سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طرح توجیهی کنتور گاز دیافراگمی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این فایل به صورت فایل PDF (پی دی اف) ارائه میگردد

طرح توجیهی کنتور گاز دیافراگمی دارای 56 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در PDF می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پی دی اف طرح توجیهی کنتور گاز دیافراگمی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی طرح توجیهی کنتور گاز دیافراگمی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن طرح توجیهی کنتور گاز دیافراگمی :

طرح توجیهی کنتور گاز دیافراگمی

 

طرح توجیهی تولید کنتور گاز دیافراگمی مناسب برای :

اخذ وام بانکی از بانک ها و موسسات مالی اعتباری

گرفتن وام قرض الحسنه خود اشتغالی از صندوق مهر امام رضا

ارائه طرح به منظور استفاده از تسهیلات بنگاه های زود بازده

گرفتن مجوز های لازم از سازمان های دولتی و وزارت تعاون

ایجاد کسب و کار مناسب با درآمد بالا و کارآفرینی

***********************************

گاز طبیعی (NATURAL GAS): گازی میباشد که از منابع هیدروکربنی عمدتا متان استخراج شده و دارای خواص فیزیکی و شاخص های مربوطه میباشد.

فشار گاز : عبارتست از فشار نسبی در خطوط لوله گاز که به سه دسته زیر تقسیم می گردند :

فشار قوی : فشار بیش از (PSIG) می باشد . فشار متوسط : فشار بیش از (PSIG 60) و کمتر از (PSIG)می باشد .

فشار ضعیف : فشار کمتر از( PSIG) می باشد .

خطوط انتقال اصلی: ( MAINLINE ) عبارت است از خطوطی که گاز را از مراکز تصفیه گاز به خطوط انتقال فرعی یا ایستگاههای تقلیل فشار / اندازه گیری نتقل این این

خطوط انتقالی فرعی (SPOOLLINE ) : عبارتست از خطوطی که از خطوط انتقالاصلی منشعب و به ایستگاههای تقلیل فشار / اندازه گیری منتهی میگردند.

خطوط انتقال اختصاصی : عبارتست از خطوطی که از خط اصلی منشعب می شوند و به هزینه مشترلث یا مشترکین ایجاد می گردند.

خطوط تغذیه شهری ( BASIC GRIDLINE ) : عبارتست از خطوطی که گاز را از ) (TBS ایستگاه های تقلیل فشار برون شهری به اینسگاههای تقلیل فشار درون شهری منتقل مینمایند.

 

 

 

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

گزارش کارآموزی بررسی نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی قزوین

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

گزارش کارآموزی بررسی نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی قزوین دارای 61 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد گزارش کارآموزی بررسی نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی قزوین کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی گزارش کارآموزی بررسی نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی قزوین،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن گزارش کارآموزی بررسی نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی قزوین :

 

 

گزارش کارآموزی بررسی نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی قزوین
فهرست

صفحه

مقدمه

3

مشخصات نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی

10

 

بویلر Boiler

 

اجزاء تشکیل دهنده بویلر

20

Feed water heater

20

Dearator

23

Economizer

25

Drum

27

Down commer and evaprator

32

Super heater

35

Blow Down

40

Diverter Damper

41

 

توربین Turbine

 

فوندانسیون

45

پوسته CASE

47

روتور Rotor

49

پره ها Blades

51

کوپلینگ ها Couplings

56

یاتاقان ها Bearings

56

گلندهای توربین Turbine Glands

58

 

کندانسور Condansor

 

اکسترکشن پمپ Extraction Booster Pump

65

تصفیه آب خروجی از کندانسور Condansor Booster Pump

68

Main ejector

72

گلند کندانسور Gland condansor

75

 

سیستم آب خنک کن Cooling

 

برج های خنک کن و مسیرهای آن Cooling and Cooling Tower

87

پمپ های گردش آب در برج های خنک کن C.W.P

91

 

 

مقدمه :

مصرف انرژی در دنیای امروز به طور سرسام آوری رو به افزایش است . بشر مترقی امروز ، برای تولید آب آشامیدنی ، برای تولید مواد غذایی و برای کلیه کارهای روزمره خود به استفاده از انرژی نیاز دارد و بدون آن زندگی او با مشکلات فراوانی روبرو خواهد بود .

طبق برآوردهایی که دانشمندان می نمایند ، از ابتدای خلقت تا سال 1230 ه .ش ، بشر معادل کیلووات ساعت و در فاصله 1230 تا 1330 نیز کیلووات ساعت انرژی مصرف نموده است.

و پیش بینی می شود که فاصل 1330 تا 1430 مصرف انرژی تا کیلو وات ساعت باشد.

امروزه قسمت اعظم مصرف انرژی به وسیله کشورهای صنعتی بوده و هر چه کشوری صنعتی تر بوده و از نظر اقتصادی مرفه تر باشد مصرف انرژی سرانه آن نیز بیشتر خواهد بود. به طوری که رابطه مستقیمی بین مصرف انرژی به خصوص مصرف انرژی الکتریکی و درآمد سرانه هر کشوری وجود دارد. با افزایش روزافزون مصرف انرژی در دنیا بشر همواره در جستجوی منابع جدید و یافتن راههای اقتصادی استفاده از آنها برای تأمین احتیاجات خانگی و صنعتی بوده است و در این بین، چون انرژی الکتریکی صورتی از انرژی است که راحت تر به انرژی های دیگر ( قابل استفاده بشر) تبدیل می شود و انرژی تمیزی از نظر ضایعات می باشد ، تلاش های بشری بیشتر در زمینه تولید انرژی الکتریکی می باشد . چند نمونه از منابع شناخته شده انرژی که خداوند در اختیار بشر قرار داده است و بشر می تواند از آن برای تولید انرژی الکتریکی استفاده کند عبارتند از :

1- انرژی سوخت های فسیلی 2- انرژی آب 3- انرژی باد

4- انرژی واکنش های هسته ای 5- انرژی جزر و مد امواج دریا

6- حرارت زیر پوست زمین

که هر یک از این انرژیهای برای اینکه بتواند به انرژی الکتریکی تبدیل شود باید مراحلی را طی کند که مسائل و مشکلات تولید برق برای بشر امروز نیز در طی همین مراحل است. برای مثال یکی از راه هایی که بشر از انرژی سوخت برای تولید سوخت استفاده می کندایجاد نیروگاههای حرارتی بخار، گازی و یا سیکل ترکیبی می باشد. که فرایند های زیادی را شامل می شود و تمام این فرایند ها در مجموع سیکل نیروگاه بخار تولید برق (Power Plant) را تشکیل می دهد که موضوع اصلی گزارش ما نیز می باشد.

انواع نیروگاه ها :

در حال حاظر نیروگاه هایی که برای تولید برق استفاده می شوند و متداول هستند را می توان به 6 دسته طبقه بندی کرد :

1- نیروگاه دیزلی

2- نیروگاه آبی

3- نیروگاه اتمی

4- نیروگاه گازی

5- نیروگاه بخاری

6- نیروگاه ترکیبی

از آنجا که اکثر نیروگاه های تولید برق در ایران و همچنین مهمترین منبع تولید برق در کشور نیروگاه های گازی، بخاری ، آبی و یا سیکل ترکیبی هستند به اختصار در مورد آنها توضیحی داده می شود :

نیروگاه گازی :

اصول کار نیروگاه گازی بدین صورت است که هوای آزاد توسط یک کمپرسور فشرده شده و سپس همراه سوخت در اتاق احتراق ، محترق شده و دارای درجه حرارت بالا می گردد. حال این گازهای پر فشار و داغ وارد توربین شده و محور ژنراتور را می گرداند و سپس از اگزوز توربین به بیرون رانده می شود . توان گرفته شده از توربین معمولاً به محور ژنراتور و کمپرسور منتقل می گردد . حدود یک سوم این توان در ژنراتور تبدیل به انرژی الکتریکی می گردد و بقیه جهت چرخاندن محور کمپرسورغلبه بر تلافات مصرف می گردد و بهمین خاطر راندمان توربینهای گازی پایین و حدود 27 درصد است .

 

 

 

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

تحقیق ترمودینامیک

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

تحقیق ترمودینامیک دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق ترمودینامیک کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق ترمودینامیک،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق ترمودینامیک :

اساسی ترین کاربرد ترمودینامیک در متالوژی فیزیکی پیش بینی حالت تعادل برای یک آلیاژ است .
در بررسی های مربوط به دگرگونی های فازی ما همیشه با تغییر سیستم به سمت تعادل روبه رو هستیم . بنابراین ترمودینامیک به صورت یک ابزار بسیار سودمند می تواند عمل کند . باید توجه داشت که ترمودینامیک به صورت یک ابزار بسیار سودمند می تواند عمل کند . باید توجه داشت که ترمودینامیک به تنهایی نمی تواند سرعت رسیدن به حالت تعادل را تعیین کند

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

کارآفرینی بازیافت ضایعات پلاستیک

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کارآفرینی بازیافت ضایعات پلاستیک دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کارآفرینی بازیافت ضایعات پلاستیک کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه کارآفرینی بازیافت ضایعات پلاستیک

مقدمه

مزایای پلاستیک نسبت به سایر مواد

شیوه های مختلف بازیافت ضایعات پلاستیکی

گزینه های جمع آوری پلاستیک در ایستگاهها

موانع جمع آوری پلاستیک

پلاستیک های تجزیه پذیر

محاسن و معایب بازیافت پلاستیک

معرفی کلی خصوصیات طرح

نحوه ساخت کیسه های پلاستیکی

نحوه ساخت ظروف یک بار مصرف

بازیافت مواد

مناسب بودن پلاستیک ها در کاربردهای غذایی

گرما

بطری های آب و نوشابه

مشکل دست زدن به کیسه های زباله

نحوه شناسایی

تعریف و ویژگی های کالاهای تولیدی خلاصه طرح

بررسی اقتصادی طرح

نمودار تولید

انجام مراحل به ترتیب

مراحل بازیابی ضایعات پلاستیک

برآورد هزینه های سرمایه گذاری کل طرح

هزینه های تولید

سود و زیان

منابع و ماخذ

 

بخشی از منابع و مراجع پروژه کارآفرینی بازیافت ضایعات پلاستیک

1-    گروه شیمی دانشگاه اصفهان

2- مجموعه مقالات سومین همایش کشور ی بهداشت محیط

3- سازمان صنایع و معادن

4- کارخانه پولیمران ( واقع در خیابان سازمان آب تهران)

5-کمک جستوجو گر گوگل

6-پرسجو های صنفی

 

مقدمه

امروزه تولید و مصرف پلاستیک نسبت به 50 سال گذشته به بیش از 20 برابر رسیده و از طرفی هر ساله مصرف پلاستیک نسبت به سال گذشته 4 درصد افزایش می یابد. ویژگیهای منحصر به فرد این ماده علت جایگزین شدن مواد قدیمی مثل چوب ، شیشه و فلز با پلاستیک در عرصه های مختلف بوده و استفاده از پلاستیک در بسته بندی مواد غذایی ، قطعات اتومبیل ، لوازم ساختمانی و قطعات الکتریکی گواه این مطلب می باشد . بسیاری از لوازم پلاستیکی تنها پس از یک باراستفاده یا مدت کوتاهی بعد از خرید غیر قابل استفاده شده و به ماده زاید تبدیل میشوند. تقریباً نیمی از قطعات پلاستیکی یکسال بعد از تولید به سیستم مواد زائد وارد می شوند . بیشتر ضایعات پلاستیکی (مانند :خودکار ، چراغ قوه ، ژیلت ) از مواد بادوام تشکیل شده و بعد از شکسته شدن تمام یاقسمتی از آنها دور ریخته می شود . بنابراین بازیافت این مواد به منظور استفاده مجدد از پلاستیک امری ضروری به نظر می رسد . البته شایان ذکر است که استفاده مجدد از پلاستیک از بازیافت آن بهتر است ،چرا که منابع و انرژی کمتری نیاز دارد. براساس گزارش آژانس محیط زیست در سال 2001 ، 80 درصد ضایعات پلاستیک دفن شده ، 8 درصد سوزانده شده و تنها 7 درصد بازیافت شده است

 

 مزایای پلاستیک نسبت به سایر مواد

1-استفاده چند منظوره و توانایی سازگاری برای مرتفع کردن احتیاجات اختصاصی فنی

2- داشتن وزن سبکتراز سایر مواد همتراز و کاهش مصرف سوخت در طول انتقال

3-پایداری فوق العاده

4-مقاومت در برابر نفوذ مواد شیمیایی – آب

5-ایمنی بهداشتی در استفاده برای بسته بندی مواد غذایی

6-خاصیت عایق الکتریکی و حرارتی فوق العاده

7-تولید نسبتاً ارزان

* به طور کلی مواد پلاستیکی در سه گروه طبقه بندی می شوند

1-رزین های ترموست

10 تا 15 درصد از کل تولید پلاستیک را تشکیل می دهند . عمدتأ در تولید فراورده های ترکیبی و مواد ساختمانی کار برد دارند (مثل وان ، نیوپ نجات). ترموست از زنجیره های پلیمری عرضی تشکیل شده که در حضور گرما سخت یا بر طرف می شود . (خاصیت سختی و مقاومت گرمایی ) ازطرفی ساختار ترموست سبب شده که ذوب مجدد آنها امکان پذیر نباشد ، بنابراین باز یافت و استفاده ی مجدد از این ترکیبا ت در تولید مواد نو ممکن نیست

2-رزین های ترمو پلاستیک

85 تا 90 درصد تولید و فروش رزین های پلاستیک را تشکیل می دهند. این نوع رزین ها قابلیت گرما دهی مجدد و شکل پذیری مجدد برای چندین بار را بدون از دست دادن خواص ویژه شا ن دارند (قدرت و اتعطاف پذیری). بنابر این برای تولید فراورده های جدید قابل استفاده هستند . 6 پلیمری که 85 درصد رزین های ترمو پلاستیک را تشکیل می دهند :  PS -PETE – PVC – PP , HDPE – LDPE  می باشد

3-الاستومرها

به مواد طبیعی یا سنتز شده از پلیمر های متنوع اطلاق می شود که خاصیت الاستیک دارند . زنجیره های ملکولی به هم پیوسته پلیمر قابلیت کشسانی داشته ولی بعد از کشیده شدن همیشه به آرایش اولیه خود بازمی گردد و این پیوند عرضی علت خاصیت الاستیک این مواد می باشد موارد استفاده الاستومر بسیار متنوع می باشد . در تهیه برد اسکیت ،کفی کفشهای تنیس ، عایق کابلهای مخابراتی و خطوط تلفن ، خطوط مونتاژ صنایع خودرو ورزشی استفاده می شود . لازم به ذکر است که باز یافت این  مواد مشکل می باشد

* درهر بخش اقتصادی ضایعات پلاستیکی بسته به نوع منبع تولید در دو گروه طبقه بندی می شوند

الف) ost – industrial plastics

به بقایا و تکه های اضافی پلاستیک اطلاق می گردد که در طول تولید فراورده های گوناگون در صنایع بوجود می آیند و این ضایعات تنها از یک نوع پلاستیک تشکیل شده اند و جمع آوری و پردازش این مواد به منظور استفاده مجدد در خانه و یا فروش آنها به صنایع دیگر امری معمول می باشد . بنابراین باز یافت آنها مقرون به صرفه می باشد . بازیافت این مواد 90تا 95 درصد تخمین زده شده است

ب):Post –consumer plastics

به ضایعات پلاستیکی اطلاق می گردد که توسط ساکنان یک منطقه یا واحدهای صنعتی ، تجاری و مؤسسات (IC & C) مصرف و دور ریخته شده اند و جز محدوده ی مواد زائد جامد شهری محسوب می شوند.ترکیب این نوع ضایعات مشخص نیست ، چون با ضایعات غیر پلاستیکی آلوده شده اند

شیوه های مختلف بازیافت ضایعات پلاستیکی

1-اسکراپscrap

این روش بسیار ساد ه ، مقرون به صرفه و با قابلیت اطمینان بالا و دائمی قابل اجرا است. مضاف براینکه مواد نسبتأ غیر آلوده هستند . دراین روش از 250000تن ضایعات پلاستیکی تقریبأ95 درصد قابل باز یافت می باشند. قابل ذکر است که ای نمتد بیشتر یک پروسه مجدد محسوب می شود تا بازیافت

2-بازیافت مکانیکی

به فرایندی اطلاق می شود که در آن ضایعات پلاستیکی ذوب ، رنده یا گرانوله می شوند . قطعات پلاستیکی قبل از بازیافت مکانیکی بایستی دسته بندی شوند (برحسب رنگ ونوع) همزمان تکنیک های مختلف مانند اشعه   x فلورسنس ،مادون قرمز ،اسپکترسکوپی مادون قرمز الکترواستاتیک و فلوتاسیون به صورت مکانیکی عمل جداسازی را انجام می دهند . بعد از جدا سازی پلاستیک مستقیماً ذوب شده و به شکل جدیدی در می آید یا اینکه بعد از ریز شدن به داخل یک فلاسک ذوب شده و به گرانولهایی پردازش می شود

 

3-بازیافت شیمیایی یا بازیافت موادخام Feed stock)

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

تحقیق در مورد منافع حجاب

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

تحقیق در مورد منافع حجاب دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد منافع حجاب کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد منافع حجاب،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد منافع حجاب :

منافع حجاب
پوشش یا حجاب، به صورتى که زیبائیها و زینت زن را بپوشاند و او را از چشم چرانى مردم هرزه و بى تربیت، و آلودگان به شهوت حیوانى، و حالات شیطانى حفظ کند دستورى قرآنى، و قانونى الهى، و تکلیفى انسانى، و برنامه اى اخلاقى است.

حجاب و پوشش اسلامى که بهترین نوع آن چادر است، چادرى که یادگار منبع عصمت و عفتى چون فاطمه زهرا (علیها السلام) است، هیچ مانعى در راه دانش طلبى و رشد و کمال زن ایجاد نمى کند، بلکه او را از بسیارى از خطرات، و دامهائى که حیوان صفتان در راه زیبارویان، و دختران و زنان جوان قرار داده اند حفظ مى کند، و پاکدامنى و سلامت و عفت و حیاى او را براى شوهرش یا اگر ازدواج نکرده، براى مرد آینده اش محفوظ مى گذارد.

گوهر گرانبها و زیبا و پرقیمتى چون زن وقتى در صندوق الهى حجاب قرار داشته باشد، از دستبرد دزدان، و غارتگران، و آلودگان به لجن معصیت و گناه در امان خواهد بود.
زیبارویان جوان، وقتى دیده نشوند، و چهره پاک و معصوم آنان در معرض دیدگان مردم قرار نگیرد، شعله هوسها و هواها، و آتش امیال و غرائز به سرکشى و سوزاندن پاکى یک ملت، و خراب کردن بناى معنویت یک مملکت برنمى خیزد.

پسران جوان وقتى گوهر زیبائى و زینت، و طنّازى و عشوه گرى دختران و زنان را در کوچه و بازار، پارک و خیابان، معابر عمومى، فروشگاهها، بیمارستانها، ادارات، مراکز تجارتى نبینند، دچار چشم چرانى، هوس، دختربازى، تجاوز به ناموس مردم، کندى ذهن، در هم شکستن اعصاب، بلوغ زودرس، استمناء، لواط، زنا، افکار پریشان، غصه و نگرانى، بى میلى به درس، عشق و عاشقى، بیمارى روانى، و در نهایت تعطیل شدن نیروى انسانى خود نمى شوند.

بر این اساس باید گفت : حجاب و پوشش براى جنس زن امرى واجب، و فریضه اى شدید، و بدون تردید منکر آن با آگاهى به اینکه از ضروریات اسلام، و فرمان خدا در قرآن است کافر، و از گردونه اسلام خارج است.
جوانى که با این خصوصیات منکر حجاب است، نمى تواند با دختر مسلمان ازدواج کند، زیرا این ازدواج باطل، و عقدى که بین آن دو خوانده مى شود بى اثر، و رابطه آن دو رابطه دو نامحرم و فرزندان آنها نامشروع، و عمل آنان زنا است.
دخترى که با این خصوصیت منکر حجاب است، نمى تواند همسر جوانى مسلمان شود، زیرا همان احکام در حق او هم جارى است.

حجاب حافظ وقار، شخصیت، کرامت، اصالت، و عظمت زن، و حافظ زیبائى و منافع او براى شوهر است.
زن در عین حجاب داشتن، مى تواند مدارج تحصیلى، و طریق کمالات و فضائل را بپیماید، و اینکه حجاب مانعى براى او در راه رشد و ترقى است، وسوسه اى شیطانى، و القاء فکرى غلط از جانب استعمارگران غارتگر، و دزدان ناموس، و هرزه هاى کشورهاى غربى و شرقى است.

گرمى خانواده ها، استحکام رابطه زن و شوهر، تداوم زندگى، آرامش قلوب مردان، ثبات دلبستگى و عشق و علاقه مرد به همسر قانونى و شرعى خود، برپائى خانه و خانواده، بر جائى اعتماد و اطمینان مرد به زن، همه و همه مرهون پوشش و حجاب زنان مملکت است، و اینکه مردان زیبائى چهره و زینت و زیور زنانى غیر از زن خود را نبینند.

مردان اگر به راحتى و به آسانى در تمام صحنه هاى اجتماعى دسترسى به زنان داشته باشند، ضمانتى براى اثبات محبت و دلبستگى آنان به همسرانشان نخواهد بود، و تحریک هوا و هوس و شهوات آنان را از زندگى خود دلسرد، و خود کلنگى براى خراب کردن کانون گرم خانواده خواهند شد.
زیان بى حجابى و بدحجابى و آزاد گذاشتن زن، و آزاد بودن زن به صورت غربى آن به شماره نمى آید.
تاکنون بى حجابى زن باعث گمراهى میلیونها مرد، و به گناه افتادن دیگران، و پیدا شدن هیولاى طلاق در خانواده ها، و پدید شدن عشق مرد به زن شوهردار، و روابط نامشروع، شده، و همانطور که یهودیت و مسیحیت مى خواسته علت خروج بسیارى از مردان و زنان از عرصه گاه ملکوتى اسلام و دیندارى شده است.

پایه گذاران بى حجابى خود از این مسئله به ستوه آمده، و عوارض آن را از پدیده هاى شوم قرون اخیر مى دانند.
نظام خانواده در ایران نظامى قوى، مستحکم، بر اساس حیا و عفت، وقار و ادب، ایمان و تقوا، و نبود طلاق مگر به ندرت بود.

از زمانى که استعمار غرب به دست ولگردى دوره گرد، بیسوادى پلید، آلوده اى خائن، وطن فروشى کثیف به نام رضاخان پهلوى حجاب و پوشش قرآن را از بسیارى از زنان به غارت برد، وضع خانه و خانواده به صورت دیگر شد، آمار طلاق فزونى گرفت در حدى که در اواخر حکومت آن خانواده نابکار در هر ماه بین شش تا هفت هزار درخواست طلاق به دادگاهها داده مى شد، مردان و جوانان زن دیده بى زن مى شدند، و زنان شوهر دیده بدون شوهر، و این دو طایفه آزاد شده از تعهد زن دارى و شوهردارى به جامعه مى پیوستند، و سفره فساد و افساد را گسترده تر مى کردند.

مرجع بزرگ، حکیم خبیر مرحوم آیت اللّه شاه آبادى پس از مسئله کشف حجاب، بدون ترس از حکومت وقت، چنانکه مستمعین آن بزرگوار برایم نقل کردند، بارها در عرشه منبر و در مجالس عمومى و خصوصى فریاد زد : رضاخان با به غارت بردن حجاب قرآن، و کشتن قیام کنندگان علیه بى حجابى، در مسجد گوهرشاد، و در کنار حرم ملایک پاسبان حضرت رضا (علیه السلام) کمر صد و بیست و چهار هزار پیامبر را شکست.

آرى آن عارف عاشق، و هشیار بینا، که در مسائل اسلامى و در فلسفه و حکمت مجتهدى توانا، و بصیرى کم نظیر بود، کشف حجاب و بدحجابى را شکننده کمر فرستادگان خدا مى دانست!!
قطب در کتاب بسیار مفید« آیا ما مسلمان هستیم » مى گوید بر اساس مدارکى که دیدم، یکى از پاپها از تمام کشیش ها و کاردینالها در واتیکان دعوت کرد، و از آنها خواست براى کشتن اسلام، و خاموش کردن چراغ دین، به صورتى که براى واتیکان و مسیحیت خرج زیادن نداشته باشد نظر بدهند، کمیسیونها براى این منظور تشکیل شد، و نظریاتى از جانب صاحبنظران اظهار شد، از میان تمام آراء و نظریات این رأى مقبول همه کشیشان و کاردینالها و خود پاپ قرار گرفت، که براى کشتن اسلام قوى ترین اسلحه و کم خرج ترین برنامه، بیرون آوردن دختران و زنان مسلمان از حجاب، و قرار گرفتن آنان در اختیار جوانان و مردان به صورت آزاد، در کوچه و بازار، وسائل عمومى، پارکها و سینما، ادارات و مراکز تجارى، تئاترها، و مراکز اجتماعى است ؟!

این برنامه به دست خائنان، انجام گرفت، و هوا و هوس زنان و دختران کم ایمان یا بى ایمان به این آتش دین سوز، و شعله خانمان برانداز کمک کرد، و وضع را در ممالک اسلامى و مملکت ایران به جائى رساند، که نزدیک بود دین خدا که محصول زحمات انبیا و امامان و علما و دانشمندان است بمیرد، و چراغ هدایت خاموش گردد، ولى دست حق از آستین مردى از سلاله انبیاء و نتیجه امامان یعنى خمینى بت شکن در کشور ایران بیرون آمد و بر سینه نامحرم زد، و دین را از اسارت اشرار نجات و حجاب قرآن را به ناموس اسلام برگرداند.

بر امت اسلام فرض و واجب است که انقلاب آن انسان الهى را حفظ کنند، و از ارزشهاى آن نهضت عظیم الهى محافظت نمایند، و نگذارند دشمنان زخم خورده، این چراغ روشن را کم نور، یا بى نور نموده ملت ایران را به وضع سابق برگردانند، تا بتوان با پایمردى و ثبات قدم فرهنگ انقلاب را صادر، و سایر ملت هاى بیرون رفته از مدار اسلام را به اسلام برگرداند.
با توجه به آنچه که بیان شد، به ارزش گفتار آن متفکر شهید، که بارها در سخنرانیها فریاد زد :حجاب مصونیت است نه محدودیّت پى مى بریم.

آرى حجاب براى زن و براى شوهر او، و خانواده اش، و جامعه، و بخصوص جوانان و آنان که ازدواج نکرده اند، مصونیت از هزاران خطر، و انواع فساد و افساد، و مانع از هم پاشیده شدن کانون گرم خانواده هاست.
محققین فرموده اند مسئله پوشش زن و حجاب او در چهارده آیه قرآن مطرح است، و برخى را عقیده بر این است که از نزدیک بیست و پنج آیه این معنا استفاده مى شود.
امیرالمؤمنین (علیه السلام) خطاب به حضرت مجتبى و در حقیقت خطاب به تمام مردم فرمودند : محرم نامحرمى را جداً مراعات کن، زیرا این برنامه براى تو و همه زنان نامحرم مصونیت از افتادن در خیال گناه و خود گناه است، و اگر قدرت دارى که زنان خانواده تو مردى غیر تو را نشناسند، این برنامه را انجام بده.[336]

راوى مى گوید در یک روز بارانى با رسول خدا در بقیع نشسته بودم، زنى سواره بر الاغ از کنار ما گذشت، دست الاغ در گودالى فرو رفت و زن از مرکب بزیر افتاد، رسول حق (صلى الله علیه وآله وسلم) رو برگرداند، عرضه داشتم خود را با شلوار پوشانده، حضرت سه بار براى این گونه زنان طلب مغفرت کردند، و فرمودند اى مردم اینگونه پوشش برگیرید که پوشاننده ترین لباس براى بدن است، و زنان خود را به وقت بیرون رفتن از خانه با چنین جامه اى بپوشانید.[337]

مقنعه، جلباب، عباء، عناوینى است که در آیات و روایات براى پوشش زن بکار رفته.
زن باید خود را بنده حق بداند، و نمک حق را نسبت به خود رعایت کند، و رعایت نمک منعم و مالک حقیقى، و ربّ واقعى، به این است که از عظمت او حساب ببرد، و به قیامت و محاکمات او توجه داشته باشد، و با تمام وجود از فرمانهاى حضرتش که در قرآن، و در زبان انبیاء و امامان آمده پیروى کند تا خود و خانواده و جامعه اش از مضرّات بدحجابى و بى حجابى در امان بماند.
و امّا من خاف مقام ربَّه و نهى النَّفس عن الهوى فانَّ الجنَّه هى المأوى.[338]

هر کس از مقام حضرت ربّ ترسید، و خود را از هوا و تمایلات بى قید و شرط نگاه داشت، همانا بهشت جاى اوست.
متأسفانه عده اى از دختران و زنان این زمان در چهار گوشه جهان، از مکتب بى بند و بارى پیروى مى کنند، و شهوات و تمایلات خود را آزاد نموده، و سفره اى از فساد و افساد پهن کرده اند که در تاریخ گذشته سابقه نداشته، و با کمال اسف گروهى از دختران و زنان کشورهاى اسلامى و امّت رسول حق، از آنان تقلید مى کنند.

امیرالمؤمنین (علیه السلام) در رابطه با این زنان فرموده :
یَظْهَرُ فى آخِرِ الزَّمانِ وَ اقْتِرابِ السّاعَهِ وَ هُوَ شَرُّ الاَْزْمِنَهِ، نِسْوَهٌ کاشِفاتٌ عارِیاتٌ، مُتَبَرِّجاتٌ، مِنَ الدّینِ خارِجاتٌ، فِى الْفِتَنِ داخِلاتٌ، مائِلاتٌ اِلَى الشَّهَواتِ، مُسْرِعاتٌ اِلَى اللَّذّاتِ، مُسْتَحِلاّتُ الْمُحَرَّماتِ، فى جَهَنَّمَ خالِداتٌ.[339]
در آخر زمان، و نزدیکى قیامت، که بدترین زمانهاست، زنانى ظاهر مى شوند با این خصوصیات :
بى حجاب و برهنه از پوشش لازم، جلوه دهنده زینت و زیبائى در کوچه و بازار، خارج از دین، داخل در فتنه، راغب به شهوات، سرعت گیرنده به سوى لذات، حلال شـمرنده محرمات الهى، که این زنان با این اوصاف در جهنم ابدى و دائمى هستند.

پیش درآمدى بر حجاب سیاسى و بدحجابى سیاسى
امام خمینى در سیر رهبرى نهضت اسلامى، با توجه به نیرو و نقش انسانى اجتماعى زنان در پیشبرد اهداف متعالى انقلاب اسلامى، بر این نکته که زن در مقام تربیت‏کننده نسل فردا، چنانچه از بنیه فکرى اسلامى برخوردار باشد، در سلامت‏سازى جامعه نقش اول را ایفا خواهد کرد، همواره تاکید و توجه داشتند.

این امر را با توجه به هویت و محیط زندگى زن مسلمان تا آنجا مورد نظر قرار داشت که معیار واقعى حجاب را در شکل‏دهى مقام فکرى و اجتماعى زن تبیین کرده است. حضرت امام (س) بر حقیقت و معناى وجودى حجاب تاکید داشتند و حتى در دوران آشفته و بحرانزده سالهاى 1357، که سالهاى اوج حرکت و سازماندهى انقلاب اسلامى به شمار مى‏رفت و نهضت در آستانه تعیین طریق و ایجاد وحدت اصولى در تفکر و تعریف از آرمانهاى انقلاب بود، حضرت امام در پاسخ سئوالى که در جمع دانشجویان ایرانى در پاریس – در تاریخ 17/7/1357 – در به کار گیرى و حدود حجاب مطرح شده است چنین پاسخ فرموده‏اند:
س: یکى از خانمهاى حاضر در جلسه: این مسئله حجاب، این خواهرها را که در این محیط هستند یک مقدار ناراحت کرده، یعنى واقعا مى‏خواهند ببینند که این حجاب به این شکل درست هست‏یا نه؟
امام: به همینطور که حالا شما هستید؟

خانم: بله
امام: این مانع ندارد، اگر یک مفسده‏اى بر آن نباشد مانعى ندارد. شما باید خودتان تشخیص بدهید که آیا به این ترتیب که بروید، مثلا مفسده‏اى دارد، مثلا فرض کنید که خلاف احترامى به شما مى‏شود، از این چیزها. اگر بشود، خوب او را دیگر خودتان هم نمى‏توانید بگویید. اما اگر نمى‏شود، حجاب اسلام بیشتر از این نیست، همین است

.
خانم: در ایران هم. . . ؟
امام: ایران حالا با اینجا وضعش فرق مى‏کند. آنجا ممکن است که بیشتر مفاسد باشد، والا نه اینکه حجاب ایران را اینجا دارد. حجاب ایران، حجاب اسلام، همین مقدارهاست. اسلام اینجا و آنجا ندارد. لکن یک جهات خارجى گاهى در کار هست. به طورى که یک مفسده‏اى باشد، یک اختلاف اخلاقى بشود، یک چیزهایى باشد، البته آن وقت‏باید جلوگیرى بشود. اما اگر نباشد اینطور و ساده باشد و مثل سایرین با سادگى باشد، نه، بى‏چادر مانع ندارد.

و در این باور است که پوشش، بیان یک ایدئولوژى است و معناى نقش‏آفرینى نیمى از جامعه را در به دست آوردن آرمان متعالى معین مى‏کند; یعنى آنگاه که تفکر زن از عرضه وجودى خود بر مبناى ایجاد مفسده دورى مى‏پذیرد، یقینا به سمت تعیین نقش سازندگى خود هدایت‏شده است و این قالب از حجاب، ابزار و معنایى است که این تفکر را در شکل‏پذیرى انقلاب اسلامى با رهبرى و هدایتهاى روشنگرانه امام راحل براى زن مسلمان روشن ساخت. آنچه در پى مى‏آید مبحثى است پیرامون حدود حجاب در جامعه اسلامى و نگرشى است‏بر تعریف حجاب سیاسى در همین راستا.
“حضور”
حجاب، آن‏گونه که اصطلاحا رایج است، آشکارترین نماد ایدئولوژیکى است که در دو مقوله “سنت” و “سیاست” نیز از مفاهیمى ویژه برخوردار است. آشکارترین نماد ایدئولوژیک است، اگر که فرد حجاب را به عنوان بخشى از رفتار کنترل شده اجتماعى بنگرد. گونه‏اى از رفتار سنتى است، اگر که فرد بى‏هیچ انتخاب عالمانه‏اى، در فرآیند مکتسبات ذهنى خویش از دنیاى اطراف، حجاب را به عنوان یک عادت رایج‏بومى در قوم خود پذیرا گردد. و صریحترین تظاهر سیاسى است، اگر که فرد در مسیر مبارزات سیاسیش از حجاب به عنوان آشکارترین نماد گرایش فکرى و مکتبى مدد جوید. در گریزى به ریشه تاریخى حجاب، فریضه حجاب در اسلام مى‏تواند در عرصه‏اى گسترده‏تر و در دائر مدار گرایش فطرى انسان به پوشش، طرح گردد. در این صورت، در تایید فرضیه فطرى بودن حجاب – به مفهوم مطلق پوشش – مى‏توان مبدا تاریخى آن را در زمانى جستجو کرد که آدم و حوا در اولین مراحل هبوط به عالم طبیعت و آغاز حیاتى دنیوى، به خودآگاهى ضرورت پوشش دست‏یازیدند و از آن پس خداوند پوششهاى گوناگون را بر فرزندان آدم ارزانى داشت:

“. . . چون از آن درخت تناول کردند زشتیهایشان آشکار گردید و بر آن شدند که از برگ درختان بهشت‏خود را بپوشانند. . . اى فرزندان آدم ما لباسى که ستر عورت شما کند و جامه‏هاى زیبا و نرم براى شما فرستادیم و بر شما باد لباس تقوا که ا

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<      1   2   3   4   5   >>   >