانـی شـدن تعهـدات انگیزشـ ی پذیرفتـه شـدن عقـل بـهعنـوان راهنمایی زندگی است. این، مهمترین اتفاقی است که در عقلانی شدن انگیزهها رخ میدهد؛ زیرا عقلانی شدن انگیزهها در معقول ترین چهرهاش به این اسـتدلال تمسـک مـینمایـد کـه عقل می تواند خوبی و بدی اعمال را کشف کند و انگیزههای خـوب و بـد را در اختیـار مـا قرار بدهد ودیگر به خدا و دین حاجت نیست و اگر به عقلِ تنها اکتفا و اتکا کنیم زندگیما آباد خواهد بود و زیانی متوجه ما نخواهد شد؛ چه عمل ما با خواست دین یا جـادو منطبـق باشد و چه نباشد؛ لذا سامان یافتن زندگی بر پایه عقل هیچ زیـانی در پـی نخواهـد داشـت. بنابراین، عقلانی شدن انگیزه ها یعنی اتکا به عقل در تمام امور دنیوی و حیـات ایـنجهـانی خود. درنتیجه دین و توسل به امور ماورای طبیعه خواه بهمثابه راهی برای شناخت جهان یـا به عنوان پشتوانهای عاطفی شخصی رو به افول می گذارد و قلمرو آن محدود میشـود؛ زیـرا عمل دینی در مورد امور دنیایی بهمثابه مهمترین هدف زندگی واجد اهمیت چندانی نیست.

از نظر وبر عقلانی شدن معرفت و شناختها مهمترین بخش فرایند عقلانی شدن اسـت هک هزاران سال تمدن غرب با آن مواجه بوده و امروز معمولاً با نگرش بسیار منفـی ارزیـابی میشود . مقصود وبر از عقلانی شدن دانش و معرفت، افزایش فزاینده دانش دربـاره شـرایط زندگی نیست؛ زیرا علم و آگاهی گذشتگان نسبت به شرایط و ابزار زندگیشان بیشتر از مـا بوده است. بنابراین، معنای عقلانی شدن دانش چیزی جز »وهمزدایـی از جهـان و نفـی هـر نوع نیروی اسرارآمیز و غیرقابل محاسبه از جهان« نیست. از آنجـا کـه در گذشـته جهـان در سلطه نیروهای مرموزی چون ارواح بود، از ابزارهایی مانند جادو و سحر اسـتفاده مـیشـد. ولی پس از وهمزدایی از جهان ابزارهای فنی و روشهای محاسبه جـای ابزارهـای کهـن را گرفته است.16

به بیان دیگر، از نظر وبر مهمترین مصداق عقلانی شـدن معرفـت، علـم جدیـد و قـرار گرفتن تبیین علمی و عقلی به جای تبیینهـای اسـطوره ای اسـت؛ یعنـی نظـام منـد نمـودن

061 ، سال دوم، شماره دوم، بهار 0931

جهان بینی ها و اسلوب بندی عقایـد و باورهـای مـذهبی و رد و انکـار افسـانه و خرافـات و موهومات است. این سنخ عقلانی شدن از طریق برنامـه انتقـاد از خـود بـا هـدف غلبـه بـر تناقضات و جهت دادن به کنش به سوی فعالیتهای دنیوی صورت میگیـرد. از همـین رو،

از نظر وبر عقلانیت حاکم بر علم با عقلانیت دینی سـازگار نیسـت و نخسـتین پـیش شـرط زندگی مبتنی بر دین، رهایی از عقلانیت و ذهنگرایی علم است.17 آنچه بیش از همه به این تعارض شدت بخشیده این است که تعارض علـم و دیـن بـه صـورت مشـخص در جـایی برجسته میشود که دانش عقلانی و تجربی بهطور مستمر از جهان افسونزدایی میکند.

پیامدهای عقلانی شدن

یکی از مباحث درخور بررسی در اندیشه وبر، توجه به پیامدهای عقلانی شدن است. از نظر وبر عقلانی شدن جهان پیامدهایی داشته که به برخی آنها اشاره میشود:

1. افسونزدایی از جهان

کلیترین و فراگیرترین موفقیت عقلانی شدن، افسونزدایی از جهان است؛ افسونی که رابطه انسان و جهان را در گذشته فراگرفته بود. پس از زدودن این افسون، باید در جسـتوجـوی معنای جدید برای زندگی باشیم. از همین رو، وبر بهدنبال فهم معنای علـم بـهعنـوان عامـل محتمل معنابخشی به زندگی بود . به دلیل سلطه عقلانی شدن، تمـام اهـداف انسـانی معنـای عینی خود را از دست دادهاند و در وضعیت فعلی اهداف زندگی به شیوه جدید در دسترس ذهنیت انسان هستند. افسون زدایی از جهان که جست وجوی معنا را برمی انگیزد، نشاندهنده توهم زدایی فراگیر است. فرصت مثبتی که به مدد افسون زدایی از جهان به دست آمد، تأییـد »معقول و سنجیده« زندگی روزمره و »مقتضیات« آن است؛ چنانکه خود وبر میگوید:
زندگی ما مثل زندگی انسانهای عهد باستان است؛ یعنی دورانی که هنوز دنیـای انسـان از طلسم خدایان و نیروهای اهریمنی رها نشده بود. تنها تفاوت در این است که زنـدگی مـا معنای دیگری دارد. یونانی ها گاه در مقابل آفرودیت و گاه در مقابل آپولر قربانی میدادند، و هر کسی در مقابل شهر خودش هم قربانی میداد. ما هم هنوز همین کار را میکنیم، تنها تفاوت در جوهر انسانی انسانیت است که از همه پوششهای رمزآلود اما ذاتاً اصیل عـاری شده و همه توهمها نسبت به آن فروریخته است.18

نکته مهمی که وبر به آن توجه کـرده، همسـو شـدن دیـن بـا دنیـای جدیـد و تـن دادن بـه اقتضائات آن است. در وضعیت مدرن حوزههای مختلف زندگی شکل گرفتـه اسـت کـه بـا

معضلات دنیای مدرن از نظر ماکس وبر 161

دستورهای دین سازگار نیست. تضاد وضعیت موجود سبب شده است که دین تا حد زیادی از دعاوی آغازین خود دست بکشد و به اقتضـائات دنیـای جدیـد تـن بدهـد . »خردگرایـی پرشکوه ناظر بر رفتار اخلاقی و روشمند، که در همه رسالتهای مذهبی دیده میشـود، » آن یگانه چیزی را که نیازمنـد آن هسـتیم« جـایگزین چندخـدایی نمـوده اسـت . مسـیحیت در رویارویی با واقعیتهـای زنـدگی درونـی و بیرونـی نـاگزیر شـد بـه داوریهـای نسـبی و سازشهایی تن دهد که همه ما با مطالعه تاریخ مسیحیت از آنها آگاهی مییابیم. امروز امـور عادی زندگی روزمره مذهب را به مبارزه میطلبد. بسـیاری از خـدایان قـدیمی از گورهـای خود برخاستهاند . آنها وهمزدایی شدهاند و درنتیجه به شکل نیروهای غیرشخصی درآمدهانـد و می خواهند بر زندگی ما مسلط شوند و بار دیگر مبارزه جاودانه خود را با یکدیگر از سـر گیرند19« این سخن وبر درحقیقت دوره میانه فرایند سکولاریزاسیون را توضیح مـیدهـد. از نظر او در ابتدا خدایان و نیروهای اسرارآمیز طبیعت حالت شخصـی داشـت و در مـتن هـر موجودی قرار داشت. در مرحله بعد به امور غیرشخصی ارتقا یافت و درنهایـت بـه موجـود فراشخصی تبدیل شد. معنای دیگری که از عبارت وبر استنباط میشود این است که از نظـر او عقلانیت ممکن است نتواند اصل اعتقاد به خدا را از بین ببرد، ولی از خدا افسـونزدایـی می کند. خدا دیگر موجودی خارج از فهم و عقل انسان نیست، بلکه موجودی است که تمام خصوصیات او با عقل درک میشود

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله گل داوودی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله گل داوودی دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله گل داوودی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله گل داوودی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله گل داوودی :

گل داودی نام نوعی گل و بوته آن است که بومی آسیا و شمال شرقی اروپا است که حدود گونه از آن وجود دارد. بوته آن چندساله‌ است.
گلهای داوودی
تاریخچه داوودی های امروزی هیبرید پیچیده ای هستند که اگر از بزر انها به منظور تکثیر استفاده شود گلهایی با اشکال مختلف خواهیم داشت . رویش گاه اصلی اغلب گونه های امروزی چین می باشد که از ان جمله می توان chrysanthemum یک داوودی زرد کم پر ، c.morifolium (به رنگ های قرمز کبود ) و Chas an daisy (ناشناخته) نام برد . این گونه ی ناشناخته نخستین بار در سال 1843 توسط رابرت فر چون به انگلستان وارد شد و به نظر می رسد این یکی از والدین داوودی pompon باشد . حتی قبل از این تاریخ در انگلستان و المان اعمال هیبرید سازی روی داوودی انجام می گرفت . در امریکا از سال 1889 هیبریداسیون را بر روی داوودی اغاز کرد . او خود بیش از 500 کولتیوار را نام گذاری کرد که هنوز هم در گروه داوودی های امروزی دیده میشوند . تولید هیبرید تجاری جهت اصلاح داوودی هایی هنوز هم در امریکا،اسیا و اروپا ادامه دارد . انتخاب انها نه فقط بر مبنای شکل و رنگ گلها بلکه از لحاظ قدرت گلدهی در تمام فصول سال و کیفیت گلها پس از چیدن انجام می گیرد .

2) طبقه بندی
الف) شکل های مختلف گل اذین : داوودی گل اذین مرکب دارد و گلهای ان بر روی نهنج قرار دارند . مجموعه گلها بر روی دمگلی طویل قرار گرفته و خوشه ای ایجاد می کنند . هر گل اذین منفرد دارای دو نوع گل می باشد . گلهایی که به طرف بیرونی نهنج واقع شده گلهای ماده و گلهایی که در وسط نهنج قرار گرفته دوجنسی و بارو رند . نهنج مسطح و یا محدب می باشد که به وسیله گریبانی متشکل از برا کته ها پوشیده شده است . گل اذین ها بر مبنای شکل و فرم مناسب برای کشت در باغ یا گلخانه طبقه بندی می شوند
1- گل اذین کم پر 2- گل اذین شقایقی 3- گل اذین منگوله ای 4- گل اذین زینتی
2- ازدیاد
گیاهان با ریشه دار کردن قلمه های سر ساقه ی جوان که تازه از =ای مادر بیرون امده ازدیاد می گردند این قلمه های رویش را بیشتر از گیاهان رشد یافته تحت شرایط روز بلند بر می گزینند تا از تشکیل جوانه گل در انها جلوگیری کنند . طول قلمه های انتهایی که از پای مادر بریده شده 1-8 سانتیمتر است که می توانند به طور مستقیم در محیط کشت بیشه زار قرار گیرند ولی در تولید انبوه ، قلمه ها را در کارتونهایی که پوششی از پلی اتیلن دارند قرار می دهند تا در طول این زمان و جایگزین شدن در محیط کشت ، اب خود را از دست ندهد . برخی از قلمه های کولتیوار را نمی توان در زمستان به طور موفقیت امیزی نگهداری کرد . برای تحریک ریشه زایی قلمه ها ، ته قلمه ها را به ایندول بوتیریک اسید 1/0 تا 2/0 در صد آغشته می سازند دمای گلخانه باید بین 15 تا 18 درجه سانتیگراد و دمای محیط کشت ریشه زایی نیز باید بین 18-21 درجه سانتیگراد باشد . در محیط کشت با این شرایط معمولا 500-600 قلمه را در یک مترمربع قرار می دهند که ان هم خود بستگی به اندازه برگ های اولیه کولتیوار دارد . معمولا تا قبل از ریشه دار شدن کامل قلمه ها در روز کمی اب را همچون غبار روی قلمه می پاشند . برخی از باغبان ها این مقدار اب غبار مانند از ساعت 10 صبح تا 3 بعد از ظهر افزایش می دهند زیرا شدت نور در این دوره به حد اکثر می رسد 20 روز قبل از برداشت قلمه های ریشه دار شده از محیط کشت ، این نوع اب پاشیدن را قطع کنید انها به شرایط لختی که در پیش دارن عادت کنند . بر حسب نوع کولتیوار به کار گرفته شده و فصل کار معمولا ریشه زایی در طی 10 الی 20 روز تکمیل می شوند . قلمه های ریشه دار 5/1-2 سانتیمتر بسیار متناسب به نظر می رسند ولی اگر طول ریشه بلند تر شوند جا به جا کردن مشکل می گردد . تقریبا تمام مخلوط شناخته شده ای که از قابلیت زه کشی و تهویه در سطح بالایی بر خور دارند می توانند به عنوان محیط کشت به کار روند و فقط باید سمی نباشند. ولی مرسوم ترین و شاید بهترین انها مخلوط پرلایت به اضافه پیت موس است و به علت اینکه سهل الوصول می باشد خیلی معمول و رایج شده است و این مخلوط در موقع جا به جایی از ریشه جدا نمیشوندوبهانمیچسبد. گلدهیدر تمام طول سال نخستین بار پیشنهاد گلدهی در تمام طول سال توسط post در سال 1947 ارائه شد . ولی برای پیش رسی گل آزمایشاتی توسط پرفسور Laurie با پارچه ای سیاه صورت گرفت ، سپس افرادی دیگر در این مورد تلاشهایی از خود نشان دادند . در حال حاضر برنامه گلدهی واریته های مختلفی از داودی در دسترس تولید کنند گان قرار دارد . برای ارائه کاری با کیفیت مطلوب تولید کنند گان این گل باید معیارها و اصولی ضروری به شرح زیر رعایت کنند

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

پایان نامه جامعه ایمن، رفتار ایمن

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

پایان نامه جامعه ایمن، رفتار ایمن دارای 126 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پایان نامه جامعه ایمن، رفتار ایمن کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پایان نامه جامعه ایمن، رفتار ایمن

مقدمه
جامعه ایمن
پیشگیری از سوانح و حوادث
تعریف خطر
پیشگیری از حوادث کودکان
پیشگیری از حوادث سالمندان
پیشگیری از حوادث محیط کار
پیشگیری از حوادث منزل
پیشگیری از حوادث مدرسه
پیشگیری از سوختگی
پیشگیری از سقوط و ضربه
پیشگیری از غرق شدگی
منابع

بخشی از منابع و مراجع پروژه پایان نامه جامعه ایمن، رفتار ایمن

1- H. Soori and M. Naghavi

Deaths from unintentional injuries in rural areas of the Islamic Republic of Iran

Volume 5, Issue 1, 1999, Page 55-

2- Robert et al Drivewax – related child pedestrian injuries march

3- A A Hyder, A Ghaffer J Ep: demiel community Health 2002;

4- C Borrell et al, Role of individual and contextual effects injury mortality new evidence from small area/ analysis / injury prevention 2002; 8: 297 –

5- Traffic safety facts 2002, U.S Department of transportation National Center for statistics [www.nhtsa.dotgov

6- Pedestrian injury, injury fact book 2001 – 2002 CDC; National center for injury prevention and control

7- Z. Tabibi and K. pfeffec, choosing a safe place to cross the road 2003 Black well publishing ltd, child: care health 8 Development 294, 237 –

8- M Hasselberg and L Laflamme, Children at risk in traffic Acta pediatr 93: 113 – 119

شهناز طبیعی – مریم نخعی9-

اپیدمیولوژی سوختگی بیماران بستری در بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(1377-1381)

دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد/دوره ششم شماره 1/ص43-51/بهار

دکتر موسی زرگر و همکاران10-

بررسی همه گیرشناختی تروماهای مرتبط با وسایل نقلیه در کودکان تهرانی

مجله پژوهشی حکیم ،تابستان 81 دوره پنجم شماره دوم ص 77-82 سال

دکتر علیرضا ستوده نژاد و همکاران11-

اپیدمیولوژی سوختگی در کرمان:بررسی هزار مورد

مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان دوره دوم شماره 3، ص 128-

مقدمه

در بهداشت حرفه ای خطرات را به 4 دسته فیزیکی – شیمیایی – بیولوژیک و ارگونومیک تقسیم بندی می کنند . درست است که این تقسیم بندی تمامی خطرات پیرامون ما را در بر می گیرد و به متخصصین کمک می کند که برای هرگروه از خطرات شیوه و برنامه ای خاص را طراحی کنند تا براساس مداخلات طراحی شده میزان آسیب ناشی از این خطرات درجامعه را کاهش دهند ولی برای آموزش مردم در آشنایی ها خطرات ، پیرامون و اینکه یاد بگیرند چگونه از خطرات محیط زندگی اجتناب کند کمی غیر کاربردی است . درحقیقت خطرات پیرامون ما در بیشتر موارد ترکیبی از این عوامل رابهمراه دارد و گاهی زنجیره حوادث چنان پیچیده بوده که رسیدن به علت اولیه و یا طبق قانون دو مینو اولین قطعه ای که سقوط کرده و زنجیره ای از حوادث را بوجود آورده کاری غیر ممکن خواهد شد. گاهی عوامل خطر نقشی سینرژسیمی  بریکدیگر دارند. یعنی با بوجود آمدن یک ریسک جدید دریک محیط و افزایش احتمال آن نسبت به وضعیت سابق – عواملی که تا قبل بعنوان عوامل خطر جزئی محسوب می شوند ، پتانسیل خطرآفرینی بیشتری پیدا می کنند. این موضوع بیان کننده این حقیقت است که خطرات در پشت نگرش ها و رفتارهای ما پنهان شده اند و عامل انسانی با نوع نگرشی که دارد و رفتاری که در هر نقطه زمانی و مکانی از او سر می زند به نوعی علت تقریباٌ تمامی حوادث است . در بعضی آمارها مثلاٌ در حوادث رانندگی خطای استانی را تا 70 درصد عامل ایجاد تصادفات می دانند ولی اگر ژرف بنگریم عامل انسانی در بسیاری موارد نقشی بیش از این دارد. حتی اگر این موضوع را نپذیریم و عواملی خارج از اختیار بشر را بعنوان علت بعضی حوادث بدانیم ، نقش انسان در کنترل و پیشگیری از حوادث را نمی توانیم انکار کنیم . در اینجا غرض بیان درصد نقش عوامل انسانی در ایجاد حوادث نیست بلکه هدف آن است که بگوئیم باور ، نگرش و رفتار هریک از ما تا چه میزان می تواند در ایجاد محیطی خطر آفرین و در نهایت بروز حوادث نقش داشته باشد . همه ما در مقابل رفتار و حرکات خود مسئولیم و باید به این باور برسیم که کوچکترین عمل ما ولو بیان یک کلمه خاص در موقعیت زمانی و مکانی خاص می تواند نتایج دور از انتظاری را به بار آورد. خطر تنها مربوط به تصادفات رانندگی ، سقوط ، غرق شدگی ، خوردن دارو و یا ماده شیمیایی نیست . هرچیزی که جان انسان ها را به هر شکلی تهدید کند خطر محسوب می شود اگر مراکز بهداشتی و بیمارستان های یک شهر تمام اقدامات بهداشتی و درمانی خود را بنحو مؤثر و با کیفیت بالا انجام دهند لزوماٌ سلامت را در یک جامعه ارتقاء نبخشیده اند. ممکن است مردم آن شهر و منطقه جان خود را بعللی غیر از بیماریهای واگیر و غیرواگیر از دست بدهند. عواملی که تنها پس از وقوع حادثه آنها را به مراکز بهداشتی درمانی هدایت کند ، زمانی که شاید برای آموزش روشهای پیشگیری از حوادث بسسیار دیر باشد.  اگر در یک شهر کوچک ساحلی در هر ماه از فصل بهار و تابستان ، 10 نفرغرق می شوند سیستم بهداشت و درمان نمی تواند از خود رفع مسئولیت کند چرا که سلامت و ایمنی ، تفکیک ناپذیرند و سیستم بهداشت و درمان همچنانکه در مورد موضوع واکسیناسیون بالاترین خدمات را ارائه می کند و به این حقیقت دست یافته است که ایمن سازی بهتر از منتظر ماندن برای وقوع بیماری و آنگاه درمان است ؛ باید در زمینه های عوامل خطر دیگر نیز جامعه را واکسینه کند ، بهداشت و درمان یک کشور نقش رهبری سلامت در جوامع را بعهده دارد و وظیفه هماهنگی تمامی سازمان ها و نهادها بعهده او خواهد بود

یکی از مهمترین وظایف پرسنل بهداشتی آموزش سلامت است . درزمینه کاهش آسیب و حرکت به سوی جامعه ایمن همچون دیگر زمینه ها محور کار آموزش سلامت تغییر نگرش در جامعه و توانمند سازی آنها در مقابله با خطرات به شکلی است که باعث تغییر رفتار در حیطه فردی و اجتماعی آنها گردد

معمولاٌ مردم خطرات را دور از خود می بینند و بقول معروف مرگ خوب است ولی  برای همسایه

برای تغییر در باور افراد ، پرسنل بهداشتی می توانند نقش یک تلسکوپ را بازی کنند . آنها خطراتی را که مردم در نگاه عادی نمی بینند به آنها از نزدیک نشان می دهند تا ماهیت آسیب های ایجاد شده را بدرستی برای آنها معلوم کنند . بدین صورت می توان نگرش را در افراد تغییر داد . در عین حال برای اینکه این تغییر نگرش به تغییر رفتار منجر شود باید شرایط محیطی را به دقت بررسی کرد . افراد را توانمند ساخت و موانع اطراف در شکل گیری رفتار صحیح را به کمک خود مردم مرتفع نمود

حقیقت آن است که اگر ما از نتایج بسیاری از کارهای خود باخبر بودیم هرگزآنها را انجام نمی دادیم.  گاهی هم که از مخاطرات بعضی اقدامات آگاهی نسبی داریم یا اطلاعات ما از روشهای ایمن برای انجام آن فعالیت  ناقص است یا بعلت موانع فردی و اجتماعی نمی توانیم کار را بصورتی ایمن  انجام دهیم . در اینجا است که در کنار آگاهی و باور ایمنی در مردم ، نقش تجهیزات و ملزومات ایمنی و دسترسی همگانی به این منابع مطرح می شود. نمی توان کارمندان یک بانک را محکوم کرد که چرا کار مردم را دیر انجام می دهند ، در حالیکه آنها را با دانش و تکنولوژی روزمجهز نکرده ایم . نمی توان به مردم یک روستا گفت از آب سالم استفاده کنید درصورتی که طریقه سالم سازی آب را به آنها یاد نداده و امکانات ابتدایی و مقدمات کار را برای آنها فراهم نکرده باشیم. از طرف دیگر اگر آموزش  ما در جهت توانمند سازی آنها نباشد هرچند در یک مقطع کوتاه موفق شویم تغییری در رفتار آنها ایجاد کنیم ولی با کوچکتری تغییر در صورت معضل بهداشتی ، تمام تلاشهای ما بی ثمر خواهد شد. ما باید بجای دادن ماهی به مردم ماهیگیری را به آنها بیاموزیم. مردم باید به این حقیقت واقف شوند که نتیجه ی رفتار آنها مستقماً گریبانگیر خود آنها خواهد شد، بنابراین باید در هر شرایطی ولو آنکه از نظر مالی و زمانی برای آنها هزینه بر باشد، رفتار صحیح را انجام دهند. رفتار صحیح در حیطه فردی منجر به رفتار صحیح در خانواده و متعاقب آن جامعه خواهد شد

جامعه ایمن

مدینه فاضله ، شهر آرمانی ، شهر سالم و بالاخره جامعه ایمن مضامینی هستند که شاید آن را زیاد شنیده باشید. آنچه که دانشمندان و فرهیختگان جوامع را  به اندیشیدن در قالب این الفاظ و عبارات برانگیخته است ، دیدن رنج انسان هایی بوده که بدون آنکه خود خواسته باشند ، دراثر عواملی قابل پیشگیری دچار لطمات و آسیب های روانی و جسمی شده اند . شاید ایمنی مهمترین نیاز انسان بعد از تغذیه باشد چراکه این نیاز از دوران جنینی تا  پایان حیات با او خواهد بود و درصورتی که امنیت جسمی و روانی انسان به هرشکلی تهدید شود ، انسان هم بصورت غریزی و هم ارادی به آن واکنش نشان می دهد . ضربان قلب جنین و حرکات او در شکم مادر به عوامل              تهدید کننده حیات واکنش نشان می دهد و رشد و نمو جنین نیز ممکن است تحت تأثیر عوامل بیرونی قرار گیرد. حتی سیگارکشیدن اطرافیان نیز می تواند منجر به ایجاد عوارض در جنین گردد. تمامی عوامل پیرامون ما چه آنها که بوسیله یکی از حواس خود ویا با ابزارهای موجود  از آنها باخبریم و چه آنهایی که ممکن است در قلمرو ناشناخته های ما باشند به نحوی برروی ما تأثیرمی گذارند ، خود انسان نیز از این قاعده مستثنی نیست و بعنوان یک سیستم ممتاز  با قابلیت های فوق العاده می تواند برخود و دیگران تأثیر گذارد. در هنگام شکل گیری مغز انسان در دوران جنینی حدود صد تریلیارد ارتباط مغزی میان سلول های عصبی بوجود می آید. اگر با تکنولوژی موجود بخواهیم کامپیوتری با ظرفیت اطلاعات و پردازش مغز انسان داشته باشیم نیاز به حجمی برابر با یک آسمانخراش خواهیم داشت. جالب اینجا است که در مورد اغلب انسانها این ساختمان مرتفع بلا استفاده مانده است و تنها از حداکثر یک و  یا دو اتاق و تجهیزات آن استفاده می شود . جان کلام آنکه انسان با این همه پیچیدگی و ظرفیت ، بجای آنکه از این نعمت خداداد ، حداکثر استفاده را کند و مسیر تکامل را بپیماید ، با دورشدن از فطرت حقیقی خود ، اهداف بزرگ را فدای اهداف حقیر و سریع الوصول می کند و حیات جسمی و روحی خود و دیگران را به مخاطره می اندازد . دانش بشری بجای اینکه درمسیر آسایش و امنیت انسانها و برقراری مساوات بین تمامی طبقات اجتماعی و تمامی نژادها و قومیت ها قرار گیرد در دست گروهی اندک قرار گرفته و برای منظورهایی صرفاٌ سود جویانه بکار گرفته می شود . شاید به ذهن خواننده چنین متبادر شودکه عنوان کتاب یعنی جامعه ایمن که بیشتر مفهومی محیطی را در ذهن تداعی می کند با مطالب مطرح شده  سنخیت آنچنانی ندارد ، ولی حقیقت امر آن است که برای دسترسی تمامی افراد یک جامعه به سطحی از ایمنی و سلامت که  در تعریف حداقل استانداردی که سازمان بهداشت جهانی ارائه داده است ( یعنی سلامتی جسمی ، روحی و نه فقط بیمار نبودن ) قرار گیرد نیاز به ایجاد تعادل در تمامی سطوح و ارکان اجتماعی خواهد بود . باید کنکاش کنیم که در سطح جامعه  چه چیز حیات انسانها را مورد تهدید قرار می دهد و عمر طبیعی را از آنها می گیرد . نمی توان تنها یکی از ابعاد و یکی از علل را بررسی کرد چون تمامی این عوامل چون حلقه های زنجیر در ارتباطند ، همانگونه که بیماری جان انسان را تهدید می کند ، سوانح و حوادث نیز جان انسان را  خواهد گرفت . کودکی که والدین او تمام  واکسن هایش  را  به  موقع زده اند ، درصورت بیمار شدن به موقع نزد پزشک آورده شده است ، از نظر ژنتیکی و تغذیه ای نیز هیچ مشکلی ندارد و درسلامت کامل جسمی و روانی است ، ممکن است در اثر یک غفلت پدر و مادر و اطرافیان درخانه ، مدرسه ، خیابان و ;  دچار حوادثی ازقبیل سوختگی ، ضربه ، خشونت و  ; گردد . بنابراین برای افزایش ضریب ایمنی در جامعه ، هیچیک از گزینه ها را نمی توان حذف کرد و با توجه به گستردگی موضوع ، قبل از شروع هر فعالیتی دراین زمینه باید افکار عمومی جامعه را نسبت به این موضوع حساس کرد.  باید تک تک افراد جامعه به این باور برسند که ایمنی جزء جدایی ناپذیر چرخه حیات آنهاست. در این کتاب تلاش شده است که خواننده ضمن آشنایی بیشتر با مفاهیمی چون خطر ، ارزیابی خطر ، حادثه و آسیب ، با بینش و تفکر مدل جامعه ایمن و لزوم اجرای آن آشنا گردد . به امید آن روزی که هریک از ما به این باور برسیم که برای فراهم کردن زندگی بهتر و زیباتر برای خود ، باید تجسم زندگی دیگران در ذهن ما  نیز بهتر و زیباتر شود

 

جامعه ایمن رفتار ایمن

دستیابی به ایمنی در یک جامعه در گرو رفتار تک تک افراد جامعه است. هرکس در هر مقام و رتبه از نظر اجتماعی در برقراری ایمنی و امنیت اجتماع خود نقش دارد. برای دستیابی به ایمنی حداقل  4 اصل باید برقرار باشد

باور ایمنی : همه ما باید به این باور برسیم که ایمنی از ارکان اصلی رفاه اجتماعی و زندگی سالم است . باید بپذیریم که رفتار هریک از ما دربرقراری رنجیره رفاه و سلامت در جامعه تأثیر گذاراست . باید بدانیم که عدم آگاهی ما از رفتارهای ایمن درزندگی ، ما را از گناه به خطر انداختن جان خود و دیگران تبرئه نخواهد کرد. باید به هر وسیله ممکن خواه از طریق مطالعه یا مشاوره با متخصصین یاد بگیریم که امور روزمره خود را درست انجام دهیم. زیرا ایمنی چیزی نیست جز درست انجام دادن کار. این باور باید چنان درما تقویت شود که ما را وادار کند نگرش خود را در زندگی به سمت رفتارهای ایمن تغییر دهیم . برای دستیابی به باور ایمنی و تغییر نگرش در جامعه نیاز است که تمامی سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی همگام با مردم در این مسیر قدم بردارند. هیچکس نباید از این قاعده مستثنی شود . هرکس در سطح امکانات فکری و جسمی خود در هر زمان و مکان ممکن باید در ارتقاء ایمنی خود ودیگران مشارکت کند . بدیهی است در این مسیر سازمانی  غیر دولتی و مردم نهاد که تمامی سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی را با کسب نظرات مردم و جذب مشارکت جامعه منسجم کند ، رسیدن به هدف را تسهیل خواهد کرد

آگاهی از نحوه ی بکارگیری تجهیزات ایمنی

ما در زندگی روزمره در خانه و محل کار، کوچه و خیابان، پارک و اماکن تفریحی برای پیشبرد امور زندگی  با وسایل بسیاری سر و کار داریم . برای اینکه این امور به درستی انجام گیرد و در عین حال سلامتی افراد به مخاطره نیافتد نیاز است که اصول  ایمنی رعایت گردد. علاوه بر اعتقاد به ایمنی افراد باید نحوه ی انجام ایمن امور را نیز بدانند. منظور از تجهیزات و ملزومان ایمنی آن نیست که حتماً وسایلی خاص بصورت مجزا در اختیار ما باشد بلکه باید وسایل مورد نیاز ما در انجام امور روزانه به گونه ای ساخته شده باشند که شرایط ایمن انجام دادن کار برای افرادی که با آنها سر و کار دارند مهیا شده باشد. البته گاهی نیز ممکن است تجهیزاتی اظافی موسوم به تجهیزات ایمنی در کنار این وسایل وجود داشته باشد تا انجام ایمن کار را ممکن سازد. هر کس در هر شرایطی که باشد برای انجام هر اقدامی باید نحوه ی استفاده ی صحیح از وسایل مورد کاربرد را بداند وگرنه شانس ایجاد حادثه برای خود و اطرافیان را بالا می برد و جان افراد را به مخاطره می اندازد. نوع اقدام خطرناک به تنهایی نمی تواند شدت آسیب ناشی از حادثه را تعیین کند بلکه این نحوه ی برخورد دیگر افراد و شرایط پیرامون است که شدت ابعاد حادثه را مشخص خواهد کرد. یک راننده ی بی احتیاط که سرعت مطمئنه را رعایت نمی کند می تواند در یک اتوبان پرترافیک ده ها نفر را به کشتن دهد . یک سیگاری بی احتیاط که ته سیگار خاموش خود را در یک جنگل رها می کند می تواند آتشی بپا کند که هزاران نفر نتوانند آن را خاموش کنند . در ابعاد شغلی نیز عدم رعایت موارد ایمنی بهداشتی ممکن است یک همه گیری ایجاد کند و یا برآورد نادرست در ساختن یک پل منجر به تلفات سنگین ناشی از خرابی آن شود

قانون و مقررات مناسب و رعایت آن

وظیفه دولت و مراجعه قانونگزار آن است که با تصویب قوانین ، مقررات و آئین نامه های مناسب زمینه را برای کاهش آسیب در جامعه فراهم کنند . این قوانین باید به گونه ای باشد که تمامی ارکان زندگی فردی – خانوادگی و اجتماعی را درابعاد زمانی مکانی مختلف دربرگیرد . باید در این زمینه هیچ خلاء قانونی موجود نباشد و هرکس در هرزمان و مکان ، رفتار غیر ایمن از او سر زد در قبال کار خود پاسخگو باشد . باید اعمال قانون با ریسک و خطر تناسب داشته باشد

در کشورهای توسعه یافته هرکس که وظیفه ای را در جامعه به عهده دارد از نظر آگاهی و دانش شغلی ، مسئولیت پذیری و توانایی های فردی در ارتباط با همان شغل مورد بررسی کامل قرارمی گیرد. این بررسی به زمان قبل از استخدام محدود نمی گردد بلکه بسته به حساسیت شغل ، معاینات و ارزیابی هر 6 ماه یا یکسال انجام می گردد. علاوه براین در طول انجام مسئولیت از طریق اخذ نظرات مردم و همکاران فرد و نظارت کارفرمای مستقیم در صورت احتمال سلب صلاحیت و ارزیابی مجدد بلافاصله انجام می گیرد و راهکار مناسب برای رسیدن فرد به شرابط ایده آل فراهم می گردد. هر لحظه که صلاحیت فرد از لحاظ شغلی رد شد ، فرد از کار برکنار شده و شغلی مناسب برای وی در نظر گرفته خواهد شد. در کشور ما نیز در بعضی شغل ها خصوصاٌ در خلبانان معاینات دوره ای انجام می گردد. ولی بنظر می رسد در بعضی از شغل های حساس بجز معاینات قبل از  شروع کار – بررسی دیگری انجام نمی گیرد و اگر هم انجام می شود جامع و کامل نیست . بعنوان مثال رانندگان برون شهری هنگام صدور گواهینامه و یا مجوز از لحاظ اعتیاد بررسی می گردند . ولی از لحاظ دیگر تواناهای حرفه ای مورد بررسی کامل قرار نمی گیرند و معاینات دوره ای 6 ماهه و یکساله نیز بیشتر جنبه صوری دارد تا بررسی کامل . بنظر می رسد که سازمان های بیمه گر بایستی  در زمینه آموزش ایمنی بیش ازپیش فعال شوند ، چرا که پوشش بیمه ای محض نه تنها از مزان تصادفات و تلفات جاده ای نکاسته است بلکه در بعضی موارد باعث گردیده افرادی که بینش کافی در این زمینه کسب نکرده اند در انجام تخلفات بی مهاباتر شوند زیر که در صورت وقوع حادثه بیمه را پشتیبان خود می بینند. این وظیفه سازمان های بیمه است که جهت حفظ سلامت مردم و کاهش هزینه های خود در جهت ایجاد مقرراتی گام بردارند که

الف ) پوشش بیمه ای رانندگان و عابرین صدرصد شود

ب ) میزان دانش ایمنی ، مسئولیت پذیری ، تجربه و توانایی های ذهنی و جسمی را در حق بیمه پرداختی رانندگان و حتی عابرین پیاده اعمال کنند. ریسک پذیری افراد باید محاسبه شود، یعنی تفاوت رفتار ایمن و غیر ایمن در چارچوب ریالی محاسبه گردد و افرادی که از لحاظ توانایی مناسبترند و دانش و نگرش آنها نیز در جهت ایمنی بیشتر است حق بیمه کمتری پرداخت کنند. بدین طریق مردم یاد می گیرند که اولاٌ اعمال خود را کنترل کنند ، ثانیاٌ دست به کارهایی بزنندکه توانایی انجام آن را دارند . سازمان های بیمه باید بخشی از درآمد خود را صرف آموزش و ارتقاء آگاهی مردم نسبت به رعایت اصول ایمنی کنند . منافع اینکار بیش از همه متوجه خود سازمان های بیمه خواهد بود . بعلاوه بار ناشی از تلفات درکل جامعه کاهش خواهد یافت

دستیابی به تجهیزات و ملزومات ایمنی

درست است که عوامل انسانی نقش برجسته ای در ایجاد سوانح و حوادث دارند ولی این امر باعث نمی شود که ما نقش شرایط غیر ایمن و عدم تجهیزات مناسب را نادیده انگاریم. مدرسه ای که در کنار اتوبان ساخته شده است و دانش آموزان برای رسیدن به خانه باید روزی دوبار از این گذرگاه عبور کنند در حالیکه پل هوایی نیز در آن منطقه وجود ندارد ، نمونه ای برای این موضوع است

در اینجا اتوبان عامل خطر اصلی است ، شما هرچند دانش آموزان و معلمین رانسبت به رعایت موارد ایمنی و چگونگی گذراز اتوبان آگاه کنید نمی توانید خطر را به صفر برسانید چرا که دانش آموزان تنها یک طرف قضیه را تشکیل می دهند . طرف دیگر این مسئله رانندگان – نوع جاده – سرعت وسایل – نوع وسایل – علائم رانندگی و 000 خواهند بود

ایجاد تغییر در تمامی این موارد کاری غیر ممکن خواهد بود ولی احداث یک پل هوایی هرچند  هزینه براست ولی جلوی بسیاری از تلفات انسانی را در آینده خواهد گرفت ، ضمن اینکه به اصل اول یعنی آموزش و آگاهی و دستیابی به باور ایمنی نیز کمک می کند. نمونه دیگردر تصادفات عابرین پیاده با وسیله نقلیه استاندارد نبودن وسیله نقلیه است . اگر وسیله ای با سرعت 90 کیلومتر در ساعت حرکت کند درصورت پریدن یک عابر به وسط خیابان یا جاده راننده باید حداقل 165 متر فاصله داشته باشد تا وسیله را کنترل کند حال اگر ترمز ماشین او دچار اشکال بود یا کلاٌ وسیله نقلیه استاندارد نبود فاصله مطمئن بیشتر خواهد شد و خطر تصادف نیز افزایش خواهد یافت.  اگر رانندگی در شب صورت گیرد. چراغ اتومبیل و رنگ لباس عابر نیز حکم همان تجهیزات ایمنی را خواهند داشت ، مثلاٌ عابر پیاده در شب نباید از لباسهای تیره استفاده کند ، لباسهای روشن و براق به بهتر دیده شدن عابرین توسط رانندگان کمک می کند

تاریخچه ی فعالیت در ایران

 

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

پاورپوینت طرح اختلاط بتن

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

پاورپوینت طرح اختلاط بتن دارای 21 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پاورپوینت طرح اختلاط بتن کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت طرح اختلاط بتن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت طرح اختلاط بتن :

پاورپوینت طرح اختلاط بتن

 

این پاورپوینت در 21 اسلاید اماده ارئه می باشد

پاورپوینت طرح اختلاطپاورپوینت طرح اختلاط بتن

کلمات کلیدی:

طرح اختلاط

اختلاط بتن

تکنولوژی بتن

 

 

 

 

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   21   22   23   24   25   >>   >